هم‌زمان با شیوع کرونا، آموزش مجازی نیز به عنوان تنها گزینه روی میز مطرح شد تا دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند به صورت غیرحضوری به فراگیری علم و دانش بپردازند. اما به نظر می‌رسد مسئولان دیگر تمایلی به استفاده از فرصت و مزیت‌های آموزش مجازی نیستند. در همین راستا وزیر ارتباطات اعلام کرده که احتمالا امسال خبری از اینترنت رایگان آموزش مجازی نخواهد بود.

تغییر فضای آموزشی از کلاس‌های حضوری به پلتفرم‌های آموزشی فرصت مغتنمی را در اختیار معلمین و اساتید قرار داد تا از شیوه‌های آموزشی جدیدی برای تدریس استفاده کنند. شاید برخی آموزش مجازی را عامل اصلی افت تحصیلی برخی دانش آموزان طی یکی دو سال گذشته مطرح کنند اما نباید مزیت‌های پیش روی این فرصت پیش آمده را نادید گرفت.

دولت دوازدهم و سیزدهم در راستای عدالت اجتماعی و بهره‌مندی تمامی دانش‌آموزان و دانشجویان از فرصت آموزش مجازی، بسته‌های اینترنت رایگانی را برای آن‌ها و معلمین و اساتید ارائه کردند. اما به نظر می‌رسد از سال آموزشی جدید دیگر خبری از بسته اینترنت مخصوص آموزش مجازی نباشد.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا با بیان اینکه وزارتخانه تحت امر او چیزی به نام اینترنت رایگان ندارد، اظهار داشته در صورت ارائه اینترنت رایگان برای آموزش مجازی بایستی پول آن از بیت‌المال به اپراتورها پرداخت شود.

او با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد مجددا هرگونه اینترنت رایگان در اختیار دانش آموزان، فرهنگیان و دانشجویان قرار گیرد، باید منابع و بودجه آن از قبل پیش بینی شده باشد اعلام کرد تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

به گفته زارع‌پوردر سال تحصیلی گذشته اینترنت رایگان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا به دانشجویان و دانش‌آموزان تعلق گرفت و منابع و بودجه این بسته‌های رایگان نیز در دوره‌های قبل پیش بینی شده بود.

از همین رو به نظر می‌رسد با توجه به اعلام برگزاری کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها و مدارس از سال تحصیلی جدید، خبری از بسته‌های اینترنت رایگان نبوده و به نوعی آموزش مجازی به خاطره‌ها خواهد پیوست.

نویسنده: فائزه خطیب