براساس اعلام رسمی یوتیوب در ماه آوریل (اواسط فروردین‌ماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه) حدود ۲ میلیارد کاربر از این پلتفرم بازدید کرده‌اند و از این تعداد، بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر ویدیوهای بخش YouTube Shorts را مشاهده کرده‌اند.

پلتفرم ویدیویی متعلق به گوگل، در سال ۲۰۲۰ پس از موفقیت و رشد بسیار زیاد تیک‌تاک، از یوتیوب شورتز (Shorts) رونمایی کرد که در آن ویدیوهای کوتاه‌تر و چند ثانیه‌ای به کاربران نمایش داده می‌شوند. از آن زمان تاکنون، ویدیوهای کوتاه در سراسر یوتیوب، از جمله بخش پیشنهادات به کاربران آن نمایش داده می‌شود و این شرکت، ویژگی‌های جدیدی را با تقلید از تیک‌تاک به آن اضافه کرده است. همچنین طبق گفته گوگل، تا آوریل سال جاری، ویدیوهای کوتاه روزانه ۳۰ میلیارد بازدید داشته‌اند.

باید به این نکته اشاره کرد که اعداد موجود در این گزارش، به کاربرانی مربوط می‌شود که در یوتیوب وارد حساب خود شده‌اند. بنابراین با در نظر گرفتن بینندگانی که به صورت ناشناس ویدیوهای Shorts را تماشا می‌کنند، تعداد کل آن‌ها می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

تلاش گوگل برای افزایش بینندگان یوتیوب Shorts
گوگل پس از معرفی Shorts، با استفاده از روش‌های مختلفی تلاش کرده تا کاربران را به آن جذب کند. به عنوان مثال، سال گذشته یوتیوب‌ اعلام کرد که ماهانه حداکثر ۱۰ هزار دلار بابت تولید ویدیوهای پرطرفدار در سرویس یوتیوب‌ Shorts به تولیدکنندگان محتوا پاداش می‌دهد.

در ویدیوهای معمولی یوتیوب، معمولا قبل یا در حین پخش ویدیو، تبلیغاتی به کاربران نمایش داده می‌شود و سازندگان از این طریق می‌توانند کسب درآمد کنند. اما ویدیوهای یوتیوب Shorts به دلیل کوتاه بودن، شامل تبلیغات نمی‌شوند و به همین دلیل گوگل مجبور شده تا راه‌های دیگری را برای کسب درآمد سازندگان از ویدیوهای کوتاه خود فراهم کند. همچنین این امر می‌تواند درآمد یوتیوب را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

هرچند هنوز آمار دقیقی در این رابطه منتشر نشده، اما سال گذشته در گزارش‌هایی پیش‌بینی شده بود که تیک‌تاک به عنوان رقیب اصلی یوتیوب Shorts در سال جاری به رکورد ۱.۵ میلیارد کاربر در ماه برسد.