رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در صورت عدم رعایت استانداردها، مجوز استاندارد به خودروها داده نمی‌شود، گفت: پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان که دو ساله بود به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند.

ایران یکی از کشورهای پرحادثه در زمینه تصادفات رانندگی به شمار می‌رود و آسیب‌های ناشی از تصادفات رانندگی در کشورمان یکی از پنج علت مهم مرگ و میر در کشور است.

به اذعان کارشناسان ‌درصدی از دلایل بروز سوانح رانندگی مربوط به‌ کیفیت نامناسب خودروهای تولیدی در کشور و به عبارتی عدم رعایت استانداردهای لازم در خودروهای تولیدی است.

پیرو این مطالبه کاربران با ثبت سوژه «لغو استانداردهای خودروهای بی‌کیفیت» از سازمان ملی استاندارد کشور خواستند تا استانداردهای خودروهای بی‌کیفیت را لغو کند. 

در این‌باره مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه چرخه معیوب در فرآیند تولید خودرو باید اصلاح شود، گفت: صنعت خودروسازی در کشور نیازمند کالبد شکافی است و در بحث کیفیت خودرو کوتاه نخواهیم آمد. 

وی به رویکرد تحولی سازمان استاندارد در بحث خودرو که از دی ماه سال قبل کلید خورد، اشاره کرد و افزود: در نخستین گام، سعی کرده‌ایم دستورالعمل‌های نظارتی را تصحیح کنیم و شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های همکار استاندارد طبق آن اقدام کنند از طرفی رابطه میان خودروسازان و ناظران کیفی را قطع کردیم تا مفسده ایجاد نشود. 

اسلام پناه افزود: در همین رویکرد، پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان که دو ساله بود به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند. 

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تعهد اخذ شده از خودروسازان گفت: به موجب آن از خودروسازان تعهد گرفته‌ایم اگر از بابت عدم کیفت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثه دیدگان را ادا کنند. 

وی بیان داشت: در صورت عدم رعایت استانداردها، مجوز استاندارد به خودروها داده نمی‌شود.