دانگ‌ فنگ سدان الکتریکی جدیدی بنام فوکانگ ES600 را معرفی کرده که بر اساس پژو ۴۰۸ ساخته شده است. این خودرو اواخر امسال در چین عرضه خواهد شد. فوکانگ (Fukang) در دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ نام آشنایی در چین بود. این در اصل نام نسخه چینی سیتروئن ZX بود که توسط جوینت ونچر دانگ‌ فنگ-سیتروئن تولید می‌شد. فوکانگ یکی از اولین خودروهای مقرون‌به‌صرفه تولید انبوهی بود که در چین عرضه شد. در اواسط دهه ۲۰۰۰ اما نام فوکانگ با نام فرانسوی‌تر الیزه جایگزین شد.

سپس سال گذشته، دانگ‌ فنگ-سیتروئن بی‌سروصدا نام فوکانگ را در قالب یک زیر برند الکتریکی بنام دانگ‌ فنگ-فوکانگ احیا کرد. این زیر برند لوگوی خاص خود را دارد و به‌طور کامل متعلق به دانگ‌ فنگ-سیتروئن است. دانگ‌ فنگ-فوکانگ در حال حاضر دو محصول دارد. خودروی اول فوکانگ e Elysee است که بر اساس سیتروئن الیزه بنزینی ساخته شده است. این خودرو با ۶۱ یا ۸۲ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود، برد آن حدود ۳۰۰ کیلومتر است و قیمت آن از ۱۲۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۰ هزار دلار آغاز می‌شود.

خودروی دوم هم فوکانگ ES500 است که قبلاً با نام دانگ‌ فنگ ES500 شناخته می‌شد. این خودرو عمدتاً به شرکت‌های تاکسیرانی و آموزشگاه‌های رانندگی فروخته می‌شود. این سدان الکتریکی ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد، برد آن ۴۲۰ کیلومتر اعلام شده و قیمت آن از ۲۲,۳۰۰ دلار آغاز می‌شود.

حال نیز فوکانگ سدان جدید ES600 را معرفی کرده که پرچم‌دار این برند محسوب می‌شود. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، این خودرو بر اساس پژو ۴۰۸ بنزینی ساخته شده و تغییرات ظاهری آن جزئی است. بزرگ‌ترین تفاوت ظاهری ES600 با ۴۰۸ در دماغه آن با جلوپنجره جدید مسدود با درگاه شارژ، سپر جدید و کاپوت جدید دیده می‌شود و در دیگر قسمت‌ها تقریباً با ۴۰۸ یکسان است. حتی رینگ‌های ES600 هم با همتای بنزینی خود یکسان است.

پژو ۴۰۸ هم‌اکنون به خودروی سالخورده‌ای تبدیل شده زیرا تولید آن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و جایگزین آن در راه است اما هر خودرویی در چین دوره عمر دوم و سومی دارد که این یعنی هرچند شاید عمر این ۴۰۸ پیر به پایان برسد اما در دانگ‌ فنگ-فوکال ES600 همچنان زنده خواهد ماند. این خودرو از همان موتور الکتریکی ۱۵۰ اسب بخاری مدل ES500 استفاده خواهد کرد اما ازآنجایی‌که ES600 خودروی بزرگ‌تری است، حداکثر سرعت آن تنها ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. وزن این خودرو ۱۵۷۳ کیلوگرم اعلام شده که به میزان قابل‌توجهی از پژو ۴۰۸ با ۱۳۲۵ کیلوگرم سنگین‌تر است. ازآنجایی‌که ES600 خودروی لوکس‌تری است، انتظار می‌رود برخلاف ES500 بیشتر خریداران خصوصی را هدف قرار داده باشد یعنی بازاری که رقابت شدیدی در آن جریان دارد.

هرچند بازگشت نام فوکانگ اتفاق خوبی است اما استفاده از این نام برای خودروهای الکتریکی ساده‌ای که بر اساس خودروهای بنزینی قدیمی یا کنار گذاشته شده ساخته شده‌اند کمی ناراحت‌کننده است. شاید بهتر بود دانگ‌ فنگ-سیتروئن عاقلانه‌تر عمل می‌کرد و از نام فوکانگ برای یک برند نوآورانه‌تر با خودروهای الکتریکی کاملاً جدید استفاده می‌کرد.