یک آزمایشگاه چینی مدعی شده که در توسعه فناوری نسل بعدی ارتباطات موبایل یا ۶G رکورد زده است. این آزمایشگاه می‌گوید برای اولین بار توانسته در شرایط آزمایشگاهی در باند فرکانسی تراهرتز به سرعت ۲۰۶.۲۵ گیگابیت بر ثانیه برسد.

یک موسسه دولتی به نام Purple Mountain Laboratories به‌تازگی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که گروهی از محققان آن‌ها به رهبری «یو شیائوهو»، توانسته با فناوری نسل ششم ارتباطات یا ۶G رکورد سرعت جهان را بشکند. این موسسه ظاهرا موفق شده در محیط آزمایشگاهی در باند فرکانس ۳۰۰ گیگاهرتز تا ۳ تراهرتز به سرعت ۲۰۶.۲۵ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند. این باند زیربنای نسل آینده شبکه‌های موبایلی تلقی می‌شود.

شکسته شدن رکورد ۶G حتی پیش از تعیین استانداردها

این تحقیقات تحت حمایت پروژه دولتی ویژه‌ای در زمینه ۶G قرار داشته و با همکاری شرکت مخابراتی چاینا موبایل و دانشگاه «فودان» انجام شده است. اگرچه دنیا هنوز بر سر استانداردهای فنی ۶G به توافق نرسیده و نقشه راه این فناوری را تعیین نکرده، اما چینی‌ها رکوردشکنی در این زمینه را آغاز کرده‌اند.

فناوری ۶G جانشین شبکه ۵G خواهد شد که هنوز به‌طور کامل پیاده‌سازی نشده و قابلیت‌هایش به منصه ظهور نرسیده است. ۵G اجازه می‌دهد سرعت انتقال اطلاعات نسبت به استانداردهای فعلی حدود ۲۰ برابر بیشتر شود. این فناوری برای انتقال سریع داده، تاخیر پایین، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها، افزایش ظرفیت سیستم و ارتقای شبکه بزرگ‌تری از دستگاه‌ها طراحی شده است.

اریکسون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تجهیزات مخابراتی انتظار دارد که ۶G در سال ۲۰۲۷ از راه برسد، اما رئیس هیئت مدیره هواوی گفته بود که هنوز نمی‌دانیم ۶G چیست و پیش‌بینی می‌کنیم که این فناوری را از سال ۲۰۳۰ به بعد ببینیم. هواوی یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان تجهیزات مخابراتی دنیاست که نقش تاثیرگذاری در توسعه شبکه ۵G دارد و تحریم‌های آمریکا باعث شده پیاده‌سازی این فناوری با مشکلاتی روبرو شود.