فارس/ محققان انگلیسی در تلاش هستند یک آزمایش خون جدید ابداع کنند که شناسایی سرطان پروستات مردان را با سرعت بالایی ممکن کند.

شناسایی سرطان پروستات از طریق بررسی بافت های بدن و نمونه برداری کار دشواری است و معمولا دقت بالایی نیز ندارد.

روش دیگر برای شناسایی سرطان پروستات ام آر آی است که دقت آن هم پایین بوده و از ۷۵ درصد فراتر نمی رود. همچنین دقت پاسخ منفی ام آر آی سرطان پروستات نیز تنها ۸۰ درصد است. با توجه به سرعت رشد پایین سرطان پروستات شناسایی آن در مراحل اولیه ضرورت دارد و حل این مشکل از طریق انجام آزمایش های خون و تحلیل داده های آن با استفاده از هوش مصنوعی ممکن است.

آزمایش خونی که بدین شیوه انجام می شود هم به شناسایی سرطان پروستات و هم به کشف میزان خطر آن ( پایین، متوسط، بالا) می انجامد. این آزمایش مبتنی بر تحلیل و بررسی سلول های ایمنی خاصی در بدن موسوم به سلول های قاتل طبیعی یا ان کی است که در خون انسان موجود هستند. این سلول ها قبل از هر چیز دیگری در بدن به سلول های سرطانی حمله می کنند و احتمال تاثیرپذیری آنها از سلول های سرطانی نیز بیش از دیگر سلول هاست.

بررسی این سلول ها بعد از انجام آزمایش خون از طریق مدل سازی رایانه ای مبتنی بر هوش مصنوعی مشخص می کند که فرد به سرطان پروستات مبتلاست و در چه مرحله ای از این سرطان قرار دارد. البته برای تکمیل این روش باید مطالعات بالینی بیشتری صورت بگیرد.