گروهی از محققان دانشگاه آدلاید ارتباطی بین روشی که سلول‌ها برای عملکرد مغز انرژی تولید می‌کنند و ژن‌های جهش‌یافته موجود در بیماری آلزایمر پیدا کرده‌اند.

 گروهی از محققان موفق به شناسایی ارتباطی میان روش سلول‌ها در تولید انرژی برای مغز و ژن‌های جهش‌یافته موجود در بیماری آلزایمر پیدا کرده‌اند که می‌تواند به شناخت دقیق‌تر این بیماری و پیشگیری از کمک شایانی بکند.

به گزارش فرارو، کشف منتشر شده در نشریه Disease Models and Mechanisms باعث بررسی بیشتر این پیوند به عنوان عامل اصلی و اولیه بیماری آلزایمر در انسان شده است. در این مطالعه، محققان مغز گورخرماهی بالغ را با جهش‌های ژنی مرتبط با شروع زودرس بیماری آلزایمر تجزیه و تحلیل کردند. گورخرماهی به این دلیل برای این مطالعه انتخاب شد که آن‌ها خانواده‌های بسیار بزرگی تولید می‌کنند که تشخیص اثرات ظریف ژنی را آسان‌تر می‌کند.

این تیم برای مطالعه خود از فناوری پیشرفته ژنتیک و تجزیه و تحلیل ریاضی برای مقایسه فعالیت ژنی و تشخیص تفاوت‌های ظریف بین ماهی‌های معمولی و ماهی‌های دارای جهش استفاده کردند. در حالی که محققان دریافتند جهش‌های مختلف، در ژن‌های مختلف تأثیرات متفاوتی بر عملکرد سلول‌های مغزی دارند، آن‌ها همچنین دریافتند جهش‌های بیماری آلزایمر بر یک عملکرد مشترک سلولی بسیار مهم نیز تأثیر می‌گذارد و آن استفاده از اکسیژن در درون سلول‌ها برای تولید انرژی است.

دکتر Karissa Barthelson از آزمایشگاه ژنتیک بیماری آلزایمر دانشگاه آدلاید گفت: «این دستاورد بسیار جالب است، زیرا می‌دانیم زمانی که بیماری آلزایمر در نهایت ایجاد می‌شود، مغز افراد به شدت در تولید انرژی دچار کمبود می‌شود. زمانی که متوجه این ارتباط مشترک شدیم، تحقیقات خود را یک قدم جلوتر بردیم و داده‌های گروه تحقیقاتی دیگری را که ژن مهم بیماری آلزایمر را در موش‌ها مطالعه کرده بود، دوباره تجزیه و تحلیل کردیم. ما می‌توانیم اثر مشابهی را در اینجا ببینیم، و این اطمینان ما را تقویت می‌کند که یک عامل اساسی و اولیه بیماری آلزایمر را در انسان پیدا کرده‌ایم.»

مغز‌ها از انواع مختلفی از سلول‌ها تشکیل شده است که راه‌های پیچیده‌ای برای تولید و به اشتراک گذاری انرژی دارند. گروه تحقیقاتی آدلاید اکنون می‌خواهد بررسی کند که چگونه جهش‌های بیماری آلزایمر بر انواع مختلف سلول‌ها تأثیر می‌گذارد. یافتن این عامل مشترک و اولیه مهم که باعث ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود، بسیار رضایت بخش است. محققان می‌گویند که هزینه‌های بیماری آلزایمر برای جامعه بسیار زیاد است و این هزینه‌ها نه تنها در مراقبت بلکه در روابط از دست رفته با عزیزان نیز قابل توجه است.

دکتر بارتلسون گفت: «تولید انرژی اساسی‌ترین فعالیت سلولی است که از تمام عملکرد‌های دیگر، به ویژه در اندام‌های بسیار فعال مانند مغز پشتیبانی می‌کند. اگر بتوانیم به صورت دقیق درک کنیم که مصرف اکسیژن و تولید انرژی چه مشکلی ایجاد می‌کند، ممکن است راه‌هایی برای توقف بیماری قبل از شروع آن بیابیم و این به نفع جمعیت سالخورده ما خواهد بود.»

منبع: sciencedaily