آژانس فضایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات درباره ماموریت اکتشاف مریخ موسوم به ExoMars که به دلیل تحریم های ناشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تعلیق شده بود را مجددا از سر می گیرد.

 دیمیتری روگوزین، مدیر کل آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که شرکت فضایی دولتی روسکوسموس مذاکرات با آژانس فضایی اتحادیه اروپا درباره ماموریت اگزومارس را از سر گرفته است و با توجه به شرایط فعلی، امکان انجام این ماموریت زودتر از سال ۲۰۲۴ وجود ندارد.

به گفته وی، تجهیزات و سکوی فرود Kazachok برای این ماموریت مورد استفاده قرار گرفته و پتانسیل پرتاب این فضاپیما در سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

روگوزین در ادامه توضیحاتش گفت: همکاران ما در آژانس فضایی اتحادیه اروپا قول داده اند که از حامیان خود که کشورهای عضو اتحادیه هستند درخواست کنند تا فعالیت های مشترک به طور کامل آغاز شود. اگر آنها همکاری کرده و رضایت خود را اعلام کنند، ممکن است این ماموریت اجرا شود.

او احتمال موفقیت این سناریو را حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد برآورد کرده و پیش بینی می شود پاسخ نهایی این مذاکرات تا آخر ماه جاری میلادی مشخص شود.

به گفته وی، ماژول فرود Kazachok که توسط انجمن تحقیقات و تولید لاوچکین طراحی شده است، در هر صورت در اختیار آژانس فضایی اتحادیه اروپا قرار نگرفته و به روسیه بازگردانده خواهد شد.

پیش از این، آژانس فضایی اروپا اعلام کرده بود که احتمال اجرای عملیات پرتاب اگزومارس به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به دلیل وضعیت اوکراین، بعید است.

در مقابل دیمیتری روگوزین، مدیر کل آژانس فضایی روسیه به این موضع گیری اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و گفت روسیه می تواند به تنهایی یک ماموریت کامل به مریخ را طراحی و اجرا کند. کار بر روی این پروژه به زودی آغاز خواهد شد، ماموریت ما این است که با موشک حامل آنگارا-A5 از مرکز فضایی وستوچنی در خاور دور روسیه به سمت مریخ برویم.

در خاتمه گفتنی است که پنجره های پرتاب برای ماموریت مریخ هر دو سال یک بار باز می شود. بنابراین، اعزام ماموریت در سال آینده غیرممکن خواهد بود.