درست است که COVID-19 در درجه اول یک بیماری تنفسی است. با این حال، علائم عصبی در بسیاری از بیماران COVID-19، از جمله در افراد بهبود یافته، توصیف شده است. در واقع، طیف وسیعی از علائم از جمله مه مغزی یا عدم تمرکز، از دست دادن حافظه و افسردگی توسط بیماران گزارش شده است.
 در یک سری آزمایش، دانشمندان کشف کردند که استفاده از ژن در مغز بیماران مبتلا به کووید-19 مشابه مواردی است که در مغزهای سالخورده مشاهده شده است. دانشمندان از یک تکنیک پروفایل مولکولی به نام توالی یابی RNA برای اندازه گیری سطوح هر ژن بیان شده در یک نمونه بافت خاص استفاده کردند. این به آنها اجازه داد تا تغییرات در پروفایل بیان ژن در مغز بیماران کووید-19 را ارزیابی کرده و آنها را با تغییرات مشاهده شده در مغز افراد غیر آلوده مقایسه کنند. تجزیه و تحلیل این تیم نشان داد که بسیاری از مسیرهای بیولوژیکی که با پیری طبیعی در مغز تغییر می‌کنند، در بیماران مبتلا به کووید-19 شدید نیز تغییر کرده است. این مطالعه در 5 دسامبر در مجله Nature Aging منتشر شد.
ماریا ماوریکاکی، دکترا، مدرس پاتولوژی در BIDMC و دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: «مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد COVID-19 با نشانه‌های مولکولی پیری مغز مرتبط است.» ما شباهت‌های قابل توجهی بین مغز بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و افراد مسن پیدا کردیم.»

ماریا ماوریکاکی و همکارانش در مجموع 54 نمونه بافت قشر پیشانی انسان پس از مرگ را از بزرگسالان 22 تا 85 ساله تجزیه و تحلیل کردند. از این تعداد، 21 نمونه از بیماران شدید COVID-19 و یک نمونه از یک بیمار بدون علامت COVID-19 بود که فوت کرد. این نمونه‌ها از نظر سن و جنس با افراد سالم بدون سابقه بیماری عصبی یا روان‌پزشکی مطابقت داشتند. دانشمندان همچنین یک مورد بیماری آلزایمر غیر عفونی همسان با سن و جنس را برای تجزیه و تحلیل به عنوان کنترل یک مورد COVID-19 که دارای بیماری آلزایمر همراه بود، و همچنین یک گروه کنترل مستقل اضافی از افراد غیر آلوده با سابقه بیماری شدید را وارد کردند.

جاناتان لی، یکی از نویسندگان، دکترا، پژوهشگر فوق دکترا در BIDMC و پزشکی هاروارد گفت: “ما مشاهده کردیم که بیان ژن در بافت مغز بیمارانی که بر اثر کووید-19 جان باخته اند، بسیار شبیه به افراد سالم 71 ساله یا مسن تر است.” مدرسه ژن‌هایی که در پیری تنظیم شده بودند، در زمینه کووید-۱۹ شدید تنظیم‌شده بودند. به همین ترتیب، ژن‌هایی که در پیری تنظیم می‌شوند در کووید-۱۹ شدید نیز کاهش می‌یابند. در حالی که شواهدی مبنی بر وجود ویروس SARS-CoV-2 در بافت مغز در زمان مرگ پیدا نکردیم، الگوهای التهابی مرتبط با COVID-19 را کشف کردیم. این نشان می دهد که این التهاب ممکن است به اثرات مشابه پیری که در مغز بیماران مبتلا به COVID-19 و کووید طولانی مدت مشاهده می شود، کمک کند.

فرانک اسلک، نویسنده ارشد و نویسنده ارشد، دکترا، مدیر موسسه پزشکی RNA در BIDMC و پروفسور وارن مالینکرودت، پروفسور تحقیقات پزشکی شیلدز، گفت: با توجه به این یافته‌ها، ما از پیگیری عصبی بیماران کووید-19 بهبودیافته حمایت می‌کنیم. در دانشکده پزشکی هاروارد ما همچنین بر ارزش بالینی بالقوه در اصلاح عوامل مرتبط با خطر زوال عقل – مانند کنترل وزن و کاهش مصرف بیش از حد الکل – برای کاهش خطر یا تأخیر در ایجاد آسیب‌شناسی عصبی مرتبط با پیری و زوال شناختی تأکید می‌کنیم.»

درک بهتر مکانیسم‌های مولکولی زیربنای پیری مغز و زوال شناختی در COVID-19 می‌تواند منجر به توسعه درمان‌های جدید برای رفع زوال شناختی مشاهده شده در بیماران COVID-19 شود. این تیم اکنون در تلاش است تا بفهمد چه چیزی باعث ایجاد اثرات مشابه پیری در مغز بیماران COVID-19 می شود.