دیجیزا/ وزارت بازرگانی ایالات متحده SMIC و ۶۰ شرکت چینی دیگر را به فهرست سیاه اضافه کرده است تا دسترسی آن‌ها به فناوری‌های آمریکایی را محدود کند.
   
وزارت بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا جمعه‌ی گذشته با انتشار یک بیانیه‌ی مطبوعاتی، گزارش چند ماه پیش فایننشال تایمز را تأیید کرد. بر اساس این اطلاعیه، شرکت بین‌المللی صنایع نیمه‌هادی (SMIC) چین،‌ اکنون در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار دارد.

وزارت بازرگانی به ‌غیر از SMIC، تصمیم گرفته است ۶۰ شرکت چینی دیگر را وارد فهرست سیاه کند. دولت آمریکا معتقد است که این شرکت‌ها ارتباطاتی با ارتش آزادی‌بخش جمهوری خلق چین دارند.

اضافه شدن به فهرست سیاه وزارت بازرگانی (Entity List)، توانایی‌های کسب‌وکارهای تحریم‌شده را به‌شدت محدود می‌کند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد از فناوری‌های شرکت‌های آمریکایی استفاده کند.تحریم وزارت بازرگانی، شرکت تولیدکننده‌ی پهپاد DJI را نیز شامل می‌شود. البته DJI با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی، گفته است ساکنان آمریکا همچنان اجازه‌ی خرید و استفاده از محصولات این شرکت را دارند.

اضافه شدن شرکت تولیدکننده‌ی تراشه‌‌ی SMIC به فهرست سیاه ایالات متحده بدین معنی است که از این پس تمامی شرکت‌های فناوری‌محور آمریکا که بخواهند هر فناوری‌ خاص آمریکایی را به SMIC بفروشند، باید حتما درخواست صدور مجوز کنند؛ یعنی نحوه‌ی تحریم SMIC و البته DJI مشابه مکانیسمی است که ایالات متحده برای تحریم هواوی در پیش گرفته است.

وزارت بازرگانی به‌وضوح اشاره می‌کند تولیدکنندگان ابزار و دیگر فناوری‌های مورد نیاز ساخت تراشه بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری یا لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر، باید درخواست صدور مجوز ثبت کنند. وزارت بازرگانی با فرضِ رد کردن درخواست‌، سراغ آن‌ها می‌رود و اگر دلایل کافی مطرح شود، درخواست‌ را تأیید می‌کند.

آمریکا می‌گوید SMIC به دولت چین برای تقویت توانایی‌های نظامی کمک می‌کند
قرار گرفتن SMIC در فهرست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده باعث می‌شود این شرکت نتواند به تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و نرم‌افزارهایی که در آمریکا تولید شده‌اند دسترسی پیدا کند. بدون این فناوری‌ها، SMIC نه‌تنها توانایی تولید تجهیزات جدید و توسعه‌ی لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر را از دست می‌دهد، بلکه درنهایت برای سرپا نگه داشتن کارخانه‌های خود به مشکل برخواهد خورد؛ زیرا برای ادامه‌ی فعالیت به قطعاتی ویژه و برخی مواد خاص نیاز دارد.

ویلبور راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده، در بیانیه‌ای می‌گوید:‌ «ما اجازه نمی‌دهیم فناوری‌های پیشرفته‌ی آمریکایی به تقویت ارتشِ دشمنی جنگ‌طلب که به‌مرور زمان جنگ‌طلبی‌اش افزایش پیدا می‌کند، کمک کند.». ویلبور راس می‌گوید SMIC با نهادهای دولت چین ارتباطاتی دارد و باعث می‌شود چین بتواند از فناوری‌های آمریکایی برای حمایت از فرایند مدرن‌سازی ارتش خود استفاده کند.

پیش‌تر صادرات هرگونه فناوری پیشرفته‌ی آمریکایی به چین نیازمند کسب مجوز بود؛ اما وزارت بازرگانی  با پیش‌فرضِ رد کردن درخواست‌ها، آن‌ها را بررسی نمی‌کرد. 

در اوایل سال جاری میلادی وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد صادرات فناوری‌های پیشرفته را به چین و روسیه و ونزوئلا محدود می‌کند تا این کشورها نتوانند از فناوری‌های آمریکایی برای تقویت ارتش خود استفاده کنند. دولت آمریکا صادرات تجهیزات آمریکایی به هنگ کنگ را نیز محدود کرده است. بررسی‌ها نشان می‌داد شرکت‌های چینی از هنگ کنگ به‌عنوان دروازه‌ی دسترسی به فناوری‌های آمریکایی بدون دریافت مجوز از دولت ایالات متحده استفاده می‌کنند.

وزیر بازرگانی آمریکا می‌گوید محدودیت‌های Entity List معیارهایی ضروری هستند تا آمریکا مطمئن شود چین از طریق SMIC نمی‌تواند از پتانسیل فناوری‌های آمریکایی برای حمایت از «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ی نظامی» استفاده کند.

بر اساس گزارش‌های جدید، با وجود آغاز تحریم از سوی آمریکا، SMIC مذاکرات با شرکت هلندی ASML را به‌منظور دسترسی به اسکنرهای EUV این شرکت سر گرفته است. از ASML به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ابزارهای لیتوگرافی در دنیا یاد می‌شود. بر اساس گزارش دیجی‌تایمز ، اسکنرهای EUV به‌منظور تولید تراشه با لیتوگرافی پیشرفته‌تر از هفت نانومتری، برای SMIC حیاتی هستند.