دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

از سفر به اعماق فضا تا سفر به اعماق اقیانوس

از سفر به اعماق فضا تا سفر به اعماق اقیانوس

دیجیزا/ ریچارد گاریوت(Richard Garriot) در اواخر این ماه از درازگودال ماریانا عبور خواهد کرد و تبدیل به اولین بریتانیایی می‌شود که هم به اعماق فضا رفته و هم به عمیق‌ترین نقطه‌ی اقیانوس می‌رود.

 این کارآفرین ۵۹ ساله که پیش از این به قطب‌های شمال و جنوب رفته و از بقایای کشتی تایتانیک دیدن کرده است یکی از کسانی خواهد بود که به اعماق درازگودال ماریانا خواهد رفت.

طول این درازگودال ۱۵۸۰ مایل(۲۵۵۰ کیلومتر) است و ۶۸۲۵ مایل (۱۰ کیلومتر) زیر سطح اقیانوس است و به “گودال چلنجر” نیز معروف است.

آقای گاریوت در سال ۲۰۰۸ در طول ماموریت سایوز تی‌ام‌ای-۱۳(Soyuz TMA-۱۳) از ایستاه بین‌المللی فضایی دیدن کرد و پس از ۱۲ روز به زمین بازگشت.

در طول سفرش او فیلم “اوج ترس”(Apogee of Fear) را فیلم‌برداری کرد که اولین فیلم علمی‌-تخیلی است که کاملا در فضا ضبط شده است. این فیلم به همراه مستندی از سفر فضایی او بر روی DVD منتشر شد.

او همچنین به طور پنهانی چندین کارت به همراه خاکستر جیمز دوهان(James Doohan) بازیگری که نقش مهندس مونتگومری اسکاتی اسکات(Montgomery ‘Scotty’ Scott) در سری فیلم‌های استارترک(Star Trek) را بازی می‌کرد به همراه برد. میزان بیشتری از خاکستر اقای دوهان بعدها توسط موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۲ به فضا فرستاده شد.

آقای گاریوت به میرور گفته است: اواخر این ماه من به عمیق‌ترین نقطه‌ی زمین می‌روم و بسیار هیجان‌زده‌ام.

وی افزود: سخت است که این تجربه را با فضا مقایسه کنیم زیرا دیدن زمین از فضا تجربه‌ای فوق‌العاده‌ است. تجربه‌ای به نام “اثر نگاه اجمالی”(overview effect) وجود دارد که به معنای واقعی کلمه می‌تواند زندگی‌تان را متحول کند و بیشتر کسانی که به مدار زمین می‌روند آن را تجربه می‌کنند. من هم آن را تجربه کردم. درحالی که نمای بیرونی از دریچه‌ی زیردریایی فقط به اندازه‌ای است که نور اجازه بدهد. مثل این است که به ماه نگاه کنید اما در فاصله‌ی ۱۰ فوتی (۳ متر) و تنها چیزی که می‌بینید سنگ و غبار و پستی بلندی است. این تجربه بسیار متفاوت خواهد بود.

سفر دریایی آقای گاریوت به طور کلی با احتساب ۸ ساعت رفت و برگشت حدود ۱۲ ساعت طول خواهد کشید تا او چهار ساعت برای تحقیق و جستجو در کف اقیانوس داشته باشد.

این فضانورد سابق می‌گوید که که در سفرش به اعماق اقیانوس قصد دارد لباسی که در سفر فضایی پوشیده بود بر تن کند. لباسی که هم پرچم بریتانیا و هم پرچم آمریکا را در قسمت جلویی‌اش دارد.

سفر دریایی آقای گاریوت توسط شرکت تریتون(Triton ) ایالات متحده تحت نظر شرکت کالادان اوشنیک(Caladan Oceanic) طراحی شده است. این شرکت پروژه‌ای چند میلیون پوندی برای کاوش و مطالعه اعماق اقیانوس‌ها انجام می‌دهد.

جان رمزی(John Ramsay) ۴۰ ساله و تام بلیدز(Tom Blades) ۳۷ ساله بریتانیایی که در دوون زندگی می‌کنند، مهندسان اصلی تریتون هستند و این زیردریایی را طراحی کرده اند.

آقای رمزی به میرور می‌گوید: این زیردریایی فقط برای اینکه یک نفر را به اعماق اقیانوس ببرد و رکورد جدیدی ثبت کند طراحی نشده است بلکه هدف ساخت زیردریایی بود که بتوان سال‌ها از آن برای کاوش اقیانوس و افزایش علم استفاده  کرد.

وی افزود: ما یک برنامه‌ی دو ساله برای ساخت این زیردریایی داشتیم، چیزی که هرگز اتفاق نیفتاده بود. بریتانیا مشارکت زیادی در این پروژه داشت.

رمزی گفت: چیزی که همیشه من را تحت تاثیر قرار می‌دهد توانایی مردم و شرکت‌های بریتانیایی در انجام کارهای متفاوت و خارق‌العاده است. کار کردن با بریتانیایی‌ها همیشه لذت بخش است.

آقای گاریوت می‌گوید: امیدواریم یا بهتر بگویم انتطار داریم بتوانیم میکروب‌ها، ماهی‌ها و سایر گونه‌های منحصر به فردی که تاکنون دیده نشده‌اند را با خود به همراه بیاوریم. تمام داده‌های جمع‌اوری شده از این سفر در انظار عمومی قرار خواهد گرفت. این هدیه‌ای به جهانیان خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *