مجله ایلیاد/ بر اساس مطالعه‌ی جدید که محققین دانشکده‌ی پزشکی برایتون و ساسکس (BSMS) و کالج سلطنتی لندن انجام داده‌اند، وجود مقادیر طبیعی لیتیوم در آب نوشیدنی شهرها می‌تواند بر روی کاهش نرخ خودکشی افراد جامعه تاثیر مثبتی داشته باشد.

طی این مطالعه‌ که در مجله‌ی British Journal of Psychiatry منتشر شده است، دانشمندان تحقیقات مختلفی را از سراسر دنیا جمع‌آوری کرده‌ و دریافته‌اند که مناطقی در دنیا که سطح لیتیوم در آب نوشیدنی آن‌ها نسبتاً بالا است، نرخ خودکشی پایین‌تری دارند.

پروفسور «انجوم ممون» به‌عنوان سرپرست این تحقیق از BSMS، می‌گوید: «جالب است که سطح بالای لیتیوم در آب نوشیدنی تاثیر مثبتی به‌عنوان نوشیدنی ضدخودکشی دارد و می‌تواند بر روی سلامت روان جامعه اثر خوبی داشته باشد. مناسب نبودن سلامت روان جوامع و بالا بودن نرخ خودکشی یکی از معضلات کشورهای مختلف است. سالانه ۸۰۰،۰۰۰ نفر در دنیا در اثر خودکشی می‌میرند و خودکشی مهم‌ترین دلیل مرگ افراد بین ۱۵ تا ۲۴ ساله است. در دوره‌ی کنونی که شیوع بیماری کووید۱۹ نیز باعث بروز مشکلات روانی در جوامع مختلف شده است، پیدا کردن راهی که بتواند حال جامعه را بهتر کند و اضطراب، افسردگی و نرخ خودکشی را در جامعه کاهش دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است.»

لیتیوم را یون جادویی نیز می‌نامند، زیرا این عنصر در درمان و جلوگیری از دوره‌های افسردگی مفید است، حال انسان را خوب می‌کند و خطر خودکشی در افرادی که حال خوبی ندارند را کاهش می‌دهد. خصوصیات مثبت این ماده می‌تواند به کاهش پرخاشگری و رفتارهای مجرمانه منجر شود.

لیتیوم به صورت طبیعی در سبزیجات، غلات، ادویه‌جات و آب آشامیدنی وجود دارد. این ماده با مقادیر کم در سنگ و خاک نیز وجود دارد و به این ترتیب، وارد آب‌های زیرزمینی شده و آب مورد استفاده در شهرها را غنی می‌کند. قرن‌ها است که مزایای وجود مقادیر طبیعی لیتیوم در آب شناخته شده است. به‌عنوان مثال، نوشیدنی ۷-Up برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ حاوی لیتیوم بود. مطالعات جدید نشان داده است که لیتیوم در کاهش بروز آلزایمر و دیگر بیماری‌های مرتبط با زوال عقل نیز موثر است.

محققین در نظر دارند آزمایشاتی انجام دهند و مکمل‌های لیتیومی به آب نوشیدنی اضافه کنند و تاثیر آن‌را در سلامت گروه‌های مختلف بررسی کنند. آن‌ها اذعان دارند که داشتن اطلاعات بیشتر در مورد خصوصیات مفید لیتیوم و نقش آن در تنظیم عملکردهای مغز می‌تواند درک ما را از بیماری‌های روانی بیشتر کند و به پزشکان در بهبود بیمارانی که از این نوع بیماری‌ها رنج می‌برند، کمک شایانی بکند.