محققین بر اساس مطالعه‌ای که بر روی ۹۲،۰۰۰ آمریکایی انجام داده‌‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف بیشتر از ۷ گرم روغن زیتون در روز می‌تواند مرگ در اثر بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های مشابه زوال عقل را کاهش ‌دهد.

تا کنون فقط اثر روغن زیتون بر روی کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی مشخص شده بود، ولی در مورد دیگر انواع مرگ و میرها تحقیق جامعی انجام نشده بود. در این مطالعه‌ی جدید، مرگ و میر زنان و مردان پس از مصرف روغن زیتون روزانه مورد بررسی قرار گرفته است. محققین در این مطالعه حدود ۶۰ هزار زن و ۳۲ هزار مرد را مورد بررسی قرار داده‌اند. هیچکدام از این شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه دچار بیماری‌های قلبی نبوده‌اند.

محققین برای تکمیل این مطالعه، به مدت ۲۸ سال شرکت‌کنندگان را تحت نظر داشتند و رژیم غذایی آن‌ها را نیز هر ۴ سال یک بار از طریق ارسال پرسش‌نامه ارزیابی کرده‌اند. در این پرسش‌نامه‌ها، میزان مصرف روغن زیتون با جمع کردن سه آیتم در رژیم غذایی شرکت‌کنندگان محاسبه شده است؛ روغن زیتون استفاده شده برای سالاد، روغن زیتون اضافه شده به نان و دیگر غذاها و روغن زیتون استفاده شده برای پخت و پز غذا. مصرف دیگر روغن‌های گیاهی نیز بر اساس برند روغن مصرفی شرکت‌کنندگان و همچنین نوع چربی مورد استفاده آن‌ها در پخت و پز محاسبه شده است. مصرف لبنیات و دیگر انواع چربی‌ها و مواد مغذی نیز در این مطالعه محاسبه شده است.

بررسی‌های محققین نشان داده است که مصرف روغن زیتون توسط شرکت‌کنندگان از سال ۱۹۹۰ تا کنون از ۱.۶ گرم در روز به ۴ گرم در روز افزایش داشته است، ولی مصرف مارگارین از ۱۲ گرم در روز به حدود ۴ گرم در روز کاهش داشته است.

این مطالعه نشان داده است که مصرف‌کنندگان روغن زیتون عموماً از لحاظ فیزیکی نیز فعالیت بیشتری داشته‌اند. این افراد در اکثر موارد ریشه‌ی مدیترانه‌ای و جنوب اروپا داشته‌اند و کمتر سیگار می‌کشیده‌اند و میوه و سبزی نیز در رژیم غذایی آن‌ها به وفور وجود داشته است.

مقایسه‌ی گروهی از شرکت‌کنندگان که بیشترین مصرف روغن زیتون را داشته‌اند با افرادی که کمترین مصرف روغن زیتون را داشته‌اند نشان داده است که مصرف‌کنندگان روغن زیتون حدود ۱۹ درصد احتمال مرگ و میر کمتری در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی داشته‌اند. در مورد احتمال مرگ در اثر سرطان، این کاهش ۱۷ درصد بوده و در مورد مرگ در اثر بیماری‌های ناشی از زوال عقل ۲۹ درصد و در مورد مرگ در اثر بیماری‌های تنفسی کاهش حدود ۱۸ درصد بوده است.

البته محققین این نظریه را نیز مطرح کرده‌اند که شاید مصرف روغن زیتون به طور کل نشان‌دهنده‌ی وضعیت اقتصادی اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی شرکت‌کنندگان باشد و در حقیقت این عامل باعث کاهش مرگ و میر می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی Journal of the American College of Cardiology منتشر شده است.