دیجیزا/این روزها هوش مصنوعی در حوزه های مختلفی فعال بوده و بسیاری از وظایفی که تا چندی پیش در اختیار انسان ها قرار داشت، توسط هوش مصنوعی ارائه می شوند. در این میان به تازگی شاهد حضور این فناوری در دنیای موسیقی هستیم.

 هوش مصنوعی در حال حاضر در برخی شاخه های هنر و به طور خاص در موسیقی مورد استفاده قرار گرفته و نسل جدیدی از موسیقی الکترونیکی را در اختیار ما قرار می دهد.

بر این اساس هوش مصنوعی با بهره گیری از یادگیری ماشینی برای درک صداها، قادر به تشخیص و شناسایی الگوها و سبک های موسیقی و اشعار، و سپس ایجاد نسخه های جدید موسیقیایی شده است.

این رویکردی بود که به تازگی برای ساخت آهنگ های رسمی المپیک توکیو مورد استفاده قرار گرفت. در این پروژه جذاب، سیستم هوش مصنوعی اینتل از هزاران قطعه موسیقی منعکس کننده موضوعات ورزشی، فرهنگ ژاپنی، زندگی روزمره و طبیعت استفاده کرد تا در نهایت به پیش از تنظیم و ارائه نسخه نهایی، صدها قطعه و گزینه مختلف بسازد که بهترین آن ها از سوی مردم ژاپن به عنوان تم المپیک انتخاب شد.

به باور کارشناسان، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه موسیقی در حال تبدیل شدن به یک صنعت جدید است، زیرا شرکت های نوپای تهیه کننده نرم افزارهای آهنگ سازی، با کمک این فناوری، آهنگ های سریع تر و آسان تری را ارائه کرده اند.به گزارش دیجیزا، از جمله شرکت های پیشرو در زمینه بهره برداری از هوش مصنوعی در حوزه آهنگ سازی می توان به  JukeDeck اشاره کرد که یک استارتاپ موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی مورد استفاده این شرکت مستقر در انگلستان که اخیراً توسط تیک تاک خریداری شده است، می تواند به طور خودکار ویدئوها را تفسیر کرده و برای آن ها موسیقی متناسبی تنظیم کند.

پژوهشگران پیش بینی می کنند با توجه به اینکه پیشرفت های هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال توسعه و رشد است، طولی نمی کشد که با کمک رایانه های معمولی بتوان نسخه های جدیدی از هر گونه موسیقی را ساخت که تشخیص آن از قطعات ساخته شده توسط انسان، امکان پذیر نباشد.
به گزارش دیجیزا،در این میان دانشمندان باور دارند که هوش مصنوعی حتی می تواند در دنیای موسیقی نوآوری ایجاد کرده و از طریق ارائه مفاهیم جدید، نت ها و صداهای جدیدی را کشف کند که پیش از آن وجود نداشته است.