حدود یکسالیست که انتقادات رئیس پلیس راهور نسبت به کیفیت و بخصوص ایمنی خودروهای داخلی، به‌شدت افزایش پیدا کرده است. انتقاداتی که این اواخر، عکس‌العمل بسیاری را بدنبال داشته و به نوعی، دیگر کمتر شاهد انتقادات سردار هادیان‌فر نسبت به چند هفته گذشته هستیم.

اما همانطور که مستحضرید، یکی از ویژگی‌های یک مدیر، تاثیر رفتار او در ارکان سازمانی تحت مدیریتی خود است. وقتی رئیس پلیس راهور از کم ایمنی و بی‌کیفیتی خودروهای داخلی صحبت می‌کند، این سخنان او می‌تواند چند جنبه داشته باشد که به دو جمله اکتفا می‌کنیم:

۱- ای خودروساز، کیفیت و امنیت خودروهای تولیدی خود را ارتقاء بده!

۲- مردم نخرید تا خودروسازان کیفیت و ایمنی محصولاتش را ارتقاء دهد!

حال با جملات فوق، می‌توان نتیجه گرفت که اگر زمانی، پلیس راهنمایی و رانندگی قصد خرید خودروی سازمانی و یا به مزاح، خودرویی را برای جریمه رانندگان به کار بگیرد، این خودروها یا باید از خارج از کشور تامین شود و یا از ایمن‌ترین خودروهای داخلی استفاده کند. اما گویا صحبت های انتقادی رئیس پلیس راهور، حتی در سازمان تحت مدیریتی خودش هم تاثیری نداشته و باتوجه به تصاویری که به دستمان رسیده، می‌توان فهمید که پلیس، خودروی خارجی که هیچ، حتی خودرو داخلی ایمنی را نیز برای استفاده سازمانی خود در نظر نگرفته است!

از ویژگی برخی نهادهای نظامی، امدادی، پلیس و…، توانایی واردات خودرو بدون احتساب برخی تعرفه‌های گمرکیست. براساس برخی اخبار تایید نشده، متاسفانه در سال‌های گذشته، برخی از نهادهای امدادی، اقدام به واردات خودروهایی چون تویوتا هایلوکس و… به کشور نموده و در زمان بکارگیری، آن‌ها را با واسطه‌ای به سایر سازمان هایی با کاربری غیرملزوم واگذار کرده‌اند.

علی‌رغم این موضوع و باتوجه به اینکه پلیس اقدام به واردات خودروهای ایمن به کشور ننموده؛ ولی ای کاش از اتومبیل های داخلی با امنیت بالا استفاده می‌کرد. متاسفانه سورن پلاسی که برای کاربری پلیس در نظر گرفته شده، باتوجه به پلت‌فرم قدیمی و طراحی شاسی که در دهه‌های گذشته انجام شده، خودروی ایمنی در سال ۲۰۲۲ محسوب نمی‌شود.

پلیس می‌توانست بجای سورن پلاس، از خانواده تارا ایران خودرو استفاده نماید. خانواده خودروی تارا باتوجه به سازه و پلت‌فرم مشترکی که با پژو ۳۰۱ دارد، از ایمنی بسیار بالایی در مقایسه با سورن پلاس بهره می‌برد. با اینکه از نظر ایمنی شاسی و سازه، تارا در جایگاه پایین‌تری از شاهین سایپا قرار می‌گیرد؛ اما باتوجه به مجهز بودن این سوگلی ایران خودرو به سامانه کنترل پایداری، عملا امتیاز ایمنی بیشتری را کسب می‌نماید.

مشخصات سورن پلاس
سورن پلاس مجهز به موتور EF7 تنفس طبیعی است. این پیشرانه، ۱۶۴۵ سی سی حجم داشته و با اتصال به گیربکس ۵ سرعته دستی، توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار، قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر، گشتاور را دارد. براساس اعلام ایران خودرو، مصرف سوخت خارج شهر این موتور حدود ۵.۸ لیتر بوده و مصرف ترکیبی آن نیز به ۷.۳۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

اما نکته عجیبی که در سورن پلاس وجود دارد، استفاده از ترمزهای عقب دیسکیست!
از امکانات مهم رفاهی و ایمنی سورن پلاس، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم کروز کنترل
تنظیم برقی زوایای صندلی جلو به صورت برقی
فرمان هیدرولیک
آیینه های جانبی دارای چراغ های راهنما و تاشونده برقی
سیستم ایموبلایزر
ترمزهای ABS و EBD
رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی
شیشه ها دارای پاور ویندوز و شیشه درب راننده مجهز به آنتی ترپ
دو ایربگ ایمنی راننده و سرنشین جلو
ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب
چراغ های روز (دی لایت)
رادیو پخش
و…