دیجیزا/ سونی در گزارش مالی خود از سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۰ می‌گوید قصد دارد بیشتر از گذشته، درآمد عملیاتی مازاد خود را صرف سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی سرگرمی کند.
   
طبق جدیدترین اخبار، سونی به‌تازگی گزارش مالی سه‌ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ خود را ارائه کرده است و همان‌طور که احتمالا می‌توان حدس زد، این غول ژاپنی درآمد بسیار خوبی در دوره‌ی مذکور کسب کرده است. سونی در سه‌ماهه سوم سال مالی خود ۲۵.۶ میلیارد دلار درآمد داشته که از این رقم ۳.۵ میلیارد دلار آن سود خالص بوده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همان‌طور که واضح است، دلیل اصلی افزایش قابل‌توجه درآمد سونی به عرضه‌ی کنسول پلی استیشن ۵ و تقویت کسب‌و‌کار گیمینگ آن‌ها برمی‌گردد. بخش گیمینگ سونی تنها در سه‌ماهه مورد اشاره حدود ۷۴۳ میلیون دلار برای این شرکت درآمدزایی کرده است.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که سونی قصد دارند با درآمد اضافه‌ی خود چه کار کنند. این‌طور که به‌نظر می‌رسد، آن‌ها برای خرید استودیوها و شرکت‌های بیشتر بازی‌سازی و دیگر حوزه‌های سرگرمی برنامه دارند. در بیانیه‌ی مطبوعاتی سونی که همراه‌با گزارش مالی آن‌ها منتشر شده، اشاره می‌شود که آن‌ها قصد دارند درآمد عملیاتی مازاد خود را صرف سرمایه‌گذاری در «حوزه‌ی سرگرمی» کنند.

سونی به‌طور خاص اشاره می‌کند که قرار است در برنامه‌ی میان‌مدتِ سه‌ساله‌ی خود میزان بیشتری سرمایه صرف بخش سرگرمی کند. در این بیانیه نوشته شده است: «ما قصد داریم که جریان نقدی مازادی را که از درآمد عملیاتی سال مالی جاری به‌دست آمده، برای سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک آینده استفاده کنیم. فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مخصوصا در حوزه‌ی سرگرمی، به‌طور مستمر در حال افزایش است. هدف ما این است که در طول برنامه‌ی میان‌مدت آینده‌‌مان که قرار است از سال مالی بعدی شروع شود، سرمایه‌‌گذاری بیشتری نسبت به برنامه‌های میان‌مدت قبلی‌مان انجام دهیم تا به رشد [بخش سرگرمی خود] کمک کنیم.»

فهرست ۱۲ تایی زیر نام برخی استودیوها و شرکت‌هایی است که سونی در طول سه سال گذشته خریداری کرده و به زیرمجموعه‌های سرگرمی خود اضافه کرده است. آن‌ها قصد دارند در سه سال آینده شرکت‌های بیشتری را خریداری کنند که در این صورت، می‌توان انتظار داشت تعداد شرکت‌های خریداری‌شده در آینده بیشتر از سه سال گذشته باشد:

Awal – با ۴۳۰ میلیون دلار – در فوریه ۲۰۲۱
Crunchyroll – با ۱.۲ میلیارد دلار – در دسامبر ۲۰۲۰
Pureflix Entertainment – رقم معامله نامشخص – در نوامبر ۲۰۲۰
Eleven Films – رقم معامله نامشخص – در ژوئن ۲۰۲۰
Whisper Films – رقم معامله نامشخص – در فوریه ۲۰۲۰
Silvergate Media – با ۱۹۵ میلیون دلار – در دسامبر ۲۰۱۹
Game Show Network – با ۳۸۰ میلیون دلار – در نوامبر ۲۰۱۹
Insomniac Games – با ۲۲۹ میلیون دلار – در نوامبر ۲۰۱۹
Manga Entertainment – رقم معامله نامشخص – در می ۲۰۱۹
EMI – با ۳.۷ میلیارد دلار – در می ۲۰۱۸
Peanuts – با ۱۷۸ میلیون دلار – در می ۲۰۱۸
Funimation – با ۱۴۳ میلیون دلار – در ژوئیه ۲۰۱۷

مایکروسافت، رقیب دیرینه‌ی سونی مدتی است که پول زیادی خرج خریداری استودیوها و ناشران مطرح بازی‌سازی مانند آبسیدین، دابل فاین و بتسدا می‌کند. ژاپنی‌ها نیز احتمالا در اقدامی متقابل قصد دارند با مالکیت شرکت‌های بیشتری در حوزه‌ی بازی و سرگرمی از رقیب خود جا نمانند. بسیاری از طرفداران پلی استیشن به خریدهای بی‌وقفه‌ی مایکروسافت اشاره کرده و از سونی سؤال می‌کنند آیا آن‌ها هم قصد روی آوردن به چنین رویکردی را دارند؟ و اگر دارند، چه زمانی می‌خواهد این کار را انجام دهند؟

سونی در سال ۲۰۱۹ بالاخره‌ اینسامنیاک گیمز، استودیوی سازنده‌ی Marvel’s Spider-Man را خریداری کرد و در همان زمان گفت که احتمالا مالکیت استودیوهای بیشتری را در آینده در اختیار خواهد گرفت. بااین‌حال، از آن زمان تا به امروز هنوز استودیوی شاخصی توسط آن‌ها خریداری نشده است.

حال باتوجه‌به جدیدترین پیام آن‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت سرگرمی، باید منتظر ماند و دید که آیا آن‌ها قرار است استودیوهای بازی‌سازی بیشتری را خریداری کنند یا خیر. احتمالا برای گرفتن پاسخ این سؤال باید تا شروع سال مالی بعدی آن‌ها در اوایل بهار ۲۰۲۱ منتظر بمانیم.

نظر شما کاربران گرامی درباره‌ی جدیدترین اظهارات سونی چیست؟ آیا فکر می‌کنید که آن‌ها نیز قرار است رویه‌ی اخیر مایکروسافت را در خرید استودیوهای ترد پارتی در پیش بگیرند؟