دیجیزا/ آزمایش‌های نهایی سیستم سقوط آزاد فضاپیمای «استارلاینر» با موفقیت به انجام رسید. با کمک این آزمایش متخصصان بویینگ می‌توانند داده‌های ارزشمندی را در مورد عملکرد چترهای نجات به دست آورند.

بوئینگ استارلاینر یکی از فضاپیماهایی است که آژانس فضایی ناسا امیدوار است با استفاده از آن بتواند فضانوردان را به ایستگاه فضایی منتقل کند.
سال آینده میلادی فضاپیمای بوئینگ برنامه‌های پرواز متعددی در پیش رو دارد و به همین دلیل لازم است تمامی آزمایش‌ها از جمله بررسی چترهای نجات و کیسه‌های هوایی قبل از آغاز ماموریت‌ها به دقت انجام شود.

سیستم فرود با استفاده از باز شدن چترها به کند کردن حرکت فضاپیما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند قبل از فرود استارلاینر روی زمین، سرعت آن کاهش پیدا کند.
سیستم فرود در شش پرواز آزمایشی در صحرای نیومکزیکو مورد آزمایش قرار گرفت. یکی از موضوعاتی که تیم به بررسی آن پرداخت، قابلیت استفاده مجدد از چترهای فرود بود. تست بخش سخت افزاری و نحوه تعامل قسمت‌های مختلف سیستم فرود نیز از دیگر مواردی بود که در پروازهای آزمایشی به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در آزمایش نهایی، سیستم از ارتفاع ۱۰۷۰۰ متری سقوط کرد و تیم تحقیقاتی در طول مسیر دو مشکل اساسی را برای این سقوط آزمایشی شبیه سازی کردند. در یکی از تست‌ها، از باز شدن چترها جلوگیری کردند، اما درنهایت یکی از چترها باز شد. این بدان معناست که سیستم فرود باید بتواند تنها با کمک یک چتر مسافتی در حدود ۳۰۰۰ متر را به صورت ایمن طی کند.
تیم تحقیقاتی با تقویت برخی از المان‌های چترهای اصلی، اطلاعات بیشتری را در دومین پرواز آزمایشی مورد بررسی قرار خواهند داد تا فضا پیما بتواند پروازی مطمئن در سال ۲۰۲۱ تجربه کند.

سال گذشته، اولین پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ، با مشکلات زیادی روبرو بود و فضاپیما در مدار اشتباه قرار گرفت. موتورهای استارلاینر به خاطر خطای تایمر داخلی، به درستی روشن نشدند و فضاپیما توانایی قرار گرفتن در مسیر ایستگاه فضایی بین المللی را از دست داد. استارلاینر پس از ۴۸ ساعت با موفقیت روی زمین فرود آمد.
تست‌ سیستم فرود کمک می‌کند حتی در صورت تکرار تجربه تلخ سال گذشته استارلاینر سالم روی زمین فرود بیاید.