«عمر سلطان العلما»، وزیر هوش مصنوعی (AI) امارات متحده عربی در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس خواستار شکل‌گیری قوانین جدیدی برای متاورس شد تا مانع از انجام جنایت‌های سنگین مانند قتل شوند. البته در صورت وقوع چنین جرم‌هایی، افراد با عواقب آن‌ها در دنیای واقعی روبه‌رو شوند.

متاورس تبدیل به موضوع داغ این روزهای دنیای فناوری تبدیل شده و شرکت‌های مختلف روی آن تمرکز کرده‌اند. اما از سوی دیگر همین سرعت پیشرفت و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان و البته سیاستمداران ایجاد کرده که یکی از آن‌ها، وزیر AI امارات است.

باید از وقوع جنایت در متاورس جلوگیری کرد
عمر سلطان العلما در داووس گفته ماهیت واقع‌بینانه متاورس می‌تواند به مردم اجازه دهد تا با روش‌هایی که در حال حاضر غیرممکن هستند، دیگران را بترسانند و به آن‌ها آسیب بزنند:


«اگر برای شما در واتس‌اپ پیامی بفرستم، شاید تا شما را بترساند و شخصیت‌تان را ترور کند، اما باعث نمی‌شود خاطره‌ای در ذهن‌تان بماند که دچار PTSD (اختلال اضطراب پس از سانحه) شوید. اما اگر وارد متاورس، دنیای واقع‌گرایانه در آینده، شویم و من شما را به قتل برسانم، شما آن را می‌بینید. این کار شما را به جایی می‌رساند که باید در هر جای جهان که هستید به آن واکنش نشان دهید، چرا که همه قبول دارند برخی کارها غیرقابل قبول هستند.»
  
عمر سلطان العلما در نشست داووس
العلما از «اتحادیه بین‌المللی مخابرات» (ITU)، آژانس اختصاصی سازمان ملل متحد برای فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات خواسته درباره تنظیم استانداردهای امنیتی بین‌المللی برای متاورس جلسه داشته باشند. وزیر هوش مصنوعی امارات می‌خواهد مردم در هرجای دنیا که هستند، به این قوانین پایبند بمانند. در حقیقت باید قوانینی مانند غیرقانونی بودن فروش مواد مخدر در دنیای اینترنت وضع شود.

یکی دیگر از درخواست‌های العلما، امکان حرکت میان پلتفرم‌های مختلف متاورس است:

«اگر متا در حال توسعه چیزی است و مجیک‌لیپ روی پلتفرم دیگری کار می‌کند، باید نوعی تعامل بین آن‌ها وجود داشته باشد.»
در نشست داووس مدیر ارشد محصول متا، «کریس کاکس» هم به استاندارد‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت که باید این قوانین به متاورس بیایند:

«احتمالا چیزی مانند یک سیستم رتبه‌بندی مانند آنچه برای صنعت فیلم، موسیقی و محتواهای مشابه داریم، باید در متاورس داشته باشیم. جوانان باید درباره قوانین محیطی که در آن راه می‌روند، آگاهی داشته باشند.»
با توجه به اینکه سال‌ها تا همه‌‌گیری متاورس فاصله داریم، احتمالا در همین مدت دولت‌ها به دنبال وضع قوانین برای این دنیای مجازی خواهند بود. هرچند مانند اینترنت تضمینی وجود ندارد که حتی در صورت وضع قوانین، مشکلی در متاورس ایجاد نشود.