دنیای پرهیجان موتورسیکلت‌ها با اسپرت‌بایک‌ها جذاب‌تر می‌شود. اسپرت‌بایک‌ها برای افزایش آدرنالین خونتان و احساس شتاب خارق‌العاده‌ای که تا به‌حال تجربه نکرده‌اید، بهترین گزینه هستند.

این اسپرت‌های دوچرخ با پرفورمنس بالا و پیشرانه‌های قدرتمندی که در بطن خود جا داده‌اند، شاهکارهای مهندسی صنعت موتورسیکلت به‌شمار می‌روند. در ادامه ۶ اسپرت‌بایک قدرتمند جهان را به‌انتخاب تیم خودرویمان به‌شما معرفی می‌کنیم.

قدرتمندترین کاوازاکی نینجا H۲R
قوی‌ترین و سریع‌ترین موتورسیکلت جهان، پرچمدار و گل سرسبد کمپانی کاوازاکی است. نینجا H۲R هایپربایک سریع و قدرتمند جهان است که در بدنه آن پیشرانه‌ فوق قدرتمندی قرار گرفته که مهندسی آن بی‌نظیر است.

در نسخه نینجا H۲R یک پیشرانه قدرتمند چهارسیلندر خطی به‌حجم ۹۹۸ سی‌سی قلب تپنده این هایپربایک را تشکیل می‌دهد. این انجین با دقت بالا طراحی شده و در ساخت آن از سبک‌ترین متریال‌ها مانند آلومینیوم، تیتانیوم و پوشش‌های کربنی استفاده شده تا وزن آن کاهش پیدا کند و راندمان موتور تا حد زیادی افزایش یابد.

مهندسان کاوازکی روی این پیشرانه چهارسیلندر ۹۹۸ سی‌سی سیستم پرخوران سوپرشارژ تعبیه کرده‌اند. درحقیقت در صنعت موتورسیکلت، نخستین‌بار است که در پیشرانه احتراق‌داخلی از سیستم پرخوران سوپرشارژ استفاده می‌شود.

با طراحی سوپرشارژ سانتریفیوژی و با توجه به‌سیستم پاشش سوخت انژکتوری، این موتور می‌تواند حداکثر ۳۱۰ اسب‌بخار قدرت را در ۱۴ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۱۵۶ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۲۵۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. البته این قدرت و گشتاور تحسین‌برانگیز را باید حاصل تغییراتی در ساختار موتور دانست.

برخی از این تغییرات عبارتند از اتاق احتراق با سیرکولیشن مثبت، نسبت تراکم ۸.۳ به‌یک، سیستم پاشش سوخت انژکتوری دوگانه (یکی در مانیفولد ورودی و دیگری روی دریچه‌گاز)، سیستم هوشمند جرقه‌زنی با شناسایی دقیق موقعیت پیستون، جرقه متناسب با شرایط کاری و طراحی ۱۶ سوپاپ تیتانیومی به‌همراه چرخ‌دنده‌های بهینه‌سازی‌شده برای سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها.

در نسخه‌های ۲۰۲۳ این هایپربایک، کمپانی کاوازاکی کیت اگزوز کامل به‌همراه هدرزهای تیتانیومی را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد که این امر سبب افزایش ۵ اسب‌بخاری توان و افزایش ۲ نیوتون‌متری گشتاور می‌شود.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۶ سرعته با کلاچ‌های چند صفحه‌ای مبتنی بر مکانیزم هیدرومکانیکی و با زنجیر اورینگ X به‌چرخ عقب منتقل می‌شود.

دوکاتی سوپرلجرا V۴
سال ۲۰۲۰ بود که اسپرت‌ساز ایتالیایی و فراری دنیای موتورسیکلت یعنی دوکاتی، اسپرت‌بایک قدرتمند خود را با نام سوپرلجرا V۴ رونمایی کرد. سوپرلجرا V۴ درحقیقت برپایه پانیگال V۴ طراحی و ساخته شده است.

قلب تپنده گربه خشمگین بولونیایی را یک موتور ۴ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی تنفس‌طبیعی با آرایش وی‌شکل تشکیل می‌دهد.

این موتور ۴ سیلندر وی‌شکل با زاویه ۹۰ درجه‌ای در بخش فوقانی خود، به‌ازای هر سیلندر ۴ سوپاپ را روی دو میل سوپاپ جای داده است.

این مجموعه با چرخ‌دنده‌های میانی و زنجیرتایم، پیکره اصلی سیستم زمان‌بندی متغیر هوشمند پیوسته سوپاپ‌ها را تشکیل می‌دهند. بر این اساس موتور ۴ سیلندر سوپرلجرا V۴ می‌تواند حداکثر ۲۲۴ اسب‌بخار قدرت را در ۱۵۲۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۱۱۶ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۱۷۵۰ آرپی‌ام فراهم کند. البته بر اساس آن‌چه کمپانی دوکاتی اعلام کرده، می‌توان با نصب اگزوز مسابقه‌ای (که شامل هدرزهای تیتانیومی و اگزوز حرفه‌ای بهینه‌سازی شده است) حداکثر قدرت این موتورسیکلت را به ۲۳۴ اسب‌بخار در ۱۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و گشتاور آن را به ۱۱۹ نیوتون‌متر در ۱۱۷۵۰ آرپی‌ام رساند.

البته این قدرت و گشتاور را باید در این پارامترها جست‌وجو کرد: نسبت قطر پیستون به‌کورس پیستون ( ۸۱ میلی‌متر در ۴۸.۴ میلی‌متر)، نسبت تراکم ۱۴ به‌یک (برای رسیدن به این عدد ایده‌آل، مهندسان قوای محرکه دوکاتی، اتاق احتراق را تا حد زیادی کوچک در نظر گرفته و پیستون‌ها را براساس سیرکولیشن یا جریان گردابی داخل سیلندر اتاق احتراق طراحی کرده‌اند)، طراحی سیستم ورودی هوای متغیر (سیستمی که مکانیزم آن الکترومکانیکی بوده و جریان ورودی به‌مانیفولد ورودی را بهبود می‌بخشد)، طراحی دو انژکتوری دوقلو (یکی روی دریچه‌گاز و دیگری در مانیفولد ورودی)، سامانه فوق هوشمند و پیشرفته جرقه‌زنی شمع‌ها و طراحی مدرن اگزوز و مانیفولد خروجی. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۶ سرعته با ضرایب کوتاه و مکانیزم تسریع‌کننده تعویض دنده دوکاتی، به‌چرخ عقب انتقال داده می‌شود.

آپریلیا RSV۴ ۱۱۰۰
آپریلیا به‌عنوان رقیب سرسخت هموطنش یعنی دوکاتی معرفی می‌شود. این کمپانی موتورسیکلت‌ساز اسپرت ایتالیایی، اسپرت‌بایک پرچمدار و محبوب خود یعنی RSV۴ را برای سال ۲۰۲۰ با تغییرات گسترده‌ای در بخش طراحی و فنی مواجه کرد.

این اسپرت‌بایک به‌عنوان یکی از رقبای سرسخت دوکاتی پانیگال به‌حساب می‌آید. مهندسان آپریلیا هیچ چیز برای دردانه خود کم نگذاشته‌اند. یک موتور ۴ سیلندر ۱۰۷۸ سی‌سی اتمسفریک با ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر و با آرایش وی‌شکل ۶۵ درجه‌ای، مرکز تولید نیروی این اسپرت‌بایک را تشکیل می‌دهد.

حداکثر توان خروجی این پیشرانه ۲۱۷ اسب‌بخار در ۱۳۲۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی آن ۱۲۲ نیوتون‌متر در ۱۱ هزار آرپی‌ام اعلام شده است.

مهندسان بخش قوای محرکه کمپانی آپریلیا برای دست‌یابی به‌این قدرت و گشتاور تغییراتی را روی پیشرانه اعمال کرده‌اند.

از جمله این تغییرات می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

طراحی دو میل‌سوپاپ با پوشش‌های کربنی الماسی (DLC)، طراحی یک کیت آیرودینامیکی ورود هوای فشرده در مانیفولد، طراحی ۸ انژکتوری برای چهارسیلندر، سیستم جرقه‌زنی الکترونیکی دیجیتال، کویل‌های نسل جدید که مستقیم روی شمع‌ها قرار دارند و طراحی اگزوز آلومینیومی با روکش تیتانیوم.

گیربکس ۶سرعته با ساختار کلاچ‌های چندصفحه‌ای و مکانیزم تسریع تعویض دنده‌های مکاهیدرولیکی، قدرت و گشتاور تولیدشده را به‌واسطه یک زنجیر سبک‌وزن آلیاژی به‌چرخ عقب منتقل می‌کند.

هوندا CBR۱۰۰۰RR
هوندا نامی آشنا و خوش‌آوازه در دنیای موتورسیکلت به‌شمار می‌رود که مهندسی منحصربه‌فرد محصولاتش، زبان‌زد خاص و عام است. اسپرت‌بایک این کمپانی یعنی CBR۱۰۰۰RR همواره در فهرست بهترین اسپرت‌بایک‌‎های جهان قرار دارد.

CBR۱۰۰۰RR جدید را باید شاهکار هوندا عنوان کرد؛ چراکه مهندسی پیشرفته این کمپانی مطرح سبب شده است این اسپرت‌بایک نسبت به‌نسل قبلی خود قدرتمندتر و با پرفورمنس بهتری ظاهر شود. کماکان موتور ۴ سیلندر خطی به‌حجم ۹۹۹.۹ سی‌سی با ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر، با محفظه احتراق بهبود یافته برای رسیدن به‌نسبت تراکم ۱۳ به یک، پیشرانه این اسپرت‌بایک هوندا را تشکیل می‌دهد.

البته حداکثر توان این پیشرانه ۲۱۵ اسب‌بخار در ۱۴۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن ۱۱۰ نیوتون‌‎متر در ۱۰۵۸۰ آرپی‌ام است.

بر اساس آن‌چه در مجله‌های معتبری همچون «سایکل‌نیوز» آمده، حداکثر توان خروجی این اسپرت‌بایک هوندا روی دستگاه دینامومتر به ۲۱۷ اسب‌بخار در ۱۴۷۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به ۱۱۳ نیوتون‌متر در ۱۱ هزار آرپی‌ام رسیده است. البته این قدرت و گشتاور بیشتر را باید به‌دلیل نصب کیت خاص اگزوز هوندا (سفارشی از کمپانی آکراپوییچ) دانست.

همچنین سیستم جدید میل‌سوپاپ نیمه‌چرخ‌دنده‌ای برای این پیشرانه ثبت اختراع شده که اتلاف انرژی و اصطکاک میان قطعات را ۳۵ درصد کاهش می‌‎دهد.

سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌های هوندا که در خودروهای این کمپانی با نام i-VTEC شناخته می‌شود، در این اسپرت‌‎بایک نیز به‌کار رفته است.

پاشش سوخت انژکتوری دوبل (یکی از انژکتورها روی دریچه‌گاز و دیگری در مانیفولد ورودی قرار دارد)، وجود سیستم هوشمند پایش هوای ورودی و سیستم کنترل کامپیوتری دیجیتال ترانزیستور با الگوبرداری سه‌بعدی، به‌تولید این قدرت و گشتاور بالا منتهی شده است.

گیربکس ۶ سرعته سکوئنشال با کلاچ‌های چندصفحه‌ای و با مکانیزم هیدرومکانیکی بهینه‌سازی‌شده، قدرت و گشتاور تولیدشده را به‌وسیله زنجیرهای سبک‌وزن اورینگ نسل جدید به‌چرخ عقب منتقل می‌کند.

ب‌ام‌و M۱۰۰۰RR
تنها باواریایی حاضر در این فهرست که با قدرت نسبتا بالای خود می‌تواند رقبای حاضر در این لیست را به‌خوبی مغلوب خود کند، M۱۰۰۰RR است. اگرچه پسوند M برای محصولات پرفورمنسی ب‌ام‌و برای اسپرت‌دوستان آشناست، اما این بار شاهد حضور یک باواریایی تمام اسپرت در دنیای موتورسیکلت‌ها هستیم.

صدای مهیج این اسپرت‌بایک ب‌ام‌و از یک موتور قوی نشات می‌گیرد؛ موتور ۴ سیلندر خطی به‌حجم ۹۹۹ سی‌سی تنفس‌طبیعی، قلب تپنده این باواریایی چابک را تشکیل می‌دهد.

با توجه به‌طراحی ۴ سوپاپ تیتانیومی به ازای هر سیلندر (درمجموع ۱۶ سوپاپ)، سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌های هوشمند ب‌ام‌و (ونوس‌های بهینه‌سازی‌شده)، نسبت تراکم ۱۳.۵ به‌یک، سیستم متغیر هوای ورودی، انژکتورهای نسل جدید (یکی در دریچه‌گاز و دیگری در ابتدای ورودی هوا به‌سیلندر)، قطر پیستون ۸۰ میلی‌متری در کورس پیستون ۴۹.۷ میلی‌متری و سیستم فوق هوشمند مدیریت جرقه‌زنی بر اساس شرایط جوی و شرایط کاری موتور، این موتورسیکلت می‌تواند حداکثر ۲۰۵ اسب‌بخار قدرت را در ۱۳هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۱۱۲.۵ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۱ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) تولید کند.

آن‌چه ساختار مهندسی این پیشرانه را مهیج می‌کند، طراحی پیستون‌های فورج‌شده و استفاده از متریال آلومینیوم و تیتانیوم کوت‌شده (ریخته‌گری به‌روش عملیات پرداخت) است که وزن کلی پیشرانه را ۳۵ درصد نسبت به‌پیشرانه‌های مشابه کاهش می‌دهد.

همچنین گیربکس ۶ سرعته با ضرایب کوتاه و با مکانیزم هیدرومکاترونیک و با ساختار کلاچ‌های بهینه‌سازی‌شده غوطه‌ور در روغن، این قدرت و گشتاور را به‌چرخ عقب منتقل می‌کند.

ضعیف‌ترین یاماها YFZ-R۱
ضعیف‌‎ترین اسپرت‌بایک حاضر در این لیست متعلق به‌کمپانی خوشنام یاماهاست. پرچمدار و نماد مهندسی این کمپانی مطرح یعنی YFZ-R۱ چیزهای مهمی در چنته دارد. قوای محرکه YZF-R۱ یک موتور ۴ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی اتسمفریک است.

اگرچه این پیشرانه از سال ۲۰۱۵ تنها دستخوش تغییرات اندکی قرار گرفته است، اما راندمان نسبتا بالایی دارد. این پیشرانه نیز همانند پیشرانه‌های ۴ سیلندر دیگر در این صنعت، ۱۶ سوپاپ دارد.

مهندسان یاماها هر ۱۶ سوپاپ را از جنس تیتانیوم ساخته‌اند. نسبت قطر به‌کورس پیستون ۷۹ میلی‌متر در ۵۰.۹ میلی‌متر، نسبت تراکم ۱۳ به‌یک و سیستم سوخت‌رسانی مبتنی بر انژکتورهای دوگانه برای سیلندرها از ویژگی‌های مهم این پیشرانه است. همچنین این پیشرانه می‌تواند حداکثر ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت را در ۱۲۸۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۰۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۸۸۰۰ آرپی‌ام در اختیار راکب خود قرار دهد.

گیربکس ۶ سرعته با کلاچ چندصفحه‌ای در کنار سیستم تسریع تعویض دنده هیدرولیکی قدرت را به‌چرخ عقب می‌رساند. البته ناگفته نماند که یاماها YFZ-R۱ دارای سیستم اگزوز مسابقه‌ای تیتانیومی است که صدای فوق مهیجی دارد و همین موضوع سبب شده است برای اسپرت‌دوستان بسیار محبوب باشد.