مجله دیجیزا/ آزمایش اینترنت ۵G در فضا با جدایی فضاپیمای سیگنوس از ایستگاه فضایی آغاز شد.

فضاپیمای سیگنوس نورثروپ گرامن (Northrop Grumman Cygnus) با موفقیت ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای یک مأموریت جدید ترک کرد تا فناوری ارتباطات ۵G را آزمایش کند و در مدار بسوزد.

جدایش فضاپیمای بدون سرنشین Cygnus NG-14 از ایستگاه فضایی بین‌المللی ۵ ژانویه در ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه‌ی منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۶ دی ساعت ۱۸:۴۰ به وقت تهران) و پس از ارسال فرمان پایگاه زمینی برای جدایی بازوی رباتیک Canadarm2 انجام شده است. در طول فرآیند جدایش، کیت روبینز، فضانورد ناسا بررسی سیستم‌های داخل سیگنوس را بر عهده داشت.

نورثروپ گرامن برای تحویل نزدیک به ۳۶۰۰ کیلوگرم محموله به ایستگاه شامل تجهیزات علمی، ملزومات فضانوردان، دیگر سخت‌افزار‌های لازم از جمله توالت فضایی تازه‌ی ناسا، فضاپیمای باری سیگنوس را در ماه اکتبر (دیجیزا) پرتاب کرده بود. پیش از جدایی از ایستگاه هم زباله‌های فضانوردان در این فضاپیما قرار داده شد تا در نهایت طی عملیات برنامه‌ریزی شده روز ۲۶ ژانویه (۷ بهمن) در جو زمین بسوزد.

اما پیش از اجرای این عملیات، فضاپیمای سیگنوس به پژوهشگران کمک می‌کند کمی از یک مأموریت باری صرف فراتر روند؛ از جمله فناوری ۵G «شارک‌ست» (SharkSat) آزمایش و مرحله‌ی آتش «سفیر-۵» (Saffire-V) بررسی خواهد شد.

شارک‌ست با هدف توسعه‌ی ابزارهای ارتباطی بر بستر فرکانسی باند Ka، اندازه‌گیری‌ها و تله‌متری‌های دیگر را از فضاپیما انجام می‌دهد و داده‌ها را به زمین ارسال می‌کند. به گفته‌ی ناسا باند Ka بخش کمتر اشغال‌شده‌ای از طیف الکترومغناطیسی نسبت به دیگر پهناهای باند استفاده شده در فضا است. این تحقیقات، تجهیزاتی مانند مدارهای مجتمع، سیستم‌های چندپردازنده و گیرنده‌های دیجیتال را آزمایش می‌کند.

ناسا افزود: «کاربردهای احتمالی این فناوری شامل انواع مختلف ارتباطات ۵G زمینی و همچنین ارتباطات فضا به فضا و فضا به زمین است.» ۵G پروتکل جدیدتر و سریع‌تری برای فناوری موبایل است که امکان دسترسی به اینترنت اشیا و کاربردهای دیگر را فراهم می‌کند و با وجود همه‌گیری جهانی کرونا، همچنان در کشورهای گوناگون درحال توسعه است.

فضاپیمای سیگنوس همچنین میزبان Saffire-V خواهد بود که آخرین کار آن تحقیقات ایمنی آتش فضاپیمای «سفیر» (Saffire) است. رفتار آتش این موشک در ریزگرانش به‌خوبی درک نشده است و دانشمندان می‌خواهند برای بهبود ایمنی پروازهای آینده‌ی فضانوردان، درباره‌ی چگونگی پیش‌بینی رشد آتش‌سوزی و نحوه‌ی نظارت بر آتش و خاموش کردن آن بیشتر بدانند.

ناسا در توصیف مجموعه‌ی «سفیر» گفت: «سفیر-۵ رشد آتش‌سوزی را در محدوده‌ی فشار و غلظت اکسیژن مورد انتظار در فضاپیماهای اکتشافی آینده بررسی می‌کند. این آزمایش همچنین با استفاده از سخت‌افزاری مشابه با آنچه برای فضاپیماهای اکتشافی انسان در آینده برنامه‌ریزی شده است، چگونگی آتش‌سوزی، نظارت بر محصولات احتراق و پاکسازی پس از آتش‌سوزی را به نمایش می‌گذارد.»

طبق اعلام ناسا فضاپیمای سیگنوس پیش از ورود و سوختن در جو زمین، حدود دو هفته مأموریت شارک‌ست را پیش خواهد برد. این فضاپیمای سیگنوس به نام «کالپانا چاولا» (Kalpana Chawla) فضانورد ناسا نامگذاری شده است. چاولا نخستین زن فضانورد هندی‌تبار بود که به همراه شش فضانورد دیگر در فاجعه‌ی شاتل فضایی کلمبیا در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۱ خورشیدی) جان خود را از دست داد.

*عکس خبر: جدایی فضاپیمای سیگنوس NG-14 از ایستگاه فضایی بین‌المللی