این روزها صفحه‌نمایش‌های لمسی بخش عمده‌ای از داشبورد خودرو را اشغال کرده‌اند که اغلب با چربی ناشی از تماس با انگشت‌ها، آلوده می‌شوند. اخیرا جنرال‌موتورز طرحی را به ثبت رسانده که این آلودگی‌ها به‌طور خودکار تمیز و پاک می‌گردند.

در این طرح و در صفحه‌نمایش‌های ارتقا یافته، پیکسل‌های بنفش و مشابه نور فرا‌بنفش به پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی اضافه می‌گردند. همراه با این مساله، یک پوشش نامرئی فوتوکاتالیست بر روی صفحه‌نمایش اضافه می‌شود که می‌تواند نورهای خاصی را جذب کند تا واکنشی شیمیایی را بر‌روی صفحات لمسی ایجاد کند.

در طرح جی‌ام، در ابتدا پیشنهاد می‌شود که از یک فتوکاتالیست مبتنی بر یک اکسید فلز برای واکنش به تابش فرا‌بنفش خورشید استفاده شود. اما از آن‌جایی‌که در بسیاری از خودروها از پوشش تاریک برای شیشه‌ها جهت تاریک و خنک نگه داشتن فضای داخلی  استفاده می‌شود، پیکسل‌های بنفش، واکنش را آغاز می‌کنند.

در شب هم پیکسل‌های بنفش موجود در صفحه‌نمایش فعال می‌گردند و با فعال شدن آن‌ها واکنش آغاز می‌گردد و از رطوبت موجود در هوا برای از بین بردن اثر انگشت و بقایای روغن استفاده می‌کند. پس از متوقف شدن واکنش، اثر انگشت و چربی‌ها مانند گرد و غبار در هوا ناپدید خواهند شد.

البته هنوز جنرال‌موتورز اعلام نکرده است که آیا از این فناوری در خودروهای آینده خود استفاده خواهد کرد یا خیر اما با پیشرفت روز‌افزون در صنعت خودروسازی ممکن است به‌زودی شاهد استفاده از این تکنولوژی کاربردی در خودروها و  حتی فراتر از خودروها باشیم.