به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۵۵۰ مورد از این بیماری در ۳۰ کشور وجود دارد. در آمریکا حداقل ۲۰ مورد تایید شده یا مشکوک در ۱۱ ایالت آمریکا گزارش شده است.

این سازمان واکسیناسیون دسته جمعی علیه آبله میمون را توصیه نمی کند، زیرا شیوع فعلی هنوز می تواند مهار شود. به گفته این نهاد بین‌المللی، بیشتر موارد تاکنون در میان مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته اند، گزارش شده است. البته آبله میمون ویروس بسیار خفیف تری است و تاکنون مرگ و میری از آن در کشورهای مبتلا، گزارش نشده است.

آبله میمون از سال ۱۹۵۸ برای دانشمندان شناخته شده است. درست از زمانی که این ویروس برای اولین بار در طول شیوع در میان میمون هایی که برای اهداف تحقیقاتی نگهداری می شدند شناسایی شد، مورد مطالعه قرار گرفت. مقامات سازمان بهداشت جهانی تجربه گسترده ای در مبارزه با آبله دارند. این سازمان در سال ۱۹۸۰ پس از تلاش موفق در واکسیناسیون جهانی اعلام کرد که آبله ریشه کن شده است. آبله میمون از خانواده ویروسی مشابه آبله و بسیار خفیف‌تر است.

واکسن های آبله میمون

واکسن Jynneos یک واکسن دو دوز است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۹ برای جلوگیری از آبله میمون در افراد ۱۸ سال و بالاتر تایید شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به طور کلی Jynneos را به گزینه دیگر، ACAM۲۰۰۰ که یک واکسن نسل قدیمی آبله است و می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد، ترجیح می دهد. این دو واکسن را می توان قبل یا بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس تجویز کرد. با این حال، بیماران باید واکسن ها را ظرف ۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس برای جلوگیری از شروع بیماری دریافت کنند.

به گفته مایک سلیفکا، ایمونولوژیست در دانشگاه بهداشت و علم اورگان که بر روی آبله میمون مطالعه کرده، ACAM2000 سطوح بالایی از محافظت در برابر آبله میمون ها را در مدل های حیوانی نشان داده و انتظار می رود که ۸۵ درصد محافظت در برابر بیماری را ارائه دهد. البته اطلاعات کمتری در مورد Jynneos وجود دارد، زیرا واکسن جدیدتری است، اما سطوح آنتی‌بادی معقولی را در انسان تولید می‌کند و پدر برابر بیماری‌های شدید از انسان محافظت کند.
اثرات جانبی واکسن ها

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به طور کلی Jynneos را بیش از ACAM2000 توصیه می کند زیرا ایمن تر است. این واکسن می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد و توزیع گسترده واکسن مستلزم بحث جدی است. ACAM2000 از یک سویه ویروس خفیف در خانواده آبله میمون و آبله استفاده می کند که هنوز هم می تواند تکثیر شود، به این معنی که خطر انتشار ویروس زنده موجود در واکسن در بدن انسان یا سایر افراد وجود دارد.

این واکسن با یک سوزن دو شاخه ای تزریق می شود. قسمت بالایی بازو خراشیده شده و سپس ویروس به یک عفونت موضعی به شکل تاول تبدیل می شود. اگر بیمار مثلاً تاول را خراش دهد و سپس چشم خود را به آن بمالد، به طور بالقوه ویروس را به افراد دیگر یا به سایر قسمت‌های بدن خود منتقل می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب بینایی شود. سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده برای افرادی که با این واکسن واکسینه شده اند، بسیار مهم است که از محل واکسیناسیون مراقبت کنند تا ویروس را به افراد دیگر یا سایر قسمت های بدن منتقل نکنند.

واکسن Jynneos با این خطرات همراه نیست زیرا از یک سویه ویروس استفاده می کند که دیگر قادر به تکثیر در انسان نیست. همچنین با یک سرنگ معمولی مانند سایر واکسن های رایج مانند واکسن آنفولانزا تجویز می شود.

به گفته دکتر پیتر هوتز، متخصص بیماری‌های عفونی و واکسن در کالج پزشکی بیلور، با توجه به عوارض جانبی احتمالی ACAM2000، این واکسن احتمالاً فقط در زمینه یک اپیدمی بزرگ آبله مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا این ویروس بسیار کشنده است.

هشدار درباره عوارض واکسن در افراد با شرایط خاص

زنان باردار یا شیرده، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مبتلایان به بیماری های پوستی مانند اگزما یا درماتیت آتوپیک و افراد مبتلا به بیماری قلبی نباید ACAM2000 دریافت کنند. در زنان باردار، ویروس می تواند به جنین سرایت کند و باعث مرده زایی شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند با این خطر روبرو هستند که ویروس به طور غیرقابل کنترلی رشد کند و باعث عفونت خطرناک شود. افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما یا درماتیت آتوپیک نیز در معرض خطر انتشار ویروس روی پوست خود هستند که می تواند به یک عفونت تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

میزان مرگ و میر آبله میمون

به گفته سازمان جهانی بهداشت، آبله می تواند تا ۳۰ درصد مرگ و میر داشته باشد. سویه آبله میمون در غرب آفریقا که به نظر می‌رسد عامل شیوع کنونی باشد، احتمالاً دارای نرخ مرگ و میر در حدود ۱ درصد است. اکثر افراد در عرض دو تا چهار هفته بدون درمان پزشکی خاص بهبود می یابند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، سویه آبله میمون دیگری به نام Congo Basin وجود دارد که با نرخ مرگ و میر بالاتری بین ۳ تا ۱۰ درصد مرتبط است.

مقامات این سازمان روز چهارشنبه گفتند که ظهور ناگهانی آبله میمون در چندین کشور در آمریکای شمالی و اروپا نشان می‌دهد که این ویروس احتمالاً برای مدتی غیرقابل شناسایی در خارج از غرب و مرکز آفریقا منتشر شده است. پروزاموند لوئیس، سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی درخصوص آبله میمون، گفت که ممکن است این ویروس در حال حاضر بیشتر در حال گسترش باشد، زیرا ایمنی در جمعیت انسانی از زمان توقف واکسیناسیون آبله پس از ریشه کن شدن بیماری کاهش یافته است.

علائم آبله میمون

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به افراد تایید شده یا مشکوک به آبله میمون گفته تا زمانی که ادارات بهداشت سلامتی آنها را تایید نکردند، در قرنطینه باشند. افراد مبتلا به ویروس باید تا زمانی که ضایعات پوستی که مشخصه بیماری است کاملاً برطرف نشده، دلمه ها افتاده و لایه جدیدی از پوست تشکیل شود، ار قرنطینه خارج نشوند.

آبله میمون معمولا با علائمی مشابه آنفولانزا از جمله تب، سردرد، دردهای عضلانی، لرز، خستگی و تورم غدد لنفاوی شروع می شود. سپس ضایعاتی روی بدن ایجاد می شود. ویروس عمدتاً از طریق تماس پوست به پوست با این ضایعات پخش می شود. اگر فردی ضایعاتی در گلو یا دهان خود داشته باشد، این ویروس می تواند از طریق قطرات تنفسی نیز پخش شود، اما به راحتی از این طریق منتقل نمی شود.

طبق گزارس این سازمان، افرادی که در معرض آبله میمون قرار دارند باید به مدت ۲۱ روز علائم را تحت نظر داشته باشند. آنها باید دو بار در روز دمای بدن خود را بررسی کنند و از نظر لرز، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی جدید مورد معاینه قرار بگیرند. در صورت بروز تب یا بثورات پوستی، فرد باید خود را ایزوله کند و فوراً با بخش بهداشت محلی تماس بگیرد.