دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

فضاپیمای رباتیک روسی از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» جدا شد

فضاپیمای رباتیک روسی از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» جدا شد

فضاپیمای رباتیک روسی که دچار نشت مایع خنک‌کننده شده بود، اواخر روز ۱۷ فوریه از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» جدا شد در حالی که یک فضانورد از آن عکس گرفت و به دنبال یافتن نشانه‌هایی از آسیب بود.

  به نقل از اسپیس، فضاپیمای «پراگرس»(Progress) که ناسا آن را «پراگرس ۸۲»(Progress 82) و «آژانس فضایی روسیه»(Roscosmos) آن را «پراگرس ام‌اس-۲۱»(Progress MS-21) می‌نامد، پس از گذراندن نزدیک به چهار ماه در آزمایشگاه مداری، در ۱۷ فوریه ساعت ۹:۲۶ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی از ماژول «پویسک»(Poisk) «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) جدا شد. این حرکت، هفت روز پس از آن اتفاق افتاد که مهندسان آژانس فضایی روسیه در ۱۱ فوریه، نشت مایع خنک‌کننده را در فضاپیمای بدون سرنشین پراگرس گزارش دادند. این مشکل، فضانوردان را بر آن داشت تا یک بازرسی تصویری را با کمک یک بازوی رباتیک برای یافتن نشانه‌های آسیب در فضاپیما انجام دهند.

«جف آرند»(Jeff Arend)، مدیر دفتر مهندسی و ادغام ایستگاه فضایی بین‌المللی در «مرکز فضایی جانسون»(JSC) ناسا، روز جمعه در یک نشست خبری گفت: دلیل نشت مایع خنک‌کننده، توسط متخصصان ناسا و همتایان آنها در آژانس فضایی روسیه در حال بررسی است. بازرسی اوایل این هفته، با استفاده از بازوی رباتیک «کانادارم۲»(Canadarm2) برای جمع‌آوری تصاویری از منطقه مشکوک کامل شد و گروه‌ها در حال ارزیابی آن تصاویر هستند.

پس از اینکه پراگرس ۸۲ از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد، فضانوردان حاضر در ایستگاه به فضاپیما فرمان دادند که ۱۸۰ درجه بچرخد تا بتوانند عکس‌های بیشتری را از فضاپیمای نشت‌کننده بگیرند.


پراگرس ۸۲ پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی

مقامات آژانس فضایی روسیه در بیانیه‌ای نوشتند: پس از جدا شدن فضاپیمای پراگرس ام‌اس-۲۱ از ماژول پویسک ایستگاه فضایی بین‌المللی، سطح بیرونی آن مورد بررسی قرار گرفت. هیچ آسیب بصری پیدا نشد.

آژانس فضایی روسیه ابتدا قصد داشت فضاپیمای یک‌بارمصرف پراگرس ۸۲ را اواخر جمعه شب از مدار خارج کند اما پس از جدا شدن آن، مقامات درباره گزینه‌های بیشتری برای فضاپیما صحبت کردند؛ از جمله اینکه احتمالا آن را دوباره به ماژول «پریچال»(Prichal) ساخت روسیه در ایستگاه متصل کنند تا بازرسی‌های بیشتری در مورد آن صورت بگیرد.

در نهایت، آژانس فضایی روسیه تصمیم گرفت فضاپیما را طبق برنامه‌ریزی بر فراز اقیانوس آرام فرود بیاورد. این آژانس فضایی در یک پست تلگرامی نوشت: گنجاندن موتور پراگرس ام‌اس-۲۱ برای کاهش سرعت خروج از مدار، برای ۱۹ فوریه در ساعت ۰۶:۱۵ به وقت مسکو برنامه‌ریزی شده است. در نتیجه این کار، فضاپیما به جو وارد می‌شود و منهدم می‌گردد.

نشت مایع خنک‌کننده در پراگرس ۸۲، دومین مورد نشت یک فضاپیمای روسی از ماه دسامبر در ایستگاه فضایی بین‌المللی است که درست پس از ورود فضاپیمای «پراگرس ۸۳»(Progress 83) در هفته گذشته رخ داد. نخستین مورد نشت مایع خنک‌کننده در یک فضاپیمای روسی، نشت کپسول «سایوز ام‌اس-۲۲»(Soyuz MS-22) در ۱۴ دسامبر بود که باعث شد سه خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی، هیچ وسیله نقلیه‌ای برای بازگشت به خانه نداشته باشند.

مهندسان آژانس فضایی روسیه تشخیص داده‌اند که برخورد یک ریزشهاب‌سنگ احتمالا باعث نشت مایع خنک‌کننده در کپسول سرنشین‌دار سایوز شده اما علت نشت پراگرس ۸۲ هنوز مشخص نشده است. آژانس فضایی روسیه ابتدا قصد داشت در ۲۰ فوریه، یک سایوز جایگزین را برای خدمه سرگردان شامل «سرگئی پروکوپیف»(Sergey Prokopyev) و «دیمیتری پتلین»(Dmitri Petelin)، فضانوردان روسیه و «فرانک روبیو»(Frank Rubio)، فضانورد ناسا به فضا بفرستد. پس از مشخص شدن نشت مایع خنک‌کننده پراگرس ۸۲، این پرتاب تا ماه مارس به تعویق افتاد.

ناسا در بیانیه ۱۵ فوریه نوشت: تاریخ پرتاب فضاپیمای جایگزین «سایوز ام‌اس-۲۳» بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین‌المللی در دست بررسی است.

آرند گفت که نشت مایع خنک‌کننده فضاپیمای پراگرس ۸۲، بر سیستم‌های اویونیک خودکار که فضاپیما را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد اما فضاپیما احتمالا می‌تواند به طور ایمن از مدار بیرون بیاید.

وی افزود: همکاران روسی ما ارزیابی‌هایی را در مورد مدت زمانی که فضاپیما می‌تواند بدون مایع خنک‌کننده کار کند، انجام داده‌اند. ما باور داریم که همه سیستم‌های اویونیک طبق برنامه عمل می‌کنند و این موضوع اصلا هیچ تاثیری بر سیستم پیش‌رانش نداشته است. ما بسیار مطمئن هستیم که کنترل فضاپیما، نرمال خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *