در میان شایعات مربوط به هدست واقعیت ترکیبی اپل، گفته شده است که iOS 16 تراشه U1 را با ARKit ترکیب می‌کند تا امکان موقعیت‌یابی در اپلیکیشن‌ها را فراهم کند.
   
اپل در iOS 16 چندین API جدید معرفی کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد قابلیت‌های برنامه‌های خود را گسترش دهند. به‌عنوان مثال، APIهای جدیدی برای ابزارک‌های صفحه‌ی قفل، واکی‌تاکی، نقشه‌های تعاملی، داده‌های آب‌وهوا و… وجود دارد. جالب این است که اپل Nearby Interaction API را نیز برای ادغام تراشه‌ی U1 با ARKit به‌روز کرده است.

Nearby Interaction API
به‌گزارش ۹to5Mac، قابلیت Nearby Interactions API که با iOS 14 معرفی شد، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که از تراشه‌ی U1 موجود در آیفون ۱۱ و نسخه‌های جدیدتر استفاده کنند. تراشه‌ی U1 که اطلاع از مکان دقیق و داده‌های مکانی را برای دستگاه‌ها امکان‌پذیر می‌کند، می‌تواند برای کارهایی مانند تشخیص فاصله‌ی بین یک آیفون و آیفون دیگر استفاده شود.

اپل با iOS 15 و watchOS 8 این ویژگی‌ها را به اپل واچ گسترش داده است؛ زیرا اپل واچ سری ۶ و مدل‌های جدیدتر نیز از تراشه‌ی U1 بهره می‌برند. امسال iOS 16 گزینه‌ی جالب جدیدی برای توسعه‌دهندگانی به‌ارمغان می‌آورد که با Nearby Interaction API کار می‌کنند و آن قابلیت ادغام تراشه‌ی U1 با واقعیت افزوده ازطریق ARKit است.

همان‌طورکه اپل در رویداد WWDC 2022 توضیح داد، iOS از مدتی قبل با قابلیت مکان‌یابی دقیق و ترکیب تراشه‌ی U1 با ARKit، برای مکان‌یابی AirTags استفاده می‌کند. با کمک ترکیب داده‌های تراشه U1 و دوربین آیفون، اپلیکیشن Find My می‌تواند دقیقاً کاربر را به‌سمت AirTag هدایت کند.

اکنون توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با استفاده از تراشه‌ی U1 و ARKit تجربه‌های مشابهی در برنامه‌های خود ارائه دهند که اطلاعات مربوط به مسافت‌ و مسیرها را حتی یکپارچه‌تر و دقیق‌تر می‌کند. اپل می‌گوید بهترین کاربردِ این API، ارائه‌ی تجربه‌هایی است که کاربران را به‌سمت شیئی خاص راهنمایی می‌کند. به‌عنوان مثال، یک برنامه می‌تواند به کاربران بگوید که آیا شیئی که به‌دنبال آن هستند، در جلو یا پشت آن‌ها است.

U1 و ARKit و هدست واقعیت ترکیبی اپل
هدست واقعیت ترکیبی اپل از تراشه‌ی U1 و فناوری مبتنی‌بر ARKit بهره می‌برد. شایعات متعدد اخیر حاکی از آن است که هدست واقعیت ترکیبی اپل اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد. اگرچه این محصول در WWDC 2022 معرفی نشد و این شرکت در رویداد یادشده اشاره‌ای به آن نکرد، در افتتاحیه گفت کارهای زیادی در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال انجام است.

برای دستگاهی که انتظار می‌رود چندین دوربین و حسگر پیشرفته ازجمله تراشه‌ی باند فوق‌العاده وسیع داشته باشد، به‌نظر واضح است که می‌تواند موقعیت مکانی را دقیقاً تشخیص دهد. اگرچه هنوز اشاره‌ی رسمی به هدست واقعیت ترکیبی اپل نشده است و SDK آن نیز وجود ندارد، به‌نظر می‌رسد اپل تمایل دارد توسعه‌دهندگان را به آماده‌کردن اپلیکیشن‌ها برای تعامل با این محصول ترغیب کند.

هنگامی‌که اپل برای اولین‌بار تراشه‌ی U1 را با آیفون ۱۱ معرفی کرد، به این موضوع اشاره کرد که تجربه‌هایی مثل سرعت بیشتر در AirDrop فقط شروع کار است. U1 اکنون در بخش‌هایی مثل کلید‌های الکترونیکی خودروها در اپلیکیشن Wallet و یافتن AirTag استفاده می‌شود؛ اما این تراشه‌ قطعاً نقش مهمی در هدست واقعیت ترکیبی اپل ایفا خواهد کرد.

در یادداشت‌های به‌روزرسانی ARKit و iOS 16، به پشتیبانی از ویدئو ۴K HDR و اسکن پیشرفته‌ی داخلی اتاق اشاره شده است که می‌توان آن را گام مهم دیگری برای معرفی دستگاه واقعیت ترکیبی اپل دانست.