مطالعات و پژوهش های جدیدی منتشر شده است که نتایج پژوهش وزارت انرژی آمریکا را در خصوص شارژ خودروهای برقی در مقایسه با هزینه بنزین خودروهای درون سوز به چالش می کشد.

مدت ها است که این گزاره به عنوان،‌ یک حقیقت پذیرفته شده است اما شواهد جدید و متقاعدکننده ای به دست آمده که نشان می دهد ارتباط بین معیارهای اندازه گیری و تحلیل هزینه های سوخت و واقعیت های موجود در زندگی مردم خیلی محکم نیست.

به بیان ساده تر‌، وقتی سؤال می شود آیا هزینه های شارژ باتری خودرو کمتر از سوخت خودروهای درون سوز است؛ جواب این است که بستگی به معیار اندازه گیری شما دارد.

در سال ۲۰۲۰ وزارت انرژی آمریکا DOE نتایج تحقیقی را منتشر کرد که نسبت به پژوهش های قبلی جامع تر بود. بر اساس یافته های این مطالعه،‌ متوسط قیمت شارژ خودرو به ازای هر کیلووات ۰.۱۵ دلار است. یعنی اگر کسی به طور متوسط ۱۵ سال از خودروی برقی استفاده کند، ۱۴.۵۰۰ دلار پس انداز خواهد کرد. بر اساس همین مطالعه،‌ هزینه های تعمیر و نگهداری خودروهای برقی به ازای هر مایل ۰.۰۴ دلار ارزان تر از خودروهای بنزینی است. به بیان دیگر،‌ اگر با خودروی برقی ۲۰۰ هزار مایل پیمایش صورت پذیرد، ۸۰۰۰ دلار هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به خودروی مشابه بنزینی خواهد داشت. حالا قضاوت با شما. درست است که خودروی برقی را گران تر می خرید اما در بلندمدت، بخش زیادی از همان پولی که پرداخته اید به شما باز می گردد. حتی این حساب کتاب، بدون در نظر گرفتن مشوق ها، معافیت های مالیاتی و تخفیف های ایالتی و فدرالی در آمریکا است.

اما در اکتبر ۲۰۲۱ نتایج مطالعات جدیدی منتشر شد که یافته های آن خیلی متفاوت است.

بر اساس مطالعات گروه اقتصادی اندرسن Anderson Economic Group –یک شرکت مشاوره ای معتبر با چند دهه تجربه در صنعت خودرو- که ۶ ماه طول کشیده و همچنان در حال اندازه گیری و به روز سازی اطلاعات است،‌ متغیرهای بیشتری را اندازه گیری کرده است برای مثال حتی تفاوت استفاده از خودرو در شهر و روستا را هم از هم تفکیک کرده است. همچنین در این مطالعه سگمنت های مختلف خودرو به طور جداگانه با خودشان و هم وزن های خودشان مقایسه شده اند و قیمت خودروها هم در این مطالعه به عنوان یک متغیر مهم لحاظ شده است.

نام این پژوهش : مقایسه: هزینه های جهانی واقعی شارژ خودروهای برقی در مقایسه با سوخت خودروهای درون سوز Comparison: Real World Cost of Fueling EVs and ICE Vehicles است.

نتایج این تحقیق تا حدودی باعث شگفتی و شوکه شدن خواننده می شود. بر اساس نتایج این تحقیق، شارژ خودروهای برقی می تواند به مراتب گران تر از خودروهای بنزینی همتای خود باشد.

برای اندازه گیری موضوعی به این مهمی، کار به سادگی اندازه گیری برق و بنزین نیست.

بر اساس گفته ی وزارت انرژی که می گوید هزینه برق خودرو به ازای هر مایل ۰.۰۴ دلار است،‌ یعنی با پیمایش مثلاً ۲۰۰ مایل،‌ هزینه شارژ آن ۹ دلار می شود. براساس اطلاعات انجمن صنعت خودروی آمریکا به ازای هر مایل هزینه بنزین بین ۰.۰۷  تا ۰.۱۰ دلار است. اما در مطالعات گروه اقتصادی اندرسن شارژ خودروهای برقی ۴ هزینه پنهان دارد: خرید تجیهزات شارژ خودرو برای گاراژ یا پارکینگ منزل یا محل کار؛ افزایش قیمت شارژ برق در جایگاه های عمومی با تورم؛‌ پیمودن مسافت های اضافی برای رسیدن به جایگاه شارژ که خیلی کمتر از جایگاه بنزین است؛ مالیات های پنهانی که خودروهای برقی به خاطر نپرداختن مالیات بنزین ملزم به پرداخت می شوند. این تحقیق یک موضوع اندازه گیری نشده دیگر را هم مطرح کرده است: زمان هدر رفته ی صاحبان خودروهای برقی. چون حداقل نیم تا یک ساعت وقت لازم است که یک خودرو از ۲۰ درصد تا ۸۰ درصد شارژ شود.

تحقیقات سنتی مثل آن چه وزارت انرژی آمریکا انجام داده،‌ بسیاری از عوامل مهم و مؤثر را نادیده می گیرد که باید به درستی لحاظ شوند. فقط کافی است فرق بین شارژ در منزل با شارژ در جایگاه های تجاری و عمومی با هم مقایسه شود. معمولاً تحقیقات وزارت انرژی بر اساس شارژ در گاراژ است نه شارژ در جایگاه عمومی.

هر چقدر بیشتر عوامل مؤثر لحاظ می شوند، وضعیت شارژ خودروهای برقی نسبت به پرکردن باک بنزین وخیم تر به نظر می آید. برای مثال موارد زیر از تحقیقات گروه اندرسن مشخص شده است:

* نرخ شارژ خودروهای برقی در جایگاه های تجاری عمومی ۲ تا ۴ برابر نرخ شارژ در گاراژ یا پارکینگ منزل است.

* نصب تجهیزات شارژ در گاراژ برای سطح ۱ شارژر ۶۰۰ دلار هزینه دارد که برای شارژ کامل یک خودرو به ۲۰ ساعت وقت نیاز دارد.

* نصب تجهیزات شارژ سطح ۲ خیلی سریعتر است اما هزینه نصب آن ۱۶۰۰ دلار است.

* «شارژ کامل» یک اصطلاح گمراه کننده است چون بعد از ۹۰ درصد شارژ این باتری ها خیلی کند می شود و حتی توصیه نمی شود. بنابراین پیمایش خودروها به ازای هر بار شارژ خیلی کمتر از آن چیزی است که تبلیغ می شود. در حالی که هر خودروی بنزینی عادی به ازای هر باک حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ مایل [۵۰۰ تا ۶۵۰ کیلومتر] می پیماید.

* نتیجه این که یک خودروی بنزینی با یک گالن بنزین با قیمت ۲.۸۱ دلار ۱۰۰ مایل می پیماید در حالی که یک خودروی برقی نیسان لیف یا شورولت بولت برای پیمایش ۱۰۰ مایل ۱۲.۹۵ دلار هزینه دارد.

* سالانه اگر یک خودرو ۱۲ هزار مایل [۲۰ هزار کیلومتر] طی کند، هزینه ی بنزین آن ۱۰۳۰ دلار و هزینه خودروی برقی آن ۱۵۵۴ دلار می شود.