دیجیزا/ استفاده از گوشی قدیمی به عنوان حافظه اکسترنال در صورتی که استفاده‌ای از گجت‌های قبلی خود ندارید امری امکان‌پذیر است، اما چگونه و چرا؟

امروزه حافظه‌های خارجی یا همان اکسترنال رفته رفته در حال جایگزینی دی وی دی‌هایی می‌شوند که روزی ویدئوها و فایل‌های ما را نگه می‌داشتند. با این وجود به خوبی می‌دانیم که یک حافظه خارجی قطعا سرعت و ظرفیت بیشتری را نسبت به یک دیسک دی وی دی دارد و برای حمل نیز وسیله بهتری است؛ اما آیا تا به حال به تبدیل کردن گوشی قدیمی خود به یک هارد اکسترنال فکر کرده‌اید؟

این ایده زمانی به ذهن شما می‌رسد که در کمد خود را باز کرده و با برخی گجت‌های هوشمند قدیمی مواجه می‌شوید که حداقل ۱۶ گیگابایت فضای خالی برای ذخیره‌سازی فایل‌های شما را دارند. با این وجود در صورت توان خرید، گرفتن یک حافظه اکسترنال ۱ ترابایتی دیگر به راحتی تمامی مشکلات حافظه مورد نیاز شما را برطرف می‌کند؛ اما باز هم با نگاهی به دستگاه‌های قدیمی خود این فکر به ذهن شما می‌رسد که چرا از آن‌ها استفاده درستی برای ذخیره‌سازی برخی فایل‌های خاص و کم حجم نکنیم؟

استفاده از گوشی قدیمی به عنوان حافظه اکسترنال
به هر حال تا وقتی که این دستگاه‌ها در اختیار شما هستند و قصد فروش آن‌ها را ندارید، چرا از حافظه داخلی یا حتی SD اضافه روی این گجت‌ها استفاده نکنید؟

گوشی آیفون قدیمی
انتقال داده‌ها با استفاده از برنامه iTunes در رایانه شخصی و گوشی‌های اپل کار بسیار ساده‌ای است. اما اگر به هر دلیلی به این برنامه دسترسی ندارید، همچنان برنامه‌های دیگری نیز هستند که همین کار را برای شما انجام خواهند داد؛ مانند مانند iMazing و یا برنامه دیگری که با نام Coolmuster Free iPad iPhone iPod Disk Mode در دسترس قرار داشته و گوشی آیفون شما را برای انتقال فایل آماده می‌کند.

گوشی اندروید قدیمی
اگر گوشی اندروید خود را به رایانه شخصی متصل کنید؛ بدون نیاز به هیچ برنامه خاصی می‌توانید از آن به عنوان یک حافظه جداگانه استفاده کنید و به تمامی فایل‌های داخل آن دسترسی داشته باشید. البته نحوه فعال کردن این قابلیت هنگام اتصال کابل یو اس بی به رایانه و گوشی، با توجه به نسخه اندروید دستگاه شما متفاوت خواهد بود. دقت کنید که پس از اتصال دستگاه لازم است تا از روی نمایشگر گوشی خود دسترسی به حافظه را (که معمولا با نمایان شدن گزینه allow انجام می‌شود) تایید کنید.

با این حال، اگر یک دستگاه اندرویدی را به سیستم عامل مک متصل کنید، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود و برای انتقال فایل‌های خود، نیاز به نصب برنامه Android File Transfer را خواهید داشت که همانند iTunes در گوشی‌های آیفون برای شما عمل خواهد کرد.

به هر حال اگر به هر طریقی دستگاه شما با رایانه شخصی برای انتقال فایل همگام‌سازی نشود، خود به اولین دلیل برای توصیه نکردن این کار تبدیل می‌شود.

چرا از گوشی قدیمی به عنوان حافظه اکسترنال استفاده نکنیم؟
از دلایل عمده که مانع انجام این کار می‌شود حافظه کم دستگاه‌های اندرویدی و گوشی‌های آیفون خواهد بود. همچنین همراه داشتن یک گوشی هوشمند تنها برای استفاده از حافظه داخلی آن (در صورت پایین بودن ظرفیت حافظه مورد نظر) چندان امر منطقی‌ای به نظر نمی‌رسد و شما می‌توانید با فروش گوشی قدیمی خود یک هارد اکسترنال را که در این زمینه استفاده بهتری دارد را خریداری کنید.

باتری ضعیف
شاید مهم‌ترین دلیل که مانع استفاده از گوشی های قدیمی به عنوان حافظه اکسترنال می‌شود، باتری ضعیف و لیتیومی این دستگاه‌ها باشد. بخصوص اینکه گوشی قدیمی به معنای باتری قدیمی است و خراب شدن آن می‌تواند به از دست رفتن تمامی داده‌های شما کمک کند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که گوشی‌های هوشمند قدیمی (مخصوصا دستگاه‌هایی که باتری آن‌ها قابل جدا کردن است) هنگام اتصال به رایانه شخصی، حتی اگر از آن به عنوان یک حافظه اکسترنال استفاده کنید تا حدی شارژ را هم دریافت خواهند کرد؛ با این حساب اگر گوشی شما از این قابلیت برخوردار است، چندان هم نگران از بین رفتن باتری دستگاه خود نباشید.

اینترنت و اتصالات شبکه
اگر تصمیم شما نهایی شده و حتما قصد استفاده از گوشی قدیمی خود به عنوان یک حافظه اکسترنال را دارید، پس بهتر است همیشه اینترنت و وای فای این گجت را خاموش نگه دارید.

به هر حال دستگاه‌های قدیمی مقاومت کمتری را هم در مقابل هکرها دارند و قطع بودن اتصال گوشی، سلامت فایل‌های شما را تضمین می‌کند.