دیجیزا/ محققان سال هاست روی معکوس کردن روند پیری و جوان سازی افراد سالمند فعالیت می کنند و به تازگی به یافته های جدیدی رسیده اند. آنها از درمان های اکسیژنی در اتاق های هایپرباریک استفاده می کنند تا فرآیند پیر شدن سلول های خونی را متوقف و آنها را جوان تر کنند.

دانشمندان طرح جدیدی ابداع کرده اند که در آن از اکسیژن پرفشار در اتاقک های فشار استفاده می کنند که دو فرآیند اصلی را که ریشه در پیر شدن سلول ها دارند، معکوس می کند. آنها موفق شده اند با این کار در کوتاه شدن تولومرها که نقاطی مخافظتی در انتهای هر کروموزوم هستند، تداخل ایجاد کنند.
با بالا رفتن سن، سلول ها به تقسیم شدن ادامه می دهند در حالی که تولومرها هم همچنان کوتاه می شوند. با کوتاه شدن بیش از حد آنها، سلول ها از تکثیر بازمی مانند و پیر می شوند و در نهایت می میرند.
این امر منجر به برو پیری ژنتیکی می شود. محققان با تجزیه و تحلیل سلول های ایمنی برخی افراد شرکت کننده در تحقیقات، شاهد افزایش ۳۸ درصدی تلومرها بودند در حالی که سلول های پیر شده ۳۷ درصد کاهش یافتند. این حالت شبیه به حالت سلولی بدن افراد ۲۵ ساله است.

به گزارش bigthink، محققان ۳۵ فرد سالم بالای ۶۴ سال را طی ۳ ماه در ۶۰ جلسه در اتاق هایپرباریک قرار دادند. خون و بافت های بدن آنها با قرار گرفتن در این اتاقک های حاوی فشار هوا، اکسیژن خالص تنفس می کردند.
محققان در مطالعات دیگر برای کاهش روند پیری، روی بهبود عملکردهای مغزی در افراد سالمند فعالیت کرده اند. این تحقیقات روی این موضوع تمرکز دارد که آیا فرآیند پیری را می توان در سطح سلولی در افراد سالم کاهش داد.به گزارش دیجیزا، امروزه دانشمندان، از تلومر به عنوان «جام مقدس» زیست شناسی پیری یاد می کنند. آنها همواره به دنبال راهکاری بوده اند که بتوانند با تداخل دارویی یا محیطی، از کوتاه شدن تلومرها جلوگیری و آنها را بلندتر کنند.

 محققان با اجرای طرح اتاقک های پرفشار هایپربولیک اعلام کردند که می توان فرآیند پیر شدن را در سطح سلولی مولکولی متوقف کرد. پیش از این، محققان معتقد بودند که برخی تغییرات در سبک زندگی و ورزش کردن، اثرات مؤثری در کاهش روند کوتاه شدن تلومرها و کاهش پیر شدن سلول ها به جا می گذارد.

اما یافته های اخیر دانشمندان حکایت از آن دارد که با اکسیژن درمانی می توان تلومرها را بلندتر کرد و با روش هایی فراتر از تغییرات سبک زندگی باعث طول عمر بیشتر افراد شد.