دیجیزا/ در حالی به آغاز فصل پاییز نزدیک می‌شویم که نه تنها موج همه‌گیری کرونا فروکش نکرده، بلکه نگرانی از شیوع و ابتلا به بیماری‌های معمول فصلی اعم از انواع آنفولانزا و سرماخوردگی نیز به نگرانی‌های قبلی اضافه شده است.
اما سوال مهم این است که چگونه می‌توان علایم ویروس کرونا را از علایم بیماری‌ فصلی آنفولانزا تشخیص داد؟ محققان در تلاش هستند تا پاسخی روشن برای این سوال مهم ارائه دهند.
البته این تنها سوالی نیست که محققان به آن پاسخ بدهند. سوالات مهم دیگری هم وجود دارد. کودکان جزو گروه‌‌هایی هستند که ممکن است علائم بیماری کرونا را همانند بزرگسالان از خود نشان ندهند ولی به عنوان ناقل خاموش، می‌توانند تبدیل به عاملی برای همه‌گیری و انتشار بیشتر بیماری شوند.

بازگشایی مدارس و موضوع پنهان بودن علایم بیماری در کودکان، نگرانی‌‌ نسبت به ناقل بودن کودکان را دوصد چندان می‌کند. در واقع این پیش فرض وجود دارد که ممکن است کودکان، علائمی از بیماری نشان ندهند و اصلا بیمار هم نباشند ولی به عنوان ناقل برای سایرین خطرآفرین باشند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که علائم بیماری اعم از تب و مشکلات گوارشی در کودکان مبتلا به ویروس کرونا نسبت به کودکان آنفولانزایی، شدیدتر است. اما آمار بستری شدن هر دو یعنی کودکان آنفولانزایی و کودکان کرونایی تقریبا یکسان است.

پزشکان و متخصصان حاذق هنوز نتوانسته‌اند براساس علائم بالینی و ظاهری تفاوت بین بیماری کرونا و آنفولانزا را در کودکان تشخیص دهند. در واقع هنوز اطلاعات کاملی در مورد تفاوت علائم هر دو ویروس در کودکان وجود ندارد و اطلاعات محققان هنوز به نقطه کاملی از این نظر نرسیده است.

محققان «بیمارستان ملی کودکان» داده‌های ۳۱۵ کودک مبتلا به کووید ۱۹ و ۱۴۰۲ کودک مبتلا به آنفولانزا در بازه‌ زمانی ماه مارس تا می (اسفند تا اردیبهشت) از نظر مقایسه علائم، میزان بستری شدن در بیمارستان و تعداد بیمارانی که نیاز به مراقبت های ویژه یا دستگاه های تنفسی داشتند، مورد بررسی قرار دادند. محققان متوجه شدند که نتایج همه این بررسی‌ها بسیار به یکدیگر نزدیک است و تفاوت زیادی ندارد.

در کمال تعجب، بیماری‌ کرونا و آنفولانزا در این کودکان با علائم کاملاً یکسان و تنها چند تمایز جزئی بروز کرده بود. کودکان مبتلا به ویروس COVID-19 بعضا دچار تنگی نفس بیشتر ومشکلات گوارشی بیشتری نسبت به کودکان مبتلا به آنفلوانزا شده بودند.
  
براساس مطالعه انجام شده، متداول‌ترین علائم ویروس کرونا اعم از تب، سرفه، مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ، بدن درد، سردرد و درد قفسه سینه دقیقا مشابه علائن ویروس آنفولانزا است.
البته همان‌طور که گفته شد، کودکان مبتلا به ویروس کرونا نسبت به کودکان مبتلا به آنفولانزا این علائم را با شدت بیشتری تجربه کرده بودند. درحدود ۷۶٪ کودکان مبتلا به COVID-19، دچار تب بسیار بالا شده بودند. در حالیکه حدود ۵۵٪ کودکان مبتلا به آنفولانزا چنین تجربه‌ای از تب شدید را گزارش کرده بودند. از هر چهار کودک مبتلا به کرونا یعنی در حدود ۲۶ درصد بیماران، تجربه‌ی شدیدتری از مشکلات گوارشی اعلام کرده بودند. در حالیکه تنها ۱۲ درصد کودکان مبتلا به آنفولانزا از مشکلات گوارشی شکایت داشتند.

از نظر تنگی نفس، علائم هر دو بیماری در این گروه مشابه یکدیگر گزارش شده است. مطالعه مذکور نشان می‌دهد محققان هنوز اطلاعات کاملی در مورد تفاوت علائم دو بیماری ندارند.
هنوز نمی‌توان از روی علائم بالینی تشخیص داد که کودک مبتلا به کدام ویروس شده است. همین مساله می‌تواند خطرات زیادی را هم برای کودک و هم برای سایر افرادی که با وی در ارتباط هستند به‌دنبال داشته باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بررسی انجام‌شده هیچ کودکی همزمان دچار هر دو بیماری نشده بود. متخصصان معتقدند که در فصل مدارس و شروع فصل سرما، معمولا موج جدیدی از بیماری‌های فصلی آغاز می‌شود و تنها راهکار دور نگه داشتن کودکان از محیط‌های عمومی است.

محققان  این مطالعه علمی سال گذشته و در فصل سرما دست به آزمایشی زدند و متوجه شدند وقتی کودکان در محیط‌های خطرآفرین از نظر انتقال ویروس آنفولانزا قرار نگیرند، اصلا دچار بیماری نمی‌شوند. شاید همین راهکار برای هر دو ویروس پاسخگو باشد.