تحقیقات جدید محققان دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا نشان داد: نخوردن صبحانه برای مقابله با عفونت مضر است و می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

این تحقیق که بر روی مدل ‌های موش انجام شد، یکی از اولین مطالعاتی است که نشان داده است حذف وعده‌ های غذایی، می تواند بر سلول ‌های ایمنی تأثیر منفی بگذارد.

پژوهشگران گفته اند: با اینکه شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند روزه داری برای بدن مفید است، مطالعه ما هشدار می دهد، که روزه‌ داری ممکن است هزینه‌ های جبران ناپذیری برای بدن و سلامتی به همراه داشته باشد.

محققان، با هدف درک بهتر این موضوع که نخوردن صبحانه، چگونه بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد، دو گروه از موش ها را مورد آزمایش قرار دادند. یک گروه بلافاصله بعد از بیدار شدن صبحانه خوردند و گروه دیگر از خوردن صبحانه منع شدند.

سپس پژوهشگران نمونه های خون هر دو گروه را بررسی کردند. محققان، تفاوت‌ هایی را در تعداد مونوسیت ‌های دو گروه مشاهده کردند؛ مونوسیت ها گلبول ‌های سفید خونی هستند که در مغز استخوان ساخته می ‌شوند و در سراسر بدن گردش می‌ کنند. این سلول ها به ویژه نقش بسیار مهمی در مبارزه با عفونت ‌ها، بیماری ‌های قلبی و سرطان دارند.

در ابتدا، تعداد مونوسیت ها در همه موش ‌ها یکسان بود. اما پس از چهار ساعت، دانشمندان مشاهده کردند که تعداد مونوسیت ‌ها در موش ‌های گروه روزه‌ دار به‌ طور چشمگیری کاهش یافته است در حالی که تغییری در تعداد مونوسیت ‌های گروه دیگر مشاهده نشد.به گزارش دیجیزا علاوه بر این، تولید سلول های جدید در مغز استخوان موش هایی که صبحانه نخورده بودند، کاهش یافت.

در موش ‌های روزه‌ دار، محققان دریافتند که مونوسیت ها به مغز استخوان باز می ‌گردند. این مونوسیت ‌ها در نتیجه ماندن در مغز استخوان بیشتر زنده ماندند و به طور متفاوتی نسبت به مونوسیت هایی که در خون جریان داشتند، پیر شدند.

پس از ۲۴ ساعت، به موش ها غذا داده شد و محققان مشاهده کردند که سلول های پنهان شده در مغز استخوان در عرض چند ساعت دوباره به جریان خون برگشتند. این مونوسیت ها به جای محافظت در برابر عفونت، موجب افزایش سطح التهاب در بدن موش ها و در نتیجه کاهش مقاومت آنها در برابر عفونت شدند.

دانشمندان معتقدند؛ این مطالعه گام مهمی در جهت درک بهتر مکانیسم‌ های بدن است.

یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Immunity قابل دسترسی هستند.