دیجیزا/نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که آب استخرهای شنا تنها در ۳۰ ثانیه ویروس کرونا را از فعالیت می‌اندازد.

به گزارش از پایگاه اینترنتی swimming، این مطالعه که توسط محققان «کالج سلطنتی لندن» انجام شده است، نشان می دهد که خطر انتقال ویروس کووید-۱۹ در آب استخرهای شنا به اندازه زیادی کم است. 

همزمان با بازگشایی استخرهای شنای سرپوشیده در سراسر کشور انگلیس به عنوان بخشی از نقشه راه دولت برای کاهش محدودیت های قرنطینه، نتایج این مطالعه به عنوان یک «خبر خارق العاده» مورد تحسین قرار گرفت.

در این مطالعه محققان کالج سلطنتی انگلیس، اثر آب استخرهای شنا را بر ویروس عامل ابتلا به کووید-۱۹ به نام SARS-CoV-۲ بررسی کردند تا مقدار زمان و تماس مورد نیاز برای غیرفعال سازی ویروس را در سطح کلر و pH های مختلف آب مورد ارزیابی قرار دهند.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۱.۵ میلی گرم در لیتر کلر آزاد با pH بین ۷ تا ۷.۷ در عرض ۳۰ ثانیه، میزان آلودگی ویروس کرونا را بیش از هزار برابر کاهش می دهد. آزمایش های بیشتر در زمینه دامنه های مختلف کلر و pH آزاد تأیید کرد که کلر موجود در آب استخر های شنا به همراه pH کمتر موثرتر است.

این یافته ها حاکی از آن است که خطر انتقال ویروس کرونا از آب استخر کم است و به شواهدی می افزاید که در صورت انجام اقدامات مناسب، استخرهای شنا می توانند محیطی ایمن و بی خطر در زمینه سرایت کرونا باشند.

یافته های این مطالعه به افراد آرامش خاطر می دهد که می توانند با خیال راحت برای شنا به استخر بروند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و آمریکا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.