دیجیزا/نخستین مریخ نورد چین که سوار بر کاوشگر تیان ون-۱ (Tianwen-1) است به طور رسمی به نام خدای آتش، ژورونگ (Zhurong) نام‌گذاری شد.

نخستین مریخ نورد چین که همراه با کاوشگر تیان ون-۱ (Tianwen-1) در ۶ اسفند سال ۱۳۹۹ به مدار مریخ وارد شد، در ماه می روی سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد تا آثار و شواهدی از زندگی را در آنجا پیدا کند. در نام گذاری اولین مریخ نورد چینی از خدای آتش در افسانه‌های چینی الهام گرفته شده است و آن را ژورونگ نامیده‌اند.

ژورونگ که بعضی از اوقات لی به معنای روح آتش یا فرمانده آتش نیز لقب گرفته، یکی از خدایان دوران اسطوره شناسی پیش از سلسله شین محسوب می‌شود. بعضی از اوقات به او لقب الهه آسمانی نیز داده شده است.

طول، وزن و طول عمر نخستین مریخ نورد چین
طول نخستین مریخ نورد چین ۱.۸۵ متر، وزن آن نزدیک به ۲۴۰ کیلوگرم و عمر آن سه ماه مریخی است که با ۹۲ روز زمینی برابر می‌شود. چین برنامه‌های فضایی دیگری نیز دارد که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به پرتاب ایستگاه مداری سرنشین‌دار و فرود آوردن انسان روی کره ماه اشاره کرد.

چین برای نخستین بار در جهان یک کاوشگر فضایی را در سال ۲۰۱۹ در نیمه تاریک ماه فرود آورد و همچنین برای نخستین بار از دهه ۱۹۷۰ تا به امروز به این مهم دست یافت که نمونه‌‌هایی از سنگ و خاک ماه را به زمین بیاورد. بر اساس اعلام سازمان ملی فضایی چین، این مریخ نورد چینی با توجه به نام چینی مریخ یعنی Huo Xing به معنای ستاره آتش نام‌گذاری شده است. رئیس سازمان فضایی طی مصاحبه‌ای عنوان کرد که این نام از شعله‌ور شدن شعله کاوش سیاره‌ای چین خبر می‌دهد.

کاوشگر تیان ون-۱ که متشکل از یک فرودگر، یک مدارگر و یک مریخ نورد است در تاریخ ۲۴ جولای سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب و در تاریخ  ۲۴ فوریه همان سال به مریخ رسید. قرار است که تیان ون-۱ در دشتی سرشار از صخره به نام UtoPia Planitia فرود بیاید. لازم به ذکر است که فرودگر آمریکایی وایکینگ ۲ نیز در سال ۱۹۷۶ در همین منطقه فرود آمده بود.

کاوشگر چینی مذکور با استفاده از تصویربرداری چندگانه و مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شامل تجزیه و تحلیل توپوگرافی و هواشناسی منطقه فرود به تصویرهای باکیفیتی از منطقه فرود پیش‌فرض خود دست پیدا کرده است.

اهداف مأموریت تیان ون-۱ و مریخ نورد ژورونگ
بر اساس اعلام سازمان فضایی چین، نخستین مریخ نورد چین (ژورونگ) و تیان ون-۱ با هدف مطالعه اقلیم و محیط سطح مریخ، پیدایش یخ آب، تجزیه و تحلیل و نقشه‌برداری از سطح مریخ و همچنین توزیع مواد و سطح شناسی مریخ روی سطح سیاره سرخ فرود خواهند آمد.

هدف اصلی از مأموریت تیانون-۱ تکمیل مدارگردی، فرود و کاوش در مریخ است. لازم به ذکر است که این مأموریت نقطه ورود چین به اکتشافات سیاره‌ای مستقل منظومه شمسی است. تا پیش از این اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده آمریکا مریخ نورد خود را در مریخ فرود آورده بودند و چین سومین کشوری محسوب می‌شود که قصد چنین کاری را دارد.

منبع :space