دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 15 اینچی لنوو مدل Ideapad 310 – M

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 15 اینچی لنوو مدل Ideapad 310 – M

Lenovo Ideapad 310 – M – 15 inch Laptop

  • ظرفیت حافظه RAM: ۴ گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: ۵۰۰ گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: AMD
  • اندازه صفحه نمایش: ۱۵.۶ اینچ
  • طبقه‌بندی: کاربری عمومی
  • سری پردازنده:
    Pentium

  • نوع حافظه RAM:
    DDR3

  • دقت صفحه نمایش:
    HD|1366×768

  • صفحه نمایش مات:
    خیر

  • صفحه نمایش لمسی:
    خیر

  • سیستم عامل:
    بدون سیستم‌عامل

  • پورت HDMI:
    دارد

نقد و بررسی اجمالیLenovo Ideapad 310 – M – 15 inch Laptop
بدون شک «لنوو» ازجمله شرکت‌هایی است که در طراحی و ساخت لپ‌تاپ‌های میان‌رده و اقتصادی تبحر خاصی داشته و تاکنون مدل‌های بسیاری را در این رده تولید کرده است. مدل «Ideapad 310» هم ازجمله همین محصولات محسوب می‌شود که مخصوص کاربری عمومی بوده و برای انجام امور روزمره مناسب است. لنوو در ساخت بدنه‌ی این مدل کاملا از پلاستیک استفاده کرده که ظاهری ساده و یکدست اما رضایت‌بخش به این دستگاه داده است. این جنس در برابر فشار، خمش و پیچش هم مقاومت خوبی داشته و نسبت به سطوح براق، کمتر لکه، کثیفی و اثرانگشت را به خود جذب می‌کند. برای این محصول از دو رنگ معمول مشکی و نقره‌ای استفاده شده است. این دستگاه حدود ۲۳ میلی‌متر ضخامت و ۲۲۰۰ گرم وزن دارد که نمی‌توان از آن‌ به‌عنوان یک مزیت نسبت به دیگر محصولات هم‌رده نام‌برد؛ اما درکل برای جابه‌جایی کار را سخت نمی‌کند. صفحه‌نمایش این مدل یک نمونه‌ی کاملا معمولی و پایه است که البته در این رده قیمتی، انتظار بیشتر از این را هم نباید داشت. اندازه ۱۵.۶اینچی با پنل TN (صفحه‌نمایش‌هایی که در صورت نگاه‌کردن به آن‌ها از زاویه‌های خیلی تند، شاهد تغییراتی در رنگ‌های آن خواهید بود)، کیفیت HD و روکش براق ازجمله مشخصات کلی این صفحه‌نمایش هستند. کیبورد این مدل از نوع AccuType لنوو است که از کلیدهایی با چیدمان جزیره‌ای تشکیل شده که برای تایپ‌کردن سریع و طولانی‌مدت مناسب هستند. تاچ‌پد هم مجهز به کلیک‌های جداگانه است که دقت خوبی داشته و اعمالی نظیر Drag & Drop را می‌توان با آن به‌راحتی انجام داد؛ اما از طرفی برای فرمان‌های چندلمسی مانند اسکرول و زوم‌کردن کارایی متوسطی دارد. پورت‌های متعددی هم روی لبه‌های چپ و راست تعبیه شده که برای محصولی در این رده‌ی کاربری، کاملا مطلوب است. با وجود قیمت اقتصادی، سخت‌افزارهای به‌کاررفته در Ideapad 310 نمونه‌های خوبی هستند که البته تنها برای انجام امور روزمره و اجرای برنامه‌های سبک می‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد. پردازنده‌ی مرکزی Pentium N4200 اینتل، پردازشگر گرافیکی AMD Radeon R5 M430 ، چهار گیگابایت رم و ۵۰۰ گیگابایت حافظه‌ی داخلی ازجمله این قطعات سخت‌افزاری هستند. با وجود این قطعات کم‌مصرف و استفاده از یک باتری ۳۰ وات‌ساعتی، این لپ‌تاپ با هر بار شارژ حدود ۵ ساعت در شرایط تماشای فایل ویدیویی روشن خواهد ماند. درکل Ideapad 310 لنوو یک محصول ارزان‌قیمت با کاربری عمومی و کیفیت ساخت متوسط است که برای افرادی که قصد دارند لپ‌تاپی برای انجام امور معمول روزمره‌ی خود تهیه کنند، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. 
  • ارزش خرید در برابر قیمت

    ۳

  • عملکرد سخت افزار داخلی و باتری

    ۳

  • کیبورد و تاچ پد

    ۳

  • کیفیت صفحه نمایش و بلندگوها

    ۲

  • امکانات و قابلیت ها

    ۲

  • طراحی و کیفیت ساخت

    ۳

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت قابل قبول
  • کیبورد جزیره ای
  • قیمت مناسب
نقاط ضعف

  • زاویه دید محدود و کنتراست متوسط صفحه نمایش
نقد و بررسی تخصصیLenovo Ideapad 310 – M – 15 inch Laptop
گاهی در مسیر انتخاب لپ‌تاپ به محصولاتی برمی‌خوریم که هیچ حرف خاصی برای گفتن ندارند و تنها با تکرار مشخصات قدیمی و صرفا برای اینکه چیزی راهی بازار شده باشد، تولید می‌شوند. در این لپ‌تاپ‌ها، قطعات موجود در بازار در بدنه‌ای غالبا پلاستیکی گرد هم می‌آیند و به همان صورت راهی بازار می‌شوند تا نیاز ابتدایی کسانی را که فقط به یک کامپیوتر محتاج هستند، جوابگو باشند. لپ‌تاپ ۱۵اینچی آیدیاپد ۳۱۰ (Ideapad 310) از برند لنوو (Lenovo) کاملا چنین محصولی است؛ البته گاهی اوقات هم چیزهای خاصی از خود به نمایش می‌گذارد؛ اما در حالت کلی از همان قاعده‌ای که در ابتدا بیان شد پیروی می‌کند.

طراحی

رنگ اصلی به‌کاررفته در آیدیاپد ۳۱۰ مشکی است و در بعضی نقاط به سمت خاکستری و نوک مدادی هم گرایش پیدا می‌کند. بدنه‌ی دستگاه تماما از پلاستیک ساخته شده و آن‌قدر که باید و شاید استحکام ندارد. در بعضی نقاط به‌راحتی می‌توان با فشار انگشت، بدنه را به داخل فرو برد که در طول استفاده از لپ‌تاپ، تاثیر ناخوشایندی را در ذهن کاربر به جا می‌گذارد. در قسمت پشتی لپ‌تاپ، قسمت‌هایی برای دسترسی به هارددیسک و حافظه‌ی رم وجود دارد تا در صورت نیاز بتوانید سخت‌افزار را به‌راحتی ارتقا دهید. باتری هم طوری طراحی شده که قابل جداکردن نیست و با بدنه یکی شده ‌است.

این لپ‌تاپ ۲.۲ کیلوگرم وزن دارد و جزو لپ‌تاپ‌هایی با وزن معمولی محسوب می‌شود. زمانی که قصد دارید آیدیاپد ۳۱۰ را درون کوله‌پشتی یا کیف دستی قرار دهید و با خود به سر کار ببرید، تقریبا با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهید شد؛ چراکه این وزن برای یک لپ‌تاپ معمولی قابل قبول است؛ اما در صورت بر دوش‌داشتن این لپ‌تاپ در طولانی‌مدت، ممکن است کمی اذیت شوید.

سخت‌افزار

ازآنجایی‌که شرکت سازنده در تولید این مدل، تنوع زیادی ایجاد کرده و خواسته تا آیدیاپد ۳۱۰ را برای قشر زیادی از کاربران ارائه دهد، با مشخصات متنوعی از آن درون بازار مواجه خواهید شد. مهم این است که در تمام مدل‌های آیدیاپد ۳۱۰ از پردازنده‌های اینتل استفاده شده است و دارنده‌ی لپ‌تاپ می‌تواند اعلام کند که لپ‌تاپی مجهز به پردازنده‌های جدید و قوی در اختیار دارد. در این مدل، از نسخه‌ی Pentium-N4200 استفاده شده‌ که فرکانس آن ۱.۱ گیگاهرتز است. قدرت این پردازنده برای کارهای سبک و روزمره کافی است و در انجام کارهای خاص هم عملکرد نسبتا خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. در بخش پردازشگر گرافیگی از پردازنده‌ی AMD R5-M430 استفاده شده ‌است. این پردازنده‌ی گرافیکی همراه با دو گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی‌اش از لحاظ قدرت پردازشی در حد و اندازه‌ی کارت‌های گرافیکی بالارده نیست؛ اما می‌تواند کارهای ساده‌ای را که تنها برای گرفتن تصویر لازم است انجام دهد و گاهی هم بازی‌های ساده را اجرا کند.

در ادامه‌ی مشخصات فنی لپ‌تاپ به چهار گیگابایت رم DDR3 می‌رسیم؛ مقداری که برای یک لپ‌تاپ کارآمد امروزی در حداقل است. رم کمتر از این مقدار را نمی‌توان با خیال راحت به کسی که می‌خواهد استفاده‌ی معمولی از لپ‌تاپش داشته ‌باشد، توصیه کرد. با چهار گیگابایت رم، برنامه‌های سبک گرافیکی هم به‌خوبی اجرا می‌شوند و می‌توانید با خیال راحت چندین تب را درون مرورگر فایرفاکس یا کروم خود باز کنید؛ بدون اینکه کامپیوترتان هنگ کند یا از سرعتش کم شود. وقتی به مقوله‌ی فضای ذخیره‌سازی برسیم، اوضاع خیلی بهتر نیست؛ چراکه در این آیدیاپد ۳۱۰ از یک هارددیسک با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت استفاده شده ‌است. استفاده از چنین هارددیسکی در یک لپ‌تاپ با مشخصات عادی مناسب است و کسی که چنین لپ‌تاپی می‌خرد، عملا باید یک هارددیسک سیار هم تهیه کند. پرکردن یک هارد ۵۰۰ گیگابایتی کار سختی نیست و با چند فیلم و مقداری مدارک و اسناد این حافظه پر می‌شود. عمر باتری در حالتی که دایما از وای‌فای استفاده کنید و با حداکثر روشنایی نمایشگر، درون صفحات اینترنتی بچرخید، به پنج ساعت و نیم خواهد رسید.

نمایشگر و اسپیکرها

نمایشگری که در آیدیاپد ۳۱۰ داریم از نوع HD است و نهایت دقت‌ تصویرش ۱۳۶۶x۷۶۸ پیکسل است. این نمایشگر از نوع براق است و درعین‌حال که برای فیلم‌دیدن در محیط‌های تاریک ایدئال است، در محیط‌های روشن و در معرض نور آفتاب، شما را کلافه خواهد کرد. اگر از این نمایشگر آن‌قدر دل خوشی ندارید، می‌توانید به کمک پورت‌های تصویر که در قسمت بعد به آن‌ها خواهیم پرداخت، از نمایشگرهای بزرگ‌تری برای دیدن تصویر استفاده کنید. به دلیل استفاده از پنل TN ، نباید انتظار زاویه‌ی دید خیلی زیاد را داشته باشید؛ یعنی در صورت نگاه‌کردن به مانیتور از زاویه‌های خیلی تند، ایجاد کمی تغییر در رنگ‌های آن کاملا قابل انتظار است و این امر از ویژگی‌های پنل TN است.

اسپیکرهای استفاده‌شده در آیدیاپد ۳۱۰ می‌توانند صدای استریوی همراه با فناوری دالبی (Dolby) را پخش کنند. فناوری دالبی با استفاده از نرم‌افزاری که روی کامپیوتر نصب می‌شود، قابل فعال‌شدن است و می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مجازی‌سازی، حس قرارگرفتن در محیط را به نحوی شبیه‌سازی کند. این کیفیت صدا را که با نمایشگر ۱۵.۶اینچی لپ‌تاپ ترکیب کنید، دستگاهی خواهید داشت که برای تماشای فیلم‌های سینمایی و گوش‌دادن به موزیک در صدای بلند، خیلی خوب جواب می‌دهد.

کیبورد و تاچ‌پد

لنوو این لپ‌تاپ را به یک کیبورد جزیره‌ای مجهز کرده که کلیدهای آن به شکل مربعی هستند و سطح نسبتا تختی دارند؛ البته یک انحنای خیلی خفیف روی کلیدها احساس می‌شود که هنگام تایپ‌کردن حس بهتری را ایجاد می‌کند. برای فشردن کلیدها به نیروی کمی نیاز است و به‌راحتی می‌توانید یک متن طولانی را با کیبورد لپ‌تاپ خود تایپ کنید. تاچ‌پدی که در پایین کیبورد مشاهده می‌شود، ابعاد ۱۰x۵.۳ سانتی‌متری دارد و فضای مناسبی را برای حرکت‌دادن انگشت فراهم می‌کند. حرکت‌دادن انگشت روی تاچ‌پد به‌سادگی امکان‌پذیر است و به دلیل اصطکاک کم سطح تاچ‌پد، در جابه‌جاشدن بین منوها سرعت زیادی را تجربه خواهید کرد. این تاچ‌پد به قابلیت دریافت چند لمس هم‌زمان نیز مجهز است؛ درنتیجه می‌توان از دستورات حرکتی (Gesture) ویندوز ۱۰ هم در آن بهره برد. برای کلیک‌های چپ و راست، کلیدهای مجزایی در پایین تاچ‌پد در اختیار خواهید داشت که با یک نوار عمودی، حدفاصل بین دو کلیک را مشخص می‌کند.

پورت‌ها

در سمت چپ لپ‌تاپ، یک پورت VGA و یک پورت HDMI برای انتقال تصویر وجود دارد که با استفاده از این دو پورت می‌توانید تصویر را به انواع نمایشگرهای بزرگ‌تر و ویدیو پروژکتورها انتقال دهید. یک عدد پورت LAN برای اتصال به شبکه‌ی کابلی هم در این قسمت وجود دارد که با یک درپوش فنری در حالت عادی، نیمی از آن پوشانده می‌شود تا فقط هنگام استفاده، به صورت کامل باز باشد. یک پورت USB 3.0 و یک کارت‌خوان حافظه‌ی SD  هم در این قسمت داریم و درنهایت به میکروفون و جک ۳.۵میلی‌متری هدفون می‌رسیم. در سمت راست، تنها دو پورت USB 2.0 را شاهد هستیم که با یک درایو نوری DVD تکمیل شده‌اند. تمام پورت‌های به‌کاررفته در این لپ‌تاپ، کاملا مطابق انتظار هستند و هیچ ویژگی جذاب و هیجان‌انگیزی در مورد آن‌ها وجود ندارد. یک کارت شبکه‌ با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac در اختیار لپ‌تاپ است تا بتواند با بالاترین سرعت ممکن به شبکه‌های خانگی و اداری وصلتان کند. این نوع استاندارد، حداقل سه‌برابر سریع‌تر از استانداردهای قدیمی‌تر b/g/n  است و می‌تواند لذت استریم‌کردن ویدیو و دانلود را برایتان به ارمغان بیاورد.

نتیجه‌گیری

آیدیاپد ۳۱۰ لپ‌تاپی است که برای انجام کارهای ساده و روزمره مناسب است؛ منظورمان آن دست از کارهایی است که هنگام استفاده‌ی جدی یا نیمه‌جدی با یک کامپیوتر انجام می‌شود. اگر می‌خواهید لپ‌تاپی بخرید که در تهیه و ویرایش اسناد اداری به کارتان بیاید و هنگام وب‌گردی آخ نگوید و بتواند فیلم‌ها را با کیفیت خوب نمایش دهد و در عین حال، گاهی هم برنامه‌های جدید و خاص را اجرا کند، می‌توانید روی این محصول حساب باز کنید. البته باید به علاقه‌مندان سینما و کسانی که برای دنبال‌کردن جدی‌تر سینما به فکر خرید یک لپ‌تاپ جدید هستند، با جرئت بیشتری این لپ‌تاپ را توصیه کرد. تنها استفاده‌ای که می‌توان برای هارد ۵۰۰ گیگابایتی این مدل از آیدیاپد ۳۱۰ تعریف کرد، آرشیوکردن عکس، فایل و تعدادی فیلم است. توصیه‌ی نهایی ما این است که تنها یک کاربرعادی به سراغ مدل حاضر برود و لاغیر!

مشخصات کالاLenovo Ideapad 310 – M – 15 inch Laptop

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد

    ۲۲.۹ × ۲۶۰ × ۳۷۹ میلی‌متر
  • وزن

    ۲.۲ کیلوگرم

پردازنده مرکزی

  • سازنده پردازنده

    Intel

  • سری پردازنده

    Pentium

  • مدل پردازنده

    N4200
  • محدوده سرعت پردازنده

    تا ۲.0GHz

  • فرکانس پردازنده

    ۱.۱GHz up to 2.5 GHz

  • حافظه Cache

    ۲ مگابایت

حافظه RAM

  • ظرفیت حافظه RAM

    ۴ گیگابایت

  • نوع حافظه RAM

    DDR3

حافظه داخلی

  • ظرفیت حافظه داخلی

    ۵۰۰ گیگابایت

  • نوع حافظه داخلی

    هارد دیسک

  • مشخصات حافظه داخلی

    ۵۴۰۰RPM

پردازنده گرافیکی

  • سازنده پردازنده گرافیکی

    AMD

  • مدل پردازنده گرافیکی

    Radeon R5 M430
  • حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی

    ۲GB

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه نمایش

    ۱۵.۶ اینچ

  • نوع صفحه نمایش

    TFT LED-backlit LCD

  • دقت صفحه نمایش

    HD|1366×768

  • صفحه نمایش مات

    خیر

  • صفحه نمایش لمسی

    خیر

  • توضیحات صفحه نمایش

    نسبت تصویر ۱۶:۹

امکانات


  • درایو نوری

    DVD-RW

  • توضیحات درایو نوری

    ۹.0MM SUPER MULTI

  • وبکم

    دارد

  • توضیحات وبکم

    HD 720P WITH SINGLE MIC
  • مشخصات اسپیکر

    دو بلندگوی داخلی با تکنولوژی Dolby Audio
  • کیبورد با نور پس زمینه

    ندارد

  • مشخصات تاچ پد

    پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی
  • حسگر اثر انگشت

    ندارد


  • کارت خوان

    دارد

  • مودم

    بدون مودم

  • شبکه بی سیم Wi-Fi

    دارد

  • توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi

    ۸۰۲.۱۱ac

  • بلوتوث

    بلوتوث داخلی

  • پورت شبکه Ethernet

    دارد

  • توضیحات پورت شبکه Ethernet

    ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰
  • پورت VGA

    دارد


  • پورت HDMI

    دارد

  • پورت USB Type-C

    ندارد


  • تعداد پورت USB 3.0

    ۱

  • تعداد پورت USB 2.0

    ۲
  • پورت Thunderbolt

    ندارد

  • پورت Serial

    ندارد

  • پورت USB 4.0

    ندارد

سایر مشخصات

  • طبقه‌بندی

    کاربری عمومی

  • نوع باتری

    ۲ سلولی

  • شارژدهی باتری

    ۵:۰۰ ساعت
  • توضیحات باتری

    باتری لیتیوم‌یون با ظرفیت ۳۰ وات‌ساعت

  • سیستم عامل

    بدون سیستم‌عامل

  • توضیحات سیستم عامل

    DOS
  • اقلام همراه لپ تاپ

    شارژر و کابل برق


  • دفترچه راهنما

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *