شرکت Bzigo لیزری را با قیمت ۲۰۰ دلار معرفی کرده که می‌تواند جای پشه‌ها را پیدا کرده و به گوشی کاربر نوتیفیکیشن بفرستد، اما نمی‌تواند خودش از شر این حشره‌های موذی خلاص شود.
   
شاید برایتان جالب باشد بدانید هیچ موجود زنده‌ای در طول تاریخ به اندازه‌ی پشه‌ها آدم نکشته است. این حشره‌های موذی با نیش خود نه‌تنها باعث اذیت و آزار ما می‌شوند، بلکه بیماری‌های خطرناکی مثل مالاریا، تب زرد و زیکا را بین هزاران نفر در سراسر دنیا منتقل می‌کنند.

برای مقابله با مشکل پشه‌های سمج، راه‌حل‌های زیادی ارائه شده که یکی از آن‌ها امسال در رویداد CES توسط شرکت استارتاپ آمریکایی Bzigo معرفی شد؛ یک لیزر از نوع LED فروسرخ مجهز به دوربین واید با رزولوشن بالا و هوش مصنوعی پیشرفته‌ای که به گفته‌ی سازنده، قادر است با تجزیه‌و‌تحلیل الگوهای حرکتی، تفاوت بین پشه و ذرات گردوغبار را تشخیص دهد.

کارکرد این لیزر بسیار ساده است؛ بعد از اینکه هوش مصنوعی‌اش حضور پشه را تشخیص داد، با نور لیزر جای آن را مشخص می‌کند و بعد نوتیفیکشنی به گوشی کاربر می‌فرستد تا خود را برای کشتن پشه آماده کند.

واقعیت این است که این دستگاه هیچ کاری برای انهدام این حشرات موذی انجام نمی‌دهد و همچنان وظیفه‌ی دشوار کشتن پشه‌ها به دوش ما است. شرکت سازنده به کاربران اطمینان‌خاطر می‌دهد که این لیزر «کاملاً بی‌خطر» است؛ هم برای ما و متأسفانه هم برای پشه‌ها. البته منطق این تصمیم‌گیری Bzigo کاملاً واضح است؛ تصوّر اینکه دستگاهی با قدرت انهدام پشه‌ها اشتباهی لیزرش را روی ما بیندازد، نگرانی‌های سلامتی و قانونی زیادی در پی خواهد داشت.

مدیر فروش Bzigo در تبلیغ محصول خود گفت: «چالش اصلی پیدا کردن پشه‌ها است وگرنه کشتن آن‌ها بخش ساده‌ی ماجرا است. همین که لیزر Bzigo جای آن‌ها را نشان دهد،‌ می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را بکشید.» این حرف برای افرادی که در کشتن پشه‌ها به‌‌هیچ عنوان ماهر نیستند، چندان ترغیب‌کننده به‌ نظر نمی‌رسد. از طرفی، این محصول بیهوده، ۱۹۹ دلار قیمت دارد و شرکت سازنده ادعا کرده که همین حالا هزاران نفر آن را پیش‌خرید کرده‌اند.

البته اگر این شرکت واقعاً بتواند محصول ۱۹۹ دلاری کاملاً بی‌فایده‌اش را به هزاران نفر بفروشد، باید به تیم مارکتینگ آن آفرین گفت؛ اما این را هم باید در نظر گرفت که پشه‌ها تنها زمانی که ما در خواب هستیم، فعال هستند و حتی اگر لیزر، نوتیفیکیشن کشف پشه را به گوشی ما بفرستد، بعید می‌دانم کسی حاضر باشد برای کشتن پشه از خواب خوش بیدار شود.

از آن طرف، باید به مسائل اقتصادی و زیست‌‌محیطی نیز فکر کرد. این لیزرهای بی‌مصرف تا ده سال آینده سر از گورستان پسماند در‌می‌آوردند، بدون اینکه حتی یک پشه کشته باشند یا جان کسی را از مرگ نجات داده باشند. آیا واقعاً صرف ۲۰۰ دلار برای چنین محصولی منطقی است؟