دیجیزا/ راه‌اندازی آزمایشگاه نوآوری باز حوزه ۵G به منظور ارائه سرویس‌های اینترنت اشیاء به تیم‌های پژوهشی موضوع تفاهم نامه سه جانبه معاونت علمی، پارک فناوری تهران و اپراتور اول ارتباطی کشور است.

تفاهم ‎نامه همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌های دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) به منظور ارائه سرویس‌های اینترنت اشیاء به شرکت‌های فعال و تیم‌های همراه اول و هسته‌های پژوهشی کشور به امضا رسید.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه «فراهم کردن امکانات آزمایشگاهی برای کمک به شکل‌گیری و بلوغ زیست‌بوم۵G  و سرویس‌های اینترنت اشیاء»، «استفاده حداکثری از پتانسیل‌های موجود در این زمینه در کشور»، «کاهش هزینه­ ها و زمان برای توسعه و تست تجهیزات و راه‌کارهای ۵G و اینترنت اشیاء» و «ارائه خدمات آزمایشگاهی به شرکت‌های فعال در حوزه‌های مرتبط» است.

«حمایت از تشکیل هسته‌های پژوهشی کاربردی»، «فراهم کردن محیط تعامل بازیگران حوزه ۵G و اینترنت اشیاء» و «بالا بردن آگاهی و پوشش خلاء علمی و فنی فعالان این حوزه» از دیگر اهداف این همکاری مشترک است.

در این تفاهم‌نامه مقرر شده است که هر ۳ نهاد همکاری‌های خود را برای «ایجاد و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی، آزمایشگاهی و ارائه خدمات آزمایشگاهی این حوزه»، «ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آزمایشگاه موضوع تفاهم نامه»، «راه‌اندازی آزمایشگاه موضوع تفاهم‌نامه و ارائه خدمت به شرکت‌های فعال حوزه و اداره آزمایشگاه با توجه به آیین‌نامه‌ها و مسوولیت‌های تعریف شده» توسعه دهند.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، ستاد توسعه فناوری‌های دیجیتال و هوشمندسازی این معاونت علمی و فناوری نیز متعهد شده است که در «توسعه ساختار حاکمیتی آزمایشگاه»، «ارائه حمایت مالی به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه موضوع تفاهم‌نامه»، «ارائه حمایت‌های مالی لازم از طریق ارائه اعتبارات لازم به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌مندی از خدمات آزمایشگاه» و «فراهم کردن زیرساختارهای قانونی لازم برای حمایت از تمامی خدمات‌گیرندگان از آزمایشگاه» مشارکت کند.