مرگ ستاره یکی از دراماتیک‌ترین و خشن‌ترین رویدادها در کیهان است، بتازگی اخترشناسان به طرز بی سابقه‌ای شاهد مرگ انفجاری یک ستارل غول‌پیکر بودند. دانشمندان ستاره SN ۲۰۲۰tlf که جرمی ۱۰ برابر خورشید دارد را در ۱۳۰ روز آخر عمرش مشاهده کردند. این ستاره در کهکشانی در فاصلۀ ۱۲۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، این ستاره قبل از فروپاشی به یک ابرنواختر نوع دوم، به شکلی چشمگیر خودش را تخریب کرد.

محققان دانشگاه «نورث وسترن» و دانشگاه «کالیفرنیا» اعلام کردند که برای اولین بار موفق به مشاهده پایان انفجاری زندگی یک ستاره غول سرخ شدند و مرگ این ابر ستاره را در حین فروپاشی و تبدیل به یک ابرنواختر نوع دوم ثبت کردند. یک اَبَرنواَختر نوع دو  نتیجه فروریزش سریع و انفجار شدید یک ستارهٔ سنگین است. وجه تمایز ابرنواخترهای نوع دوم نسبت به دیگر ابرنواخترها، حضور هیدروژن در طیف‌ آنها است .پیش از این، محققان بر این باور بودند که ستاره‌های غول سرخ بی سروصدا می‌میرند و برای مدتی قبل از تبدیل شدن به ابرنواختر محو می‌شوند اما اکنون این محققان می گویند که تابش درخشان مشاهده شده از این ابرغول سرخ را در سال قبل از مرگش رصد کردند.


این ستاره نخستین‌بار توسط موسسه نجوم دانشگاه هاوایی Pan-STARRS در تابستان ۲۰۲۰ به دلیل میزان نور تابیده شده از آن شناسایی شد. این تابش نشان می دهد که تغییرات قابل توجهی در ساختار داخلی آن وجود داشته که باعث بیرون راندن شدید گاز در لحظاتی درست قبل از فروپاشی آن شده است.