آی تی رسان/ تغییر رویکرد توسعه‌دهندگان و دریافت هزینه اشتراک ماهیانه و سالیانه برای اپلیکیشن‌ها در عوض پرداخت یکباره هزینه خریداری آن‌ها یکی از بزرگترین رویه‌های دنیای اپلیکیشن‌ها طی سالیان اخیر به‌شمار می‌رود. یک سرویس ردیاب اپلیکیشن متوجه شده که کاربران آمریکایی اسمارت‌فون اکنون به‌طور متوسط ماهیانه ۲۰.۷۸ دلار برای اپلیکیشن‌ها هزینه می‌کنند که با احتساب هزینه سرویس‌های پخش نظیر اپل موزیک این رقم به ۳۳.۵۸ دلار خواهد رسید.

به‌کارگیری گسترده رویکرد دریافت هزینه اشتراک اپلیکیشن‌ها بعضا موجب ایجاد تنش‌هایی میان توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان شده است. دریافت هزینه اشتراک به‌صورت مکرر جریان درآمدی بالاتر و پیوسته‌تری را عاید توسعه‌دهندگان خواهد کرد. این پدیده احتمالا بنا بر ۳ دلیل حائز اهمیت خواهد بود. نخست اینکه کسب درآمد متناوب می‌تواند به‌معنای تفاوت میان پایداری یا عدم ثبات فرآیند توسعه برنامه باشد. دوم اینکه جریان درآمدی منظم هزینه‌های مربوط به انتشار به‌روزرسانی‌های منظم‌تر و افزودن قابلیت‌های جدید به برنامه‌ها را پوشش می‌دهد. دلیل سوم اینکه برخی برنامه‌ها نیازمند دسترسی به سرور هستند و این موضوع همواره هزینه‌هایی را بر توسعه‌دهندگان تحمیل خواهد کرد.

اما برای مصرف‌کنندگان نیز حتی هزینه‌های اشتراک بسیار ناچیز در کنار یکدیگر  به مبالغ قابل‌توجهی تبدیل می‌شوند. پرداخت هزینه ۳ دلاری برای اشتراک ماهیانه یک اپلیکیشن احتمالا رقم ناچیزی به‌نظر می‌رسد؛ اما در صورت پرداخت هزینه اشتراک برای تعداد فزآینده‌ای از برنامه‌ها، هزینه‌ سالیانه کاربران به سرعت افزایش خواهد یافت. چنین وضعیتی مشخصا در شرایط ناپایداری اقتصادی بیش از پیش نمود پیدا می‌کند. همچنین این موضوع موجب ناامیدی کاربرانی خواهد شد که پیش‌تر هزینه خریداری یک اپلیکیشن را به‌صورت یکجا پرداخت کرده و بعدها برای ادامه استفاده از آن برنامه ملزم به پرداخت هزینه اشتراک هستند.

وبسایت VentureBeat گزارش می‌دهد که مجموع رقم پرداختی کمی بیش‌تر از ۲۰ دلار برای یک کاربر معمول اسمارت‌فونی کماکان رقم چشمگیری نیست؛ اما این مبلغ به تدریج در حال افزایش است. یک موسسه سنجش‌گر خدمات موبایلی موسوم به Adjust اقدام به راه‌اندازی یک سرویس ردیاب اشتراک و انتشار گزارشی در این زمینه نموده است. این گزارش نشان می‌دهد که مردم آمریکا هر ماهه به‌طور متوسط مبلغ ۲۰.۷۸ دلار بابت اشتراک برنامه‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. در دوران شیوع فراگیر ویروس کرونا میزان اشتراک‌های خریداری شده برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها با رشدی انفجارگونه مواجه شده است.

هزینه پرداختی توسط کاربرانی که از سرویس‌های پخش و خدمات سرگرمی آنلاین نظیر اپل موزیک و نت‌فلیکس استفاده می‌کنند؛ کمی افزایش یافته و به رقم کلی ۳۳.۵۸ دلار خواهد رسید. کتی مادینگ؛ معاون ارشد موسسه Adjust در مصاحبه‌ای با وبسایت VentureBeat خاطرنشان کرد: “حق اشتراک یکی از راهبردهای کلیدی است که بسیاری از مشتریان ما در حال حرکت به سمت آن هستند. حرکت بزرگ به سوی خریداری اشتراک برنامه‌ها در سال ۲۰۱۸ آغاز شد.  حق اشتراک‌ها حدودا ۲۱ درصد از کل درآمد توسعه‌دهندگان در سال گذشته (معادل ۴.۶ میلیارد دلار) را به خود اختصاص دادند. با شیوع فراکیر بیماری کووید ۱۹ حتی شاهد افزایش بیش از پیش این رقم خواهیم بود.”

یک شرکت تحلیل‌گر دیگر با نام Apptopia نیز تخمین می‌زند که هزینه اشتراک برنامه‌ها تنها در ماه آگوست درآمد بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلاری را به‌دنبال داشته است.