مجله ایلیاد/ تحقیقات جدید که نتایج آن در مجله‌ی Diversity منتشر شده است، کشف گونه‌ی جدیدی از پستانداران را اعلام کرده است. محققین توانسته‌اند در تپه‌های تایتا در کشور کنیا، این گونه‌ی جدید را کشف کنند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه هلسینکی فنلاند، با مطالعه‌ی حیوانات این منطقه، گونه‌ی شناخته نشده‌ای از پستانداران را کشف کرده است که صدایی عجیب و منحصربه‌فرد دارد. این گونه در واقع نوعی خرگوش درختی است و شرح وضعیت آن تا حدود زیادی دشوار است.
 
اندازه‌ی آن بین خوک و خرگوش است و قدرت جیغ زدن وحشتناکی دارد که قدرت آن می‌تواند تا ۱۰۰ دسیبل افزایش پیدا کند. تا کنون صدایی مشابه صدای این پستاندار در هیچ جای دیگری شنیده نشده است. علیرغم ظاهر و جثه، خرگوش‌های درختی بیشترین شباهت را به فیل‌ها دارند.

اطلاعات خیلی کمی در مورد گوناگونی و محیط‌زیست این پستاندار وجود دارد. آن‌ها معمولاً شب‌ها فعالیت می‌کنند و بر روی درختان زندگی می‌کنند. خرگوش درختی می‌تواند به مدت ۱۲ دقیقه ممتد آواز بخواند. کشف این نوع خرگوش درختی نیز در واقع با آنالیز صداهای برخاسته در جنگل‌های این ناحیه‌ی کنیا انجام شده است.

دکتر «هانا روستی» به مدت سه ماه به دنبال این خرگوش درختی بوده و صدای آن‌را ضبط کرده است. وی می‌گوید: «این موجود کاملاً ناشناخته بوده است. آن‌ها از خویشاوندان فیل‌ها و گاوهای دریایی هستند. خرگوش‌های درختی صدایی حیرت‌انگیز دارند و به‌صورت ممتد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اینکه این حیوانات با سه انگشت و بدن گرد چگونه می‌توانند تا ارتفاع ۵۰ متری درختان صعود کنند، هنوز جزء اسرار محسوب می‌شود. آن‌ها از برگ درختان تغذیه می‌کنند و محیط‌زیست آن‌ها مانند کوالاهای استرالیا و یا تنبل‌های آمریکای جنوبی است.»

باید اطلاعات بیشتری در مورد این پستاندار جمع‌آوری شود، ولی امنیت آن‌ها در حال حاضر موجب نگرانی دانشمندان است؛ زیرا هر لحظه می‌توانند منقرض شوند و ناشناخته بمانند. دکتر هانا می‌گوید: «این حیوانات فقط در دو بخش کوچک از جنگل‌های این منطقه‌ی کنیا زندگی می‌کنند که در کل ۳ کیلومتر مربع مساحت دارند. این واقعیت نشان می‌دهد که حفظ این گونه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»