دیدن خون توسط افراد مختلف پاسخ‌های متفاوتی به همراه دارد. هر چند خون در بدن همه‌ی ما جریان دارد، ولی با این حال برخی از مردم نمی‌توانند بدون ترس به خون نگاه کنند؛ در صورتی که دیدن خون برای برخی از مردم کاملاً عادی است.

داشتن احساس منفی در زمان دیدن خون امری عادی است، زیرا به صورت معمول خون باید درون بدن جریان داشته باشد و دیدن خون بیرون از بدن نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که اتفاق بدی افتاده است؛ بنابراین دیدن خون در برخی از افراد حالت چندش و تهوع ایجاد می‌کند. از طرف دیگر قرار گرفتن در معرض خون خطر آلودگی به عوامل بیماری‌زایی مانند هپاتیت یا HIV را نیز افزایش می‌دهد. علی‌رغم خطراتی که برشمرده شد، باز هم برخی از مردم در برخورد با خون احساس خطر نمی‌کنند.

وضعیتی که در زمان دیدن خون ایجاد می‌شود را «سنکوپ واسوواگال» می‌نامند. در حقیقت دیدن خون باعث فعال شدن بیش از حد عصب واگ می‌شود و در اثر آن افت فشار به یک‌باره رخ می‌دهد و ضربان قلب نیز کُند می‌شود. این عوامل باعث می‌شوند جریان خون به مغز کمتر شده و فرد دچار حالت سرگیجه و تهوع شود.

فوبیای خون
ترس برخی از افراد از خون باعث مختل شدن زندگی آن‌ها می‌شود. این وضعیت می‌تواند خیلی شدید باشد که به آن «هوموفوبیا» می‌گویند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که ۳ تا ۴ درصد مردم دنیا دچار این فوبیا هستند. داشتن هوموفوبیا باعث می‌شود مبتلایان به این فوبیا از مراجعه به دکتر امتناع کنند که عواقب خطرناکی به همراه دارد.

انسان‌های خون دوست
از طرف دیگر، برخی از مردم نه تنها از خون نمی‌ترسند، بلکه به فیلم‌های حاوی صحنه‌های خونبار نیز بسیار علاقه دارند. روانشناسان اعتقاد دارند که عموم انسان‌ها تمایل دارند چیزهایی را ببینند که کمتر در زندگی واقعی می‌بینند. اگر این موارد در محیط کنترل‌شده و بی‌خطری مانند پرده سینما باشد، بیشتر مورد توجه خواهد بود.

محققین می‌گویند که دیدن خون به‌طور کل حالت چندش‌آوری دارد، ولی این حالت در افراد مختلف با واکنش‌های متفاوتی همراه است. برای بررسی دیدگاه افراد در این مورد، محققین از ۱۲۰ دانشجو خواستند تا در مطالعه‌ای به این منظور شرکت کنند. محققین دریافتند که شرکت‌کنندگان حالت‌های متفاوتی از انزجار را در دیدن صحنه‌های خونبار از خود بروز می‌دهند. برخی از این حالات با افزایش توانایی حافظه در به‌خاطر سپردن صحنه‌ها همراه است؛ در صورتی که برخی دیگر این وضعیت را ندارند.

روانشناسان اعتقاد دارند که داشتن حالت انزجار از خون و صحنه‌های خونین به انسان‌ها کمک کرده است تا از خطر دوری کنند. بنابراین احساساتی که در دیدن خون مشاهده می‌شود، در واقع با حس بقای انسان مرتبط است.