دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

فیلمی از سفر فضایی “تلسکوپ جیمز وب”

فیلمی از سفر فضایی “تلسکوپ جیمز وب”

یک اخترفیزیک‌دان ایتالیایی با ترکیب تصاویر ثبت‌شده از “تلسکوپ فضایی جیمز وب”، فیلم کوتاهی از حرکت آن در فضا ارائه داده است.
 به نقل از اسپیس، به لطف تصاویر ثبت‌شده با یک تلسکوپ رباتیک روی زمین، اکنون می‌توان حرکت “تلسکوپ فضایی جیمز وب” (James Webb Space Telescope) ناسا را تماشا کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که حاصل دهه‌ها تلاش مشترک ناسا، “آژانس فضایی اروپا” (ESA) و “آژانس فضایی کانادا” (CSA) است، در ساعات ابتدایی روز ۲۵ دسامبر پرتاب شد. “جیانلوکا ماسی” (Gianluca Masi)، اخترفیزیکدان ایتالیایی با استفاده از یک تلسکوپ رباتیک، سفر جیمز وب در فضا را مشاهده کرد.

ماسی، برخی از تصاویر ثبت‌شده را در قالب یک فیلم کوتاه ترکیب کرد. در این فیلم کوتاه، جیمز وب را می‌توان مانند یک نقطه سفید کوچک مشاهده کرد.

فیلمی از سفر فضایی "تلسکوپ جیمز وب"

ویدئوی ماسی، جیمز وب را در مسیر رسیدن به مقصد نهایی خود نشان می‌دهد که یک نقطه پایدار گرانشی در فضا موسوم به “نقطه لاگرانژ زمین-خورشید ۲” (L2) است و در فاصله‌ی حدود ۱/۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.

تلسکوپ رباتیک برای فیلم گرفتن از جیمز وب، حرکت آن را در سراسر آسمان ردیابی کرد. ماسی، این تصاویر را با استفاده از تلسکوپ رباتیک موسوم به “النا” (Elena) ثبت کرد که در “پروژه تلسکوپ مجازی” (VTP) در ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان زمان که ماسی به گردآوری این مشاهدات مشغول بود، تلسکوپ جیمز وب نیز “برج قابل‌استقرار” (deployable tower assembly) یا (DTA) خود را گسترده کرد. این مرحله‌، فضای لازم را برای تلسکوپ فراهم کرد تا استقرار آفتابگیر بزرگ خود را آغاز کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *