به‌ نظر می‌رسد گوگل در مسیر توسعه‌ی تراشه‌های مخصوص مراکز داده به پیشرفت‌های مهمی دست یافته است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد این شرکت طبق چارچوب زمانی تعیین‌شده از سال ۲۰۲۵ از پردازنده‌های جدید اختصاصی خود در مراکز داده استفاده خواهد کرد.

این اولین‌بار نیست که گوگل در روند تحقیق‌وتوسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی موفق عمل کرده زیرا قبلاً طرحی برپایه‌ی ASIC برای سرورها و یک سیستم-روی-چیپ (SoC) برای گوشی‌های هوشمند تولید کرده است. غول جستجوی اینترنت از سال ۲۰۱۵ روند توسعه‌ی پردازنده‌ی Tensor Proccesing Unit (TPU) را آغاز کرده بود. TPU برپایه‌ی ASIC ساخته شد و هدف از طراحی آن، افزایش سرعت یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی بود.

این پردازنده در SSD‌های سفارشی، پاورهای شبکه‌ و NICها نیز مورد استفاده قرار گرفت. TPU برای انجام پردازش‌های هوش مصنوعی در پلتفرم TensorFlow جای گرفت اما گوگل برای تعدادی از فرآیندها و وظایف پردازشی، از پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی ساخت شرکت‌های دیگر استفاده کرد. TPU اکنون به چهارمین نسل خود رسیده است و اکنون گوگل قصد دارد در فضای سرورها نیز از پردازنده‌های اختصاصی خود استفاده کند.

گوگل همچنین سیستم-روی-چیپ کامل‌تری به‌نام Tensor G2 را برای گوشی‌های هوشمند توسعه داده است که از هسته‌های Cortex شرکت ARM، گرافیک Mali G710 با یک TPU سفارشی، پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP)، هسته‌ی امنیتی و حافظه‌ی پنهان بهره می‌برد و با فرآیند ۵ نانومتری تولید شده است. پیشرفت TPU و این تراشه در سال‌های اخیر احتمالاً تأثیر بسیار زیادی در پیشرفت بهتر برنامه‌های توسعه‌ی تراشه‌ی سرور جدید گوگل داشته است.

ظاهراً گوگل به‌سختی در تلاش است تا رقابت جدی‌تری را در بخش سرورهای ابری تجاری با آمازون آغاز کند. غول خرده‌فروشی آنلاین درسال ۲۰۱۸ از پردازنده‌ی AWS Gravition مبتنی‌بر معماری ARM رونمایی کرد و اکنون در مراکز داده‌ی خود از نسل سوم آن بهره می‌برد. این پردازنده در مقایسه با نمونه‌های مشابه ساخت شرکت‌های دیگر، عملکرد و کارایی بسیار خوبی برای سرورهای آمازون به‌ارمغان آورده است.

به گزارش TomsHardware، تیم‌های تحقیق‌وتوسعه‌ی تراشه‌ی سرور گوگل درحال‌حاضر روی ساخت دو تراشه‌ی ۵ نانومتری مبتنی‌بر معماری ARM کار می‌کند. سیستم-روی-چیپ مذکور با نام رمز CyPress یکی از طراحی‌های داخلی گوگل است. درهمین حال طرح دیگری با نام رمز Maple نیز وجود دارد که از آن به‌ عنوان نقشه‌ی دوم یاد می‌شود و ظاهراً اولویت‌ اصلی با CyPress است.

با توجه به اینکه تولید انبوه تراشه‌های اختصاصی سرور گوگل احتمالاً از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد، احتمال دارد این شرکت از سال ۲۰۲۵ در مراکز داده‌ی خود از آن‌‌ها استفاده کند که البته این موضوع برای شرکت‌هایی مثل AMD و اینتل خبر خوبی نیست.