تیمی از پژوهشگران در قالب ماموریت جدید اکتشافی و علمی خود در قطب شمال نخستین سکوی شناور دائمی مقاوم در برابر یخ را در عرض های جغرافیایی شمالی اقیانوس منجمد شمالی ایجاد کردند.

سرویس مطبوعاتی موسسه تحقیقات قطب شمال و قطب جنوب روسیه اعلام کرد که ماموریت اکتشافی جدید این موسسه در قطب شمال، با هدف ایجاد کمپ علمی  روی یک قطعه شناور یخی در اقیانوس منجمد شمالی سازماندهی شده است.

در این بیانیه عنوان شد: اعضای تیم مطالعات علمی دریفت روسیه با عنوان قطب شمال ۴۱ ، اقدامات لازم را برای سازماندهی یک کمپ یخی علمی در کنار سکوی مقاوم در برابر یخ قطب شمال به پایان رساندند. در طول ماه اول رانش، دانشمندان تمام کارهای لازم را برای سازماندهی آزمایشگاه‌های علمی و مناطق آزمایشی انجام داده‌اند و به تازگی مأموریت‌های رصدی خود را  در این مرکز آغاز کرده ‌اند.

این کمپ علمی شامل مجموعه اقامتی مناسب و مجهز، بخش آزمایشگاهی ژئوفیزیک، تحقیقات یخ و هواشناسی، یک پایانه اقیانوس ‌شناسی، یک غرفه مغناطیسی، یک کارگاه، یک منطقه مورفومتریک یخ و یک منطقه آزمایشی توروس است. 

گفتنی است که این قطعه یخ شناور تنها در ماه اول، بیش از ۴۰۰ کیلومتر در قطب شمال رانده شده و دانشمندان با بهره گیری از این موقعیت موفق به جمع آوری داده های لازم برای درک فرآیندهای طبیعی در  این مناطق شده اند.

 الکساندر ماکاروف، مدیر پروژه فوق در این رابطه گفت: ساختار جدید کار و جایی که ما از سکوی مقاوم در برابر یخ استفاده می کنیم، به خانه ای دنج و امن برای کاوشگران قطبی تبدیل شده است. این مجموعه مدرن و مجهز، کارایی خود را به معنای واقعی کلمه از اولین مراحل ماموریت نشان می دهد. راه اندازی این سکوی شناور کمتر از یک ماه طول کشیده است.

این اردوگاه علمی در آینده نزدیک، یک مرکز استراتژیک و مهم برای مطالعات قطبی را فراهم کرده و محققان در حال حاضر تلاش می کنند با نصب یک سیستم اندازه گیری منحصر به فرد برای مطالعه نوسانات گسترده پوشش یخ ، واکنش یخچال های قطبی را به اختلالات جوی بررسی کنند. بر این اساس قرار است در ژانویه، یک باند فرودگاهی نیز در این مجموعه ساخته شود.

به گفته موسسه تحقیقات قطب شمال و قطب جنوب روسیه، اولین سکوی مقاوم در برابر یخ جهان، برای سفرهای سراسری سال در عرض های شمالی اقیانوس منجمد شمالی طراحی شده است.  به گزارش دیجیزا، به این ترتیب هنگام سفر به یک مکان تعیین شده در قطب، نیازی به استفاده از کشتی های ویژه یخ شکن نیست. این سکو می تواند تا دو سال حرکت کرده و سپس به بندر بازگردد.

در حال حاضر هلیکوپترهای تحقیقاتیمی توانند در این محل فرود آمده و دانشمندان قادرند در شرایط سخت محیطی و دمای منفی ۵۰ درجه و رطوبت ۸۵ درصدی منطقه به کار خود ادامه دهند.

به گزارش دیجیزا، حداقل سرعت این سکوی شناور، ۱۰ گره دریایی است. این مجموعه دارای ۱۴ خدمه است و می تواند ۳۴ دانشمند و پژوهشگر را در خود جای دهد. علاوه بر این امکان جا به جایی بیش از ۱۰ هزار تن تجهیزات نیز در این سکو وجود دارد.