دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

فضاپیمای “تیانژو ۵” چین پرتاب شد

فضاپیمای “تیانژو ۵” چین پرتاب شد

چین یک فضاپیمای باری جدید را به ایستگاه فضایی تازه تکمیل‌شده خود پرتاب کرده است تا برای ماموریت سرنشین‌دار پیش رو آماده شود.

  به نقل از اسپیس، فضاپیمای باری “تیانژو ۵”(Tianzhou 5) از مرکز راه‌اندازی فضایی “ون‌چانگ”(Wenchang) در استان هاینان در جنوب چین، بر فراز موشک “لانگ مارچ ۷”(Long March 7) بلند شد.

انتظار می‌رود که این فضاپیمای باری ۱۰.۶ متری، حدود ۶.۵ ساعت پس از پرتاب به ایستگاه فضایی “تیانگونگ”(Tiangong) بپیوندد.

فضاپیمای باری تیانژو ۵ حدود ۱۳۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت بار آن تقریبا ۶۹۰۰ کیلوگرم است. ماموریت تیانژو ۵، مایحتاج مورد نیاز برای ماموریت سرنشین‌دار “شنژو۱۵” (Shenzhou 15) را تحویل خواهد داد که احتمالا تا پایان نوامبر به فضا پرتاب می‌شود.

پیش از پرتاب، اطلاعات دقیقی در مورد محموله منتشر نشده بود اما انتظار می‌رود که تیانژو ۵، سوخت ایستگاه فضایی را همراه با غذا و مواد لازم برای فضانوردان حمل کند. پیمانکار اصلی فضایی چین فاش کرد که این فضاپیما پنج ماهواره “کیوب‌ست”(cubesat) و پنج آزمایش دیگر را نیز به عنوان بخشی از مأموریت خود به تیانگونگ خواهد برد.

چین در ماه‌های اخیر، دو ماژول را راه‌اندازی کرد تا به ماژول “تیانه”(Tianhe) بپیوندد. این ماموریت‌های بزرگ نشان‌دهنده تکمیل ایستگاه فضاییT شکل تیانگونگ است که در حال حاضر میزبان سه فضانورد ماموریت “شنژو۱۴”(Shenzhou 14)، “چن دونگ”(Chen Dong)، “لیو یانگ”(Liu Yang) و “کای شوژه”(Cai Xuzhe) است.

با وجود همه ماژول‌ها، سه فضانورد شنژو۱۴ می‌توانند پیش از پایان سال، از خدمه شنژو۱۵ که نام آنها فاش نشده است، استقبال کنند و نخستین تحویل خدمه تیانگونگ را انجام دهند.

چین قصد دارد تیانگونگ را حداقل برای یک دهه دارای سرنشین و عملیاتی نگه دارد. این بدان معناست که باید بیشتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی دوام بیاورد و احتمالا به تنها ایستگاه فضایی در مدار بالای زمین تبدیل شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *