آنا/ حتماً نام تُهی‌خار یا سیلَکانت(Colacanth) ماهی شگفت‌انگیزی که تصور می‌شد ۶۶ میلیون سال پیش همراه با دایناسورها منقرض شده است را شنیده‌اید. سال ۱۹۳۸ به طور غیرمنتظره‌ای یک نمونه از این ماهی در سواحل شرقی آفریقای جنوبی زنده و سالم پیدا شد و از آن زمان این ماهی مایه شگفتی بسیاری بوده است. اما دانشمندان می‌گویند شگفتی‌های بیشتری را در ارتباط با این ماهی یافته‌اند.
از سیلَکانت‌ها تنها ۲ گونه زنده وجود دارد که هر ۲ با خطر انقراض مواجه هستند. گروهی از دانشمندان ماهی سیلَکانت‌ را در معرض خطرترین گونه جانوری روی زمین خوانده‌اند و به همین علت تحقیقات بسیاری در رابطه با آنها صورت می‌پذیرد.

ماهی‌هایی با بارداری ۵ ساله!
تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان در قالب یک مطالعه جدید انجام گرفته است رازهای تازه‌ای را در رابطه با این ماهی‌های بزرگ در اعماق دریا آشکار می‌کند. آنها عمری تقریباً ۵ برابر بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد دارند(عمری در حدود یک قرن) و ضمناً بارداری ماهی‌های ماده به مدت ۵ سال طول می‌کشد(طولانی‌ترین زمان شناخته‌شده در بین تمام موجودات).

دانشمندان با تمرکز بر روی یکی از دو گونه زنده سیلَکانت به این مسئله عجیب پی بردند که این جاندار با کمترین سرعت در بین ماهی‌ها رشد پیدا می‌کند و تا ۵۵ سالگی به بلوغ جنسی نمی‌رسد! این زمان قابل توجه موجب می‌شود سن بارداری در آنها بسیار پایین بیاید.