دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

اثرات اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در کاهش مبتلایان جدید

اثرات اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در کاهش مبتلایان جدید

دیجیزا/ مطالعات آماری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان نشان می‌دهد اعمال محدودیت‌های جدید موجب کاهش آمار مبتلایان جدید شده است و در صورت ادامه دار نبودن این روند در دی و بهمن ماه با آمارهای بالای تلفات انسانی ناشی از ویروس کرونا مواجه خواهیم شد.

سروش ستاره با همکاری رامین فاضل و سایر اعضای تیم کرونای یکی از شرکت‌های دانش بنیان مطالعاتی را در زمینه اثرات رعایت در خانه ماندن از سوی مردم در کاهش تعداد مبتلایان انجام دادند که نتیجه این مطالعات نشان از روند نزولی تعداد مبتلایان دارد.

افت این آمارها آن قدر زیاد بوده است که احتمال پول-بک (back-Pull) را ایجاد می‌کند. تاکنون دو مرحله پول- بک شدید در آمار مبتلایان در کشور داشتیم که در هر دو مرحله تصور شد بیماری رو به اتمام است؛ ولی خیز شدیدی پس از آن افت‌ها رخ داده است. از این رو نباید تصور کرد که این افت به معنای پایان بیماری است. 

سروش ستاره از محققان این مطالعات در گفت‌وگو با دیجیزا گفت: بر اساس گزارش این تیم تحقیقاتی، در ایران حدود ۵۴ هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. شیوع این بیماری در کشور از ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸ رسما اعلام شد و هم اکنون در میانه سومین و شدیدترین موج خود قرار دارد.

وی با بیان اینکه درصد کشندگی دقیق این بیماری در این روزها حدود ۶ درصد محاسبه شده است، اظهار کرد: بر این اساس از هر ۱۶ بیماری که دوره بیماری آنها تمام می‌شود، ۱۵ نفر بهبود یافته و یک نفر متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد و طول دوره بیماری ۱۴ روز است که میانه آن در ۵ تا ۶ روز قرار دارد و بر این اساس بیش از نیمی از مبتلایان در یک بازه ۶ روز از جامعه مبتلایان و بیماران با سرنوشت نامعلوم، خارج می‌شوند.

ستاره با بیان اینکه در این گزارش علاوه بر بررسی‌های کوتاه مدت (کنترل‌های کوتاه مدت ضربتی) نگاهی به بررسی‌های بلند مدت نیز داشتیم، یادآور شد: برای پیش‌بینی‌های بلند مدت از مدل SEIR و “برازش” پارامترها بر اساس واقعیت‌های حال حاضر ایران بهره بردیم. ظهور واریانت جدیدی از ۲-CoV-SARS که این روزها به نام “ویروس انگلیسی” معروف شده است، موجب نگرانی بسیاری از مردم شده است؛ از این رو لازم است اقدامات متناسب با آن انجام شود.

این محقق حوزه بیوتکنولوژی با اشاره به شیوع بالای واریانت جهش ویروس کرونا در انگلستان، خاطر نشان کرد: در روز ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ گزارشی مبنی بر دیده شدن واریانت جدیدی از ۲-CoV-SARS به نام دقیق VUI ۰۱/۱۲/۲۰۲۰ (به معنای واریانت در دست تحقیق؛ investigation under Variant در یکم دوازدهمین ماه سال ۲۰۲۰) در بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی ثبت و به WHO گزارش شد.

وی اضافه کرد: روند جهش‌های کروناویروس عامل کووید-۱۹ تاکنون در بین همه “هپلوتیپ‌های” مختلف نشان داده است که جهش‌های این ویروس نوعی synergy مشخصی دارند که چند تغییر به طور همزمان و به طور معناداری به یکدیگر وابسته، اتفاق می‌افتد. جهش‌های واریانت جدید این ویروس نیز به این شکل است و مجموعه ۱۴ تغییر نسبت به توالی رفرنس در آن دیده می‌شود.

ستاره در این باره توضیح داد: ژنوم ویروس کووید-۱۹ شامل چند ناحیه رونویسی اصلی یا فریم باز (frame reading Open یا به اختصار ORF) می‌شود که بزرگترین فریم آن ORF۱ab است و به دنبال آن ژن “اسپایک” پروتئین (S) و چند ORF دیگر و ژن‌های E ،M ، RdRP و N قرار گرفته‌اند. این پروتئین‌ها به ترتیب نقش اتصال ویروس به گیرنده انسانی ۲-hACE، پروتئین پاکت سلول، پروتئین‌های غشایی و Polymerase RNA ویروس را ایفا می‌کنند.

به گفته محقق این مطالعات، اصلی‌ترین ژن این ویروس، ژن S است که مسئول کد کردن پروتئین تاجی شکل Spike سطحی ویروس است. هر چند از ژن‌های دیگر نیز در مسائلی نظیر کیت‌های تشخیصی استفاده می‌شود.

ژنوم COV-SARA-۲

بر اساس داده‌های این مطالعات از مجموعه همه اسیدهای آمینه‌ای که در ساختار پروتئین S مشارکت دارند، تقریبا ۶ آمینواسید در ناحیه کلیدی اتصالی این پروتئین قرار گرفته‌اند که به این ناحیه و رزیدوهای حاضر در آن Domain Binding Receptor گفته می‌شود و یک جهش از بین ۱۴ تغییری که در ویروس انگلیسی وجود دارد، در این ناحیه قرار گرفته‌اند (N۵۰۱Y) و جهش‌هایی که در این منطقه اتفاق می‌افتند، می‌توانند در الگوهای بیماری‌زایی، عفونت‌زایی، میزان سرایت، نحوه شناسایی به وسیله کیت‌های تشخیصی و برهمکنش آنتی بادی‌ها موثر باشند.

یکی دیگر از تغییرات محکم و اساسی واریانت جدید، یک جهش حذف (deletion) در Y۱۴۵del است. این حذف می‌تواند تاثیر اساسی در تست‌های PCR داشته باشد. از دیگر جهش‌های مهم این واریانت می‌توان به D۶۱۴G اشاره کرد که تاثیر آن در افزایش سرایت و عفونت‌زایی ویروس اثبات شده است. 

گزارش این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد هر چقدر محدودیت‌های بیشتری اعمال شود، اندازه نرخ انتقال کوچکتر می‌شود و بالعکس.

اثر محدودیت‌ها در کاهش انتقال بیماری

سناریوهای مختلف بر اساس شبیه سازی‌ها 

ستاره با بیان اینکه در این مطالعات به سناریوهای خوش بینانه دست یافتیم، گفت: بر اساس سناریوی خوش بینانه در صورت افزایش ماسک زدن به ۹۵ درصد و باقی ماندن محدودیت‌ها به صورت جدی، آمار مبتلایان به سرعت کاهش خواهد یافت، در دو هفته آتی ۹۰ هزار مبتلای جدید به بیماران کووید-۱۹ افزوده خواهند شد. در خصوص آمار فوتی ها نیز ثبات رشد آمار را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سناریوی بدبینانه چنانچه ماسک زدن تغییری نکند و محدودیت‌ها نیز کمتر شود، آمار مبتلایان جدید حتی ممکن است به سقف ۹۰۰۰ مبتلای جدید نیز برسد. آمار فوتی ها نیز بدون توقف افزایش خواهد یافت و ممکن است در دراز مدت (دی ماه- بهمن ماه) به ۵۶۰ فوتی در هر روز نیز برسیم. هرچند تمام شبیه سازی‌ها بدون در نظر گرفتن احتمال پول- بک و نوسان آمار و حضور واریانت جدید انجام گرفته است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *