سخت افزار/ برای طرفداران برند سونی، وایو یک برند شناخته شده و محبوب است. در سالیان نه چندان دور، سونی تولیدکننده لپ تاپ‌های برند وایو بود که به واسطه کیفیت ساخت بسیار بالا نزد کاربران جایگاه ویژه‌ای داشت. اما سونی به هر دلیلی مسیر خود را از وایو جدا کرد و چند سالی می‌شود که لپ تاپی با این برند توسط سونی تولید نشده است. اما فعالیت VAIO در عرصه لپ تاپ هر چند کم رنگ ادامه پیدا کرد. حال وایو از  لپ تاپ VAIO Z در چهار مدل مختلف رونمایی کرده که تفاوت محسوسی بین هر دو مدل از نظر میزان رم و فضای SSD PCIe از پیش نصب شده بر روی آنها وجود دارد. در ادامه بیشتر با این محصول جدید و جذاب آشنا می‌شویم.

لپ تاپ VAIO Z – شاهکاری حاصل از یک دهه تحقیق
وایو در مدل پایه VAIO Z از ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی پرسرعت SSD PCIe استفاده کرده است. بالاترین کانفیگ این لپ تاپ مجهز به ۳۲ گیگابایت رم و ۲ ترابایت حافظه ذخیره سازی SSD PCIe می‌باشد. قیمت لحاظ شده برای نسخه پایه این لپ تاپ ۳۵۷۹ دلار بوده در حالی که بالاترین نسخه با قیمت ۴۱۷۹ دلار به فروش خواهد رسید. برچسب قیمتی این لپ تاپ به طور مشخصی بسیار بالاست و کاملا در رده لپ تاپ‌های لوکس و گران قیمت قرار می‌گیرد. اما چه چیزی باعث شده VAIO Z لپ تاپی با این قیمت فضایی باشد؟

پاسخ این سوال در جنس بدنه منحصر به فرد این دستگاه نهفته است. طبق اعلام سازنده، VAIO Z اولین لپ تاپ در جهان است که به بدنه فیبر کربن کانتور شده مجهز است. فیبر کربن استفاده شده در بدنه این لپ تاپ از نوع Uni-Direction یا یک طرفه بوده است. نوعی از فیبر کربن که فاقد موج بوده و همه الیاف فیبر کربن در یک مسیر هستند. به لطف استفاده از فیبر کربن، وزن دستگاه در مقایسه با همتایان آلومینیومی بسیار کمتر است. همچنین به لطف خواص ماده فیبر کربن، دستگاه مقاومت بسیار بالایی دارد و همچنین فوق العاده زیبا به نظر می‌رسد.

کار بزرگ وایو در ساخت شاسی تمام کربنی
کائورو هایاشی، مدیر و سرپرست بخش تجارت کامپیوترهای شخصی در کمپانی VAIO ضمن افتخار به معرفی این محصول گفته است که این VAIO Z نتیجه ۱۰ سال تلاش و تحقیق بدون وقفه بر روی فیبر کربن است. وایو به این موفقیت دست پیدا کرده است که اولین شاسی تمام کربن را در جهان به شکل سه بعدی برای لپ تاپ‌ها قالب ریزی کند. اگر چه پیش از این در دستگاه‌های مختلف از روکش فیبر کربن استفاده شده، اما تا قبل از VAIO Z، هیچ لپ تاپی دارای شاسی کربنی نبوده است.

در بخش سخت افزاری، لپ تاپ VAIO Z مجهز به پردازنده نسل یازدهمی Core i7 اینتل و نمایشگر ۱۴ اینچی با رزولوشن ۴K است که ۱۰ ساعت شارژدهی باتری را با یک بار شارژ به کاربران نوید می‌دهد. همان طور که اشاره شد، مهم‌ترین تفاوت بین کانفیگ‌های این لپ تاپ در ظرفیت رم و فضای ذخیره سازی آنهاست.