دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 15 اینچی لنوو مدل Ideapad 300 – I

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 15 اینچی لنوو مدل Ideapad 300 – I

Lenovo Ideapad 300 – I – 15 inch Laptop

  • ظرفیت حافظه RAM: ۴ گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: ۵۰۰ گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: Intel
  • اندازه صفحه نمایش: ۱۵.۶ اینچ
  • طبقه‌بندی: کاربری عمومی
  • سری پردازنده:
    Core i5

  • نوع حافظه RAM:
    DDR3

  • دقت صفحه نمایش:
    HD|1366×768

  • صفحه نمایش مات:
    خیر

  • صفحه نمایش لمسی:
    خیر

  • سیستم عامل:
    بدون سیستم‌عامل

  • پورت HDMI:
    دارد

نقد و بررسی اجمالیLenovo Ideapad 300 – I – 15 inch Laptop

بدون شک «لنوو» ازجمله شرکت‌هایی است که در طراحی و ساخت لپ‌تاپ‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت با کاربری بالا تبحر خاصی دارد و تا کنون مدل‌های بسیاری را در این رده تولید کرده است. مدل «IdeaPad 300» هم ازجمله‌ی همین محصولات محسوب می‌شود که مخصوص کاربری مالتی مدیا و نیمه‌حرفه‌ای بوده و برای انجام امور روزمره مناسب است. یکی از مدل‌های جدید این کالا هم به پردازنده‌ی مرکزی سری Skylake اینل مجهز شده که در این بازه‌ی قیمتی یک ویژگی بسیار خوب محسوب می‌شود. پردازنده‌ی مرکزی این مدل Core i5 6200U بوده که یک نمونه‌ی خوب است و برای انجام تمامی کارهای روزمره و اجرای بسیاری از نرم‌افزارهای نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای می‌توان روی آن حساب باز کرد. از آنجایی که این مدل پردازشگر گرافیکی مجزا ندارد و پردازش های گرافیکی به عهده چیپ گرافیکی آنبرد HD Graphics 520 گذاشته شده، به همین دلیل می توان گفت این مدل برای آن دسته کاربرانی که برای کارهای روزمره خود تنها به توان بالای پردازشی نیاز دارند مناسب است. کاربرانی مانند حسابدارها یا برنامه نویس ها که استفاده چندانی از برنامه های گرافیکی و طراحی نمی کنند. حتی این گرافیک آنبرد برای تماشای فیلم های با کیفیت بالا هم کارایی لازم را دارد. رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۵۰۰ گیگابایتی هم از دیگر مشخصات فنی این مدل محسوب می‌شوند. لنوو در ساخت بدنه‌ی این مدل کاملا از پلاستیک مشکی مات استفاده کرده که ظاهری ساده و یکدست اما رضایت‌بخش به این دستگاه داده است. این جنس در برابر فشار، خمش و پیچش هم مقاوت خوبی دارد و نسبت به سطوح براق، کمتر لکه، کثیفی و اثر انگشت را به خود جذب می‌کند. این دستگاه حدود ۲۳ میلی‌متر ضخامت و ۲۳۰۰ گرم وزن دارد که نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک مزیت نسبت به دیگر محصولات هم‌رده نام‌برد؛ اما در کل، برای جابه‌جایی کار را سخت نمی‌کنند. صفحه‌نمایش این مدل یک نمونه‌ی کاملا معمولی و پایه است که البته در این رده‌ی قیمتی انتظار بیشتر از این را هم نباید داشت. اندازه‌ی ۱۵.۶ اینچی با پنلTN، کیفیت HD و روکش براق ازجمله مشخصات کلی این صفحه‌نمایش هستند. کیبورد این مدل از نوع AccuType لنوو است که از کلیدهای نسبتا بزرگ با چیدمان جزیره‌ای تشکیل شده که برای تایپ‌کردن سریع و طولانی مدت، مناسب هستند. تاچ‌پد هم مجهز به کلیک‌های جداگانه است که دقت خوبی داشته و اعمالی نظیر Drag & Drop را می‌توان با آن به‌راحتی انجام داد؛ اما از طرفی برای فرمان‌های چند لمسی مانند اسکرول و زوم‌کردن کارایی متوسطی دارد. پورت‌های متعددی هم روی لبه‌های چپ و راست تعبیه شده که برای محصولی در این رده‌ی کاربری، کاملا ایدئال هستند. با وجود این قطعات نسبتا کم‌مصرف و استفاده از یک باتری ۴ سلولی لیتیوم‌یونی، این لپ‌تاپ با هر بار شارژ تا ۴ ساعت در شرایط وبگردی با اتصال WiFi روشن خواهد ماند که البته انتظار زمان بیشتری را داشتیم. در کل این مدل از IdeaPad 300 لنوو یک محصول میان‌رده خوش‌قیمت با کاربری عمومی مجهز به نسل جدید پردازنده‌ی مرکزی اینتل بوده که کیفیت ساخت متوسطی داشته و برای افرادی که می‌خواهند لپ‌تاپی برای انجام امور نیمه‌حرفه‌ای و روزمره‌ی خود تهیه کنند، گزینه‌ی مناسبی است.

  • ارزش خرید در برابر قیمت

    ۴

  • عملکرد سخت افزار داخلی و باتری

    ۳

  • کیبورد و تاچ پد

    ۳

  • کیفیت صفحه نمایش و بلندگوها

    ۳

  • امکانات و قابلیت ها

    ۳

  • طراحی و کیفیت ساخت

    ۳

نقاط قوت

  • مجهز به پردازنده مرکزی Core i5 سری Skylake
  • کیفیت ساخت قابل قبول بدنه
  • پورت‌های کامل
  • کیبورد و تاچ‌پد باکیفیت
نقاط ضعف

  • شارژدهی متوسط باتری
  • زاویه دید محدود صفحه نمایش
نقد و بررسی تخصصیLenovo Ideapad 300 – I – 15 inch Laptop

در دنیایی که همه چیز رو به گران شدن و قوی‌تر شدن رفته است و همه توجه‌ها به لپ‌تاپ‌های قدرتمند و الترابوک‌ها جلب شده، یافتن لپ‌تاپ‌های میان رده مناسب هم خارج از لطف نیست. اگر بودجه زیادی را نمی‌خواهید صرف خرید یک لپ‌تاپ کنید و نیازمند آن هستید، Lenovo IdeaPad 300 بهترین انتخاب برای شماست. بسته به نیاز خود، می‌توانید از میان تنوع فراوان کانفیگ‌های این محصول، لپ‌تاپ موردنظر خود را انتخاب کنید. قلب تپنده این دستگاه از پردازنده‌های شرکت اینتل است و به خاطر تنوع زیاد آن تقریبا تمامی بازه‌های کاربری را در برمی‌گیرد. اگر شما تنها نیازمند دستگاهی برای استفاده از نرم‌افزارهایی مثل Office هستید یا برای مرورگری وب به یک لپ‌تاپ احتیاج دارید، می‌توانید از سری ارزان‌قیمت‌تر که از پردازنده‌های سری Celeron یا Pentium در آن استفاده‌شده بهره‌مند شوید. یا حتی اگر کارهای سنگین‌تری مثل ویرایش عکس و فیلم را از لپ‌تاپ انتظار دارید، کانفیگ‌هایی با پردازنده‌های سری Core i اینتل هم برای این دستگاه موجود هستند. قیمت مناسب و طراحی زیبا را می‌توان جزو مزایای دستگاه و وزن سنگین یا نگهداری شارژ کم باتری را می‌توان جزو بدی‌های آن به شمار آورد. وجود پورت‌های متعدد هم کار راه‌انداز خواهد بود.

طراحی

بدنه دستگاه کاملا از جنس پلاستیک ساخته‌شده و در چهار طرح نقره‌ای، قرمز، مشکی و مشکی طرح دار به بازار روانه شده است. قاب بیرونی مدل‌های قرمز و مشکی براق بوده که مستعد جذب چربی یا اثرانگشت است و مدل‌های نقره‌ای و مشکی طرح دار آن مات هستند که در برابر اثرانگشت مقاومت دارد. وزن لنوو IdeaPad 300 حدود ۲.۳ کیلوگرم بوده و ضخامت آن در حالت بسته به ۲۳ سانتی‌متر می‌رسد. کیفیت ساخت کاملا متوسط است، یعنی اگر سطوح آن را تحت فشار و استرس قرار دهید، می‌توانید فرو رفتن را مشاهده کنید. لولاهای نگه‌دارنده به‌اندازه‌ای محکم هستند که صفحه‌ی نمایش را بدون لرزش در جای خود نگاه دارند. با این وجود، قیمت مناسب دستگاه می‌تواند تمامی ایرادهای آن را بپوشاند.

دور تا دور قسمت پایینی و بالایی دستگاه دارای یک برجستگی است. برجستگی روی لبه بالایی باعث می‌شود تا کاربر راحت‌تر بتواند لپ‌تاپ را باز کند. تمامی پورت‌ها هم بالای خط برجستگی قسمت پایینی به ترتیب و هم‌سطح قرارگرفته‌اند. قسمت زیرین لپ‌تاپ هم دارای دریچه‌ای است که با باز کردن دو پیچ آن دسترسی کاربر را به قطعات داخلی مثل جایگاه رم Lenovo IdeaPad 300 فراهم می‌کند.

پورت‌ها و اتصالات

وجود پورت‌ها و اتصالات متعدد باعث شده تا کسانی که به دنبال لپ‌تاپ‌های مالتی مدیا و دستگاهی برای انتقال و اشتراک اطلاعات هستند، نظرشان به لنوو IdeaPad 300 جلب شود. روی لبه سمت راست دستگاه اولین چیزی که به چشم می‌خورد، درایو نوری آن است که در میان قفل کنسینگتون و دو پورت USB 2.0 قرارگرفته. جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هم در قسمت جلویی لبه سمت راست تعبیه‌شده.

تعدد پورت‌ها روی لبه سمت چپ بیشتر است. در قسمت جلویی لبه کارت‌خوان دستگاه در کنار تک پورت USB 3.0 قرار دارد. بعد از آن نوبت به پورت HDMI است که پورت شبکه گیگابیتی Ethernet در همسایگی‌اش قرار دارد. پورت VGA هم در همین سمت است. درگاه مستطیلی شکل معروف لنوو دیگر نیازی به توضیح ندارد و می‌تواند توسط اتصال به داک لنوو امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دارد.

روی لبه‌های جلویی و پشتی هیچ پورتی قرار داده نشده است و تنها دو چراغ وضعیت LED روی لبه جلویی قرار دارد. شبکه بی‌سیم (Wi-Fi) دستگاه دارای استاندارد پرسرعت ۸۰۲.۱۱ac است و لنوو IdeaPad 300 بلوتوث داخلی هم دارد.

صفحه‌نمایش و بلندگوها

لنوو آیدیاپد ۳۰۰ دارای صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچی با پنل TFT LED-Backlit است. این پنل دارای زوایای دید محدودی است و برخلاف پنل IPS که ۱۷۸ درجه محدوده دید دارد، این نوع پنل‌ها بسیار محدودتر هستند. دقت تصویر صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل معادل کیفیت HD است. نسبت تصویر هم ۱۶:۹ است. متاسفانه صفحه‌نمایش IpeadPad 300 روکش مات ندارد و انعکاس نور در محیط‌های روشن می‌تواند آزاردهنده باشد. البته که با چنین قیمتی نباید انتظار روکش مات را از این دستگاه داشت. روی لبه بالایی قاب دور صفحه‌نمایش یک وب‌کم ۱ مگاپیکسلی قرار دارد که می‌تواند تصاویری باکیفیت HD را ثبت کند. البته در نور کم نویز تصاویر زیاد خواهد بود ولی با این وجود برای ارتباط‌ها و تماس‌های تصویری کافی به نظر می‌رسد.

 

 

 

با وجود استفاده از تکنولوژی Dolby برای سیستم صدای Lenovo IdeaPad 300، بلندگوهای دستگاه کاملا میان رده بوده و صدایی متوسط دارند. دو بلندگوی دستگاه در قسمت زیرین در جلوی پایه های دستگاه قرار گرفته‌اند و صدا از زیر لپ‌تاپ شنیده می‌شود. اگر قصد استفاده از دستگاه برای تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی را دارید، بهتر است از هدفون یا بلندگوهای جداگانه بهره ببرید.

کیبورد و تاچ پد

معمولا کیبورد لپ‌تاپ‌های لنوو از چینش و کیفیت بالایی برخوردار است. این مدل هم از این قاعده مستثنا نیست. کلیدهای بزرگ با چینش QWERTY و به شکل جزیره‌ای (Chiclet). کیبورد جزیره‌ای به کیبوردهایی گفته می‌شود که دارای کلیدهای مربعی شکل با گوشه‌های گرد هستند. در این کیبورد کلیدها از هم فاصله دارند که باعث می‌شود میزان خطا در هنگام تایپ به حداقل برسد. به غیر از کلیدهای Num-Lock سمت راست کیبورد که فقط کمی کوچک‌تر از باقی کلیدها هستند، اندازه کلیدها بزرگ و مناسب هستند. در این کیبورد، لنوو مشکل جابه‌جا بودن کلید Fn و Ctrl سمت چپ را حل کرده و دیگر در هنگام استفاده این کلیدها اشتباه گرفته نمی‌شوند.

 

محل استراحت دست‌ها به‌اندازه‌ی کافی بزرگ هست که مچ دست در هنگام کار کردن سریع خسته نشود. لایه مات طرح دار اطراف کیبورد و محل قرارگیری مچ هم از عرق کردن دست‌ها و سرخوردن جلوگیری می‌کند. تاچ پد دستگاه اندازه‌ی متوسطی دارد و هم‌رنگ بدنه است. سطح صاف آن باعث می‌شود انگشت‌ها به‌راحتی روی آن حرکت کنند. حس‌گرهای تاچ پد حساسیت بالایی دارند و از فرمان‌های چند لمسی مانند اسکرول، زوم و غیره به‌خوبی پشتیبانی می‌کند.

سخت‌افزار

 

لنوو در ساخت سری IDeaPad 300 تقریبا از تمامی خانواده‌های پردازنده‌ی مرکزی شرکت اینتل شامل Celeron، Pentium و Core i استفاده کرده است. اما هنوز خبری از پردازنده‌های مرکزی AMD در این دستگاه‌ها نیست. پردازشگرهای استفاده‌شده هم شامل چیپ های گرافیکی آنبورد HD Graphics شرکت Intel، سری GeForce 920M شرکت NVIDIA و سری Radeon R5 M330 شرکت AMD هستند که در مدل‌های مختلف سری IdeaPad 300 استفاده‌شده‌اند.

در ساخت این کانفیگ IdeaPad 300 – I از پردازنده‌ی مرکزی نسل ششم موسوم به Skylake خانواده Core i5 شرکت اینتل استفاده‌شده است. مدل این پردازنده ۶۲۰۰U بوده که حرف U در آن نشان‌دهنده کم‌مصرف بودن آن است. فرکانس این پردازنده ۲.۳ گیگاهرتز است که توسط تکنولوژی Turbo Boost می‌تواند در صورت نیاز به ۲.۸ گیگاهرتز برسد. مقدار حافظه Cache هم ۳ مگابایت است. پردازشگر گرافیکی آنبورد Intel مدل HD Graphics 520 بدون حافظه‌ی اختصاصی برای این دستگاه در نظر گرفته شده. قدرت این پردازشگر بسیار پایین بوده وتنها می‌تواند  برای تماشای فیلم یا مرورگری اینترنت به کار آید. البته این پردازشگر برای بازی‌هایی مثل FIFA 16 مناسب است و می‌توانید با حداقل تنظیمات گرافیکی، را اجرا کنید. مقدار RAM دستگاه برای مدل IdeaPad 300 – I چهار گیگابایت در نظر گرفته شده که از نوع DDR3 است. حافظه‌ی داخلی هم ۵۰۰ گیگابایت از نوع هارددیسک است و به نظر برای انجام کارهای روزانه و انتقال اطلاعات مناسب باشد.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad 300 ما را به یاد دورانی می‌اندازد که دیگر تمام‌شده‌اند. درگذشته نه‌چندان دور، پیدا کردن یک لپ‌تاپ خوب، منوط به داشتن تعدد کاملی از پورت‌ها، سخت‌افزار خوب و صفحه‌نمایش باکیفیت بود. کسی به دنبال کیبورد قابل جدا شدن یا صفحه‌نمایش لمسی نبود.

آیدیاپد ۳۰۰ برای کسانی که چیزی بیش از یک لپ‌تاپ از آن دوران احتیاج ندارند، بسیار کارآمد است. همچنین برای کسانی که می‌خواهند تازه شروع به یادگیری کنند، مثل دانش‌آموزان کاملا مناسب خواهد بود. لنوو کاری کرده تا خریداران این محصول احساس کنند وقتی آن را می‌خرند، هزینه‌شان به هدر نرفته است. تنوع پورت‌ها، صفحه‌نمایش مناسب و سخت‌افزار قابل قبول در برابر قیمت می‌توانند عوامل تعیین‌کننده‌ای برای خریدار باشند. لنوو IdeaPad 300 برای کسانی که شیفته لپ‌تاپ‌های باریک و سبک یا به اصلاح همان الترابوک‌ها هستند به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود! اما این دستگاه برای آن‌هایی که می‌خواهند با کمترین هزینه صاحب لپ‌تاپی با امکانات بالا باشند و امور روزمره‌شان را انجام دهند، کاملا قابل قبول است.

مشخصات کالاLenovo Ideapad 300 – I – 15 inch Laptop

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد

    ۲۲.۹ × ۲۶۵ × ۳۸۴ میلی‌متر
  • وزن

    ۲.۳ کیلوگرم

پردازنده مرکزی

  • سازنده پردازنده

    Intel

  • سری پردازنده

    Core i5

  • مدل پردازنده

    ۶۲۰۰U
  • محدوده سرعت پردازنده

    ۲.۲ تا ۲.۵ گیگاهرتز

  • فرکانس پردازنده

    ۲.۳GHz up to 2.8 GHz

  • حافظه Cache

    ۳ مگابایت

حافظه RAM

  • ظرفیت حافظه RAM

    ۴ گیگابایت

  • نوع حافظه RAM

    DDR3

حافظه داخلی

  • ظرفیت حافظه داخلی

    ۵۰۰ گیگابایت

  • نوع حافظه داخلی

    هارد دیسک

  • مشخصات حافظه داخلی

    ۵۴۰۰RPM

پردازنده گرافیکی

  • سازنده پردازنده گرافیکی

    Intel

  • مدل پردازنده گرافیکی

    HD Graphics 520
  • حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی

    بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه نمایش

    ۱۵.۶ اینچ

  • نوع صفحه نمایش

    TFT LED-backlit LCD

  • دقت صفحه نمایش

    HD|1366×768

  • صفحه نمایش مات

    خیر

  • صفحه نمایش لمسی

    خیر

  • توضیحات صفحه نمایش

    نسبت تصویر ۱۶:۹

امکانات


  • درایو نوری

    DVD-RW

  • توضیحات درایو نوری

    Super-Multi DVD

  • وبکم

    دارد

  • توضیحات وبکم

    ۱MP HD
  • مشخصات اسپیکر

    بلندگوهای داخلی استریو
  • کیبورد با نور پس زمینه

    ندارد

  • مشخصات تاچ پد

    پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی
  • حسگر اثر انگشت

    ندارد


  • کارت خوان

    دارد

  • مودم

    بدون مودم

  • شبکه بی سیم Wi-Fi

    دارد

  • توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi

    ۸۰۲.۱۱ac

  • بلوتوث

    بلوتوث داخلی

  • پورت شبکه Ethernet

    دارد

  • توضیحات پورت شبکه Ethernet

    گیگابیتی
  • پورت VGA

    دارد


  • پورت HDMI

    دارد

  • پورت USB Type-C

    ندارد


  • تعداد پورت USB 3.0

    ۱

  • تعداد پورت USB 2.0

    ۲
  • پورت Thunderbolt

    ندارد

  • پورت Serial

    ندارد

  • پورت USB 4.0

    ندارد

سایر مشخصات

  • طبقه‌بندی

    کاربری عمومی

  • نوع باتری

    ۴ سلولی

  • شارژدهی باتری

    ۴:۳۰ ساعت
  • توضیحات باتری

    لیتیوم-یون با ظرفیت ۳۲ وات‌ساعت

  • سیستم عامل

    بدون سیستم‌عامل

  • توضیحات سیستم عامل

    DOS
  • اقلام همراه لپ تاپ

    شارژر و کابل برق


  • دفترچه راهنما

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *