اگر در غروب روز سه‌ شنبه، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۲ مصادف با ۲۴ خرداد ۱۴۰۱به آسمان شرق نگاه می کردید می توانستید ابر ماه توت ‌فرنگی را که آخرین ماه کامل بهار و همچنین بزرگ ‌ترین، درخشان‌ ترین و بهترین ابرماه سال بود را ببینید.

معمولاً این پدیده را ماه توت فرنگی می نامند، زیرا در این فصل میوه توت فرنگی در نیمکره شمالی به وجود می آید اما ماه کامل ژوئن همچنین ماه داغ یا ماه رز نیز نامیده می شود.

به گفته محققان یک ابر ماه زمانی رخ می دهد که ماه در مدار بیضی شکل خود به نزدیک ترین فاصله به زمین حرکت کند. بنابراین کمی بزرگتر و روشن تر از حد معمول به نظر می رسد. هیچ تعریف دقیق و سریعی از چیستی ابر ماه وجود ندارد، برخی از محاسبات نشان می دهند که در سال ۲۰۲۲ چهار بار این اتفاق می افتد و برخی محاسبات دیگر این میزان را نصف یعنی دو بار تخمین می زنند.

ابرماه خیلی از ماه کامل بزرگتر به نظر نمی رسد و این تفاوت بسیار ناچیز است، زیرا یک ابرماه تنها حدود ۱۴ درصد بزرگتر از کوچکترین ماه کامل سال دیده می شود. به گزارش دیجیزا،  اندازه ظاهرا بزرگ یک ماه کامل در حال طلوع به چیزی به نام توهم ماه مربوط است. خواه طلوع ماه کامل را پشت درخت، بین ساختمان ها یا بالای پشت بام خانه ها تماشا کنید، مغز ما بین آن و اندازه واقعی ماه مقایسه ایجاد کرده و مغز ماه را بزرگ جلوه می دهد. این پدیده یک توهم نوری است که زمانی که ماه نزدیک به افق است فقط چند دقیقه طول می کشد.

 ماه همیشه در هنگام طلوع و غروب نزدیک به فاز کامل شدن قرار گرفته و به بهترین شکل خود به نظر می رسد. در بیشتر اوقات شب، ماه کامل همیشه به نظر می رسد، اگرچه برای حدود ۱۵ دقیقه هنگام طلوع در شرق به رنگ نارنجی به نظر می رسد و با بالاتر آمدن از آسمان به زرد کم رنگ تبدیل می شود.

دلیل رنگی دیده شدن ماه در هنگام طلوع، چیزی به نام پراکندگی رایلی است. جو زمین حاوی مولکول های اکسیژن و نیتروژن است که برخی از طول موج های نور را موثرتر از بقیه جذب می کند. رنگ هایی که در نور خورشید با طول موج های کوتاه مانند رنگ آبی هستند، به ذرات بیشتری برخورد کرده و بنابراین بیشتر جذب می شوند. پس آنها راحتتر پراکنده می شوند و به همین دلیل است که آسمان در طول روز آبی است.

در عوض رنگ ‌هایی که طول موج‌ های بلندتری دارند، مانند نارنجی، راحت‌ تر بدون مهار از جو عبور می‌ کنند. وقتی به طلوع ماه نگاه می کنید، به سراسر سیاره نگاه کرده و بنابراین نظاره گر جو زیادی هستید. در نتیجه پراکندگی ریلی تشدید شده و نارنجی بر نوری که به چشمان شما می ‌تابد غالب است.

 ماه کامل بعدی باک مون است که در روز چهارشنبه، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲ مصادف با ۲۲ تیر ۱۴۰۱ طلوع کرده و یک ابرماه ولی نه به اندازه ابر ماه توت فرنگی خواهد بود.