اینطور که به نظر می‌رسد، سامسونگ در رابطه با ابعاد گلکسی واچ ۵ و ۵ پرو در مراسم خود اشتباه کرده و اعداد و ارقامی اشتباهی را به نمایش گذاشته است.

قبل از اینکه از محصولات جدید سامسونگ رونمایی شود، خبرها و اطلاعات زیادی از آن‌ها منتشر شد که به لطف آن‌ها توانستیم به طور کامل از جزئیات مربوط به آن‌ها باخبر شویم. این اتفاق همیشه در رابطه با محصولات شرکت‌های مختلف رخ می‌دهد و چیز جدیدی هم نیست. بنابراین وقتی یک محصول رونمایی می‌شود، خیلی احتمالش کم است شرکت سازنده در رابطه با یکی از مشخصاتش اشتباهی مرتکب شود چون بلافاصله همه متوجه می‌شوند.

اما در رابطه با سری گلکسی واچ ۵ این اتفاق رخ داد و اتفاقا همه هم متوجه شدند. سامسونگ یک اشتباه عجیب مرتکب شد که نمی‌دانیم آیا سهوی بوده و یا صرفا برای فریب دادن مردم. شرکت در رابطه با ضخامت گلکسی واچ ۵ و واچ ۵ پرو، اعداد و ارقامی را بیان کرد که حتی نزدیک به واقعیت هم نیستند. یعنی حتی اگر بخواهیم سخت‌گیر هم نباشیم و فکر کنیم این یک اشتباه غیرعمد بوده، خیلی سخت است.

طبق گفته‌های سامسونگ و در واقع آنچه که رسما در وب‌سایت خود شرکت ثبت شده، گلکسی واچ ۵ یک ساعت هوشمند ۹٫۸ میلی‌متری است و مدل پرو هم ۱۰٫۵ میلی‌متر. اما اعداد و ارقام واقعی که اخیرا یکی از افراد در یوتیوب منتشر کرده فاصله‌ی زیادی با این دو عدد دارند. این کاربر کنجکاو با بررسی‌های دقیق متوجه شد ضخامت گلکسی واچ ۵ در واقع ۱۳٫۱۱ میلی‌متر و ضخامت مدل پرو هم ۱۵٫۰۷ میلی‌متر است. این یعنی سامسونگ در رابطه با مدل پرو تقریبا ۵۰٪ و در رابطه با مدل استاندارد هم چیزی حدود ۳۰٪ آمار اشتباهی را منتشر کرده است که تقریبا می‌شود گفت غیرممکن است.

شاید برایتان این پرسش به وجود بیاید که چطور چنین چیزی ممکن است؟ چرا اصلا سامسونگ باید چنین اشتباهی را مرتکب شود؟ راستش را بخواهید، داستان از چیزی که تصورش را می‌کردید عجیب‌تر است. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی ساعت‌های هوشمند که اپل هم جزئی از آن‌هاست، در اندازه‌گیری ابعاد ساعت، آن بخشی را که سنسورهای پشت ساعت تشکیل می‌دهند را به حساب نمی‌آورند و فکر می‌کنند اعلام عدد بدست آمده کاملا هم درست و منطقی است. این در حالی است که این نوع اندازه‌گیری نه تنها توجیه منطقی ندارد بلکه اصلا باعث می‌شود کاربران فریب بخورند.

سامسونگ در این بین یک متهم بسیار بزرگ است. شرکت کره‌ای کلا تصور کرد اگر بخواهد ابعاد یک ساعت را اندازه‌گیری کند، اصلا نباید پنل پشتی را به حساب بیاورد. چه برسد به سنسورهای آن. در نتیجه ابعاد پنل پشتی را به صورت کامل از اندازه‌گیری خارج کرد تا با اندازه‌گیری فقط دیواره‌های ساعت، به عدد ۱۰٫۵ میلی‌متر برسد در حالی که ساعت خودش با در نظر گرفتن تمام موارد، واقعا ۱۵٫۰۷ میلی‌متر است.

این موضوع را هم باید به خاطر داشته باشید که وزن اعلام شده در وب‌سایت رسمی، وزن خالص خود ساعت است بدون در نظر گرفتن بند آن. این یعنی این ساعت‌ها در بهترین شرایط ممکن، باز هم به شکل محسوسی سنگین‌تر از آن چیزی هستند که قبل از خرید در جدول مشخصات آن‌ها مشاهده کردید. البته این مورد آخر اندکی قابل درک‌تر است چون بندها معمولا طبق سلیقه‌ی کاربر قابل تغییر هستند و شرکت‌ها هم وزن خالص خود ساعت را گاهی اوقات درج می‌کنند ولی اینکه ۵۰٪ از ضخامت یک محصول کم کنند مصداق بارز فریب دادن مردم است.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا فکر می‌کنید سامسونگ سعی در فریب کاربران داشته یا این کار را کاملا قابل توجیه و منطقی می‌دانید؟