دیجیزا/ بیاید ۱۰ سال به عقب برگردیم. سال ۲۰۱۱ بود که سامسونگ با Galaxy Note N7000 وارد دنیای جدیدی شد. این گوشی که هم دوره گلکسی اس ۲ (آن زمان اینطور می نوشتند : Galaxy S II) بود در مقایسه با موبایل های سال ۲۰۱۱ واقعا یک غول به حساب می آمد. حالا که سال ۲۰۲۱ است و در سالگرد معرفی آخرین عضو خانواده گلکسی نوت (تا به حال) هستیم، سوال واقعی که همیشه در ذهن من می چرخد این است: “آیا علاقه به سری Galaxy Note سامسونگ از روی کاربردی بودن است یا احساس؟” بیاید مختصر درباره آن صحبت کنیم.

علاقه به سری Galaxy Note
برای مقایسه می گویم، شما در این سال آیفون ۴s را با نمایشگر ۳.۵ اینچی داشتید، گلکسی اس ۲ با نمایشگر ۴.۳ اینچی بود و حالا گلکسی نوت که با نمایشگر ۵.۳ اینچی معرفی شد و به سرعت ابعاد نمایشگرش هر سال بیشتر می شد. گلکسی نوت ۲۰ اولترا در سال ۲۰۲۰ با نمایشگر ۶.۹ اینچی بزرگتر نمایشگر را در خانواده موبایل های سری Note داشت. حالا سال ۲۰۲۱ است و هیچ عضوی از خانواده گلکسی نوت معرفی نمی شود. البته شاید باید صحیح تر بگویم، هیچ گوشی با قابلیت های سری Note تحت خانواده Galaxy Note معرفی نمی شود! منظور چیست؟

برای پاسخ به این پرسش اول باید درباره یک موضوع مهم صحبت کنیم، چرا گلکسی نوت، “گلکسی نوت” شد؟ چه ویژگی منحصر به فردی را در دنیای شلوغ اندروید ارایه می کرد که چه طرفداران برند سامسونگ، چه کاربران اندروید و چه حتی طرفدارن و کاربران اپل و iOS و دیگر پلتفرم ها برای آن احترام ویژه ای قائل بودند؟

خب به نظر من ۳ ویژگی برجسته در سری Galaxy Note وجود داشت:

۱- اندازه نمایشگر
۲- ویژگی های خاص نرم افزاری
۳- قلم
۴- نسخه اصلاحی برای برطرف کردن ایرادهای سری Galaxy S هر سال
 مقایسه اندازه نمایشگر گلکسی نوت (نسل اول) با آیفون ۴s اپل
بله، من قلم را آخر می گذارم چون با وجود اینکه اصلی ترین دلیل خاص بودن آن است اما اگر کاربر این سری بوده باشید؛ می دانید که پس از مدتی دیگر خیلی کم آن را از جایگاهش بیرون می آورید. باید بدانید که ۱۰ سال پیش اندازه موبایل ها واقعا کوچک بود. شاید این روزها شما موبایل ۵.۳ اینچی را حتی کوچک بدانید اما در بازاری که مثلا استیو جابر معتقد بود که اندازه ۳.۵ اینچی برای دست انسان کافی و مفید است، ارایه چنین دستگاهی یک حرکت رادیکال بود.

ویژگی های خاص نرم افزار خانواده گلکسی نوت از جمله یادداشت برداری آسان که در طول نسل های مختلف آن به شدت پیشرفت کرد، اسکرین شات های طولانی و قابل نوشتن که اولین بار در گلکسی نوت ۵ شاهد آن بودیم، ویژگی های پنل کناری (Edge Panel – با نمایشگر اج اشتباه گرفته نشود)، تشخیص دستخط، ویژگی Air Command، قابلیت Hover کردن قلم روی محتوا و … همه مواردی بود که ترکیبی از ویژگی های نرم افزار و حضور قلم به شمار میرفت. شما چنین ویژگی هایی را روی هیچ موبایل دیگری نمی دیدید.

و در نهایت S Pen که وجه تمایز ظاهری اصلی این خانواده بود. این بخش در طول سال ها بسیار پیشرفت کرد و در نسل های اخیر مثل چوب دستی هری پاتر شده بود. یادداشت برداری قوی و البته ابزاری برای طراحی دیجیتال روی یک موبایل با قیمت تقریبا برابر با دیگر موبایل ها.

شاید مهم ترین دلیل دیگر برای نگاه مثبت به خانواده گلکسی Note را بتوان در نسخه اصلاحی بودن برای برطرف کردن ایرادهای سری Galaxy S هر سال دانست. سری گلکسی نوت نیمه دوم هر سال ارایه می شود و این تقریبا ۶ ماه پس از ارایه سری گلکسی S است. سامسونگ سال هایی مثل سال های ارایه گلکسی اس ۴ (با مشکل داغ شدن تراشه اگزینوس به دلیل اولین استفاده از فناوری پیشرفته اما ناپخته big.LITTLE شرکت ARM – ناگفته نماند که اولین تلاش کوالکام ۲ سال پس از سامسونگ در این فناوری رخ داد و خروجی آن اسنپدراگون ۸۱۰ شد که آن هم داغ می کرد.) و گلکسی اس ۵ (با طراحی کاملا زیر سوال این دستگاه که همزمان با طراحی بی نظیر آیفون ۶ بود) توانست با گلکسی نوت ۳ و گلکسی نوت ۴ کام-بک های قوی بزند.

در نگاه من این ۴ فاکتور دلایل اصلی احساس مثبت درباره خانواده گلکسی نوت است. خوشحال می شوم که شما هم نظر خود را در کامنت ها ببینید.

 مقایسه اندازه نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اولترا با گلکسی نوت ۲۰ اولترا

 پشتیبانی از قلم در گلکسی اس ۲۱ اولترا
خب حالا به سری گلکسی S این چند سال اخیر ببینید. کدام یک از این ۴ فاکتور را ندارند؟ ببینید ما گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ را داریم که از قلم S Pen پشتیبانی می کند. نمایشگرش بزرگ است، تمام ویژگی های نرم افزاری آن را دارد و سری گلکسی S واقعا مدتی است که ضعفی برای پوشش داده شدن توسط سری نوت ندارد!

این را بگذارید در کنار گوشی تاشو جدید سامسونگ که گلکسی زد فولد ۳ است، نمایشگر بزرگ دارد، از قلم S Pen پشتیبانی می کند و حتی تاشو هم هست! آیا همچنان به دلایل کاربردی بیش از ۲۰ هزار امضا برای بازگشت سری نوت جمع آوری شده است یا دلایل احساسی؟ نظر شما چیست؟