دیجیزا/در تازه‌ترین گزارش ناسا، اعلام شده که به احتمال قوی موضوع بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۴ که مدتی پیش به عنوان یکی از اهداف اصلی این سازمان عنوان شده بود، عملی نیست.

ناسا چند وقت پیش اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ فضانوردان خود را برای بازگشت به ماه آماده کند، اما بر اساس تازه‌ترین اخبار منتشر شده توسط این آژانس فضایی، هدف مورد نظر جاه‌طلبانه و غیر واقعی است. در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

دفتر بازرسی کل ناسا (OIG) به تازگی با انتشار گزارش سال ۲۰۲۰ خود، با جزئیات چالش‌های پیش روی این سازمان را مشخص کرده و تصویری از فعالیت‌های آینده ناسا ارائه کرده است. مجموعا ۷ هدف و چالش بزرگ در این گزارش لیست شده‌اند که اولین آن‌ها، به موضوع بازگرداندن انسان‌ها به قمر زمین تا ۴ سال آینده مربوط بوده و متاسفانه، بر اساس صحبت کارشناسان به نظر می‌رسد که رسیدن به این هدف تا موعد مقرر شده، امکان پذیر نخواهد بود.

بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۴
بر اساس قوانین موجود در ایالات متحده، دفتر بازرسی کل آژانس فضایی این کشور موظف است تا به صورت مستقل برآوردی از چالش‌های پیش روی ناسا داشته باشد و گزارشی صادقانه و مفصل را در این رابطه منتشر کند. این گزارش باید شامل بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌هایی باشد که در تمامی زمینه‌های مختلف، از مدیریت گرفته تا عملکرد کلی، پیش روی ناسا قرار دارند. همان‌طور که اشاره شد، تازه‌ترین لیست منتشر شده شامل ۷ چالش کلی بوده که در زیر فهرست شده‌اند:

بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ و فرستادن اولین زن فضانورد به این جرم آسمانی
بهبود وضعیت مدیریت پروژه‌های اصلی
فراهم کردن امکان اقامت دائمی انسان‌ها در مدار پایینی زمین
جذب و حفظ نیروی کاری با مهارت فوق‌العاده بالا
بهبود نظارت بر قراردادها، کمک هزینه‌ها و توافق‌های همکاری
مدیریت و کاهش خطرات مربوط به موضوع امنیت سایبری
رسیدگی به وضعیت زیرساخت‌ها و ساختمان‌های قدیمی


تمرکز ویژه گزارش منتشر شده روی هدف اول این لیست بوده و دفتر بازرسی کل ناسا اعلام کرده که این آژانس فضایی با چالش‌های زیادی برای برآورده کرده این هدف رو به رو خواهد بود. تهیه کنندگان گزارش می‌گویند که ناسا برای این منظور باید به بودجه‌های ثابت و به موقع دسترسی داشته باشد و در عین حال، مدیریت و رهبری این سازمان هم از مدیران داخل ناسا گرفته تا رئیس جمهور آمریکا، باید قدرتمند، ثابت قدم و پایدار باشد.

هدفی جاه‌طلبانه
در مورد دلیل مطرح شدن این موضوع و نگرانی در مورد برآورده نشدن هدف بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۴، دفتر بازرسی کل اظهار کرده که ناسا باید اهداف واقع‌گرایانه‌ای را برای ماموریت‌های سرنشین دار خود تعیین کند و هزینه و نیازمندی‌های چنین کاری را به خوبی در نظر داشته باشد. برای چنین کاری می‌توان از پتانسیل بخش خصوصی و شرکت‌های تجاری فعال در حوزه هوافضا استفاده کرد و از این طریق، بخشی از چالش‌های پیش روی آژانس فضایی آمریکا را برطرف کرد.

به علاوه در گزارش OIG اعلام شده که تمرکز روی ارتباطات بین‌المللی با کشورها و آژانس‌های فضایی دیگر باید به خوبی مورد توجه قرار بگیرد و نیازمندی‌های سیستماتیک و پروژه‌ای هم مشخص شوند؛ در طول یک دهه گذشته، کارشناسان این دفتر دائما شاهد این مسئله بودند که ناسا برای برطرف کردن هرکدام از ۷ چالش لیست شده، با مشکلات جدی مواجه بوده و از طرف دیگر، محدودیت زمانی هدف بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۴ هم مطمئنا به این مشکلات اضافه خواهد کرد.

با این حال آیا ممکن است که این هدف جاه‌طلبانه به تعویق بیافتد، یا ناسا همانند بسیاری از موفقیت‌های پیشین خود، اولین زن و فضانورد بعدی را با موفقیت و سر موقع به قمر زمین خواهد فرستاد؟ در کنار جنجال‌هایی که به تغییر ریاست جمهوری آمریکا مربوط می‌شود و تاثیرات این مسئله روی تامین بودجه و مدیریت ناسا، باید صبر کرد و دید که این هدف دستخوش چه تغییراتی خواهد شد.

منبع :slashgear